Italiani Brava Gente (1964)

Alternatieve titel: Attack and Retreat

Italië / Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Giuseppe De Santis
met Peter Falk, Arthur Kennedy en Zhanna Prokhorenko

Het Italiaans-Russische front tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het Italiaanse leger lijdt bij de Slag om Stalingrad een verschrikkelijke nederlaag en de rampzalige terugtocht, met de daarbij behorende rampzalige winter, onthult het ware gezicht van de oorlog, een gezicht dat we zelden willen onthouden, door de wrede fysieke omstandigheden, een meedogenloze vijand en een ongenadige angst.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een wo2 film met Peter Falk ?
Om heel eerlijk te zijn: hij staat wel prominent op de Amerikaanse poster, maar dat slaat totaal nergens op,niet alleen omdat Falk hier een bijrol heeft als nb Napolitaanse legerarts incl. accent en amper 15 minuten meedoet in een soort film binnen de film, maar ook omdat..die afbeelding erop duidelijk niet uit de film afkomstig is.
Hoe dan ook, behalve een behoorlijk action packed oorlogsfilm over een vergeten hoofdstuk uit wo2- de Italianen aan het oostfront- ook een stuk communistische propaganda waarin de regisseur ons duidelijk wil maken dat Sovjets en Italianen eigenlijk kameraden waren die gezamenlijk de wapens hadden moeten opnemen tegen de ware bad guys hier: de moffen. Onder de Italianen bevindt zich welgeteld 1 overtuigde fascist, maar dat is een volslagen karikatuur en monster.
Behalve zijn politieke overtuiging had de Santis nog een goede reden om de Russen te vriend te houden: hij nam de film ter plaatse op, wat hem voor een westerse wo2 film uit die toch vrij uniek maakt.
Film als geheel is onevenwichtig en te pamfletterig, maar er zaten briljante dingen in zoals de strijd om dat bruggenhoofd en de indrukwekkende terugtocht na Stalingrad in de winter, een sequentie van bijna een half uur als ik me goed herinner.

avatar van Humphrey
Wanneer komt de dag dat deze film (terug) op dvd verkrijgbaar is ?