The Sundowners (1960)

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Deborah Kerr, Robert Mitchum en Peter Ustinov

Australië, rond 1920. Ida Carmody is getrouwd met Paddy, een schaapsherder. Paddy houdt van het nomadenleven, maar Ida en haar zoon Sean hebben genoeg van het rondreizen en willen wel eens wat vastigheid, Ida dwingt Paddy een baan als schaapsscheerder te nemen, zodat ze een boerderij kunnen kopen. Paddy accepteert dit, tegen beter weten in. Het duurt dan ook niet lang voordat hij zich gaat verzetten.

TOPPER!!

Een nogal mager en doelloos plot, maar dankzij de uistekende acteerprestaties toch nog genietbaar. 3 *

avatar van Dogie_Hogan
Vanmiddag op BBC2 (v.a. 13.20u.), ben beniewd.

edit
Opnemen maar gestopt; aangekondigd als Western, maar e.e.a. lijkt meer op een promo-film van Australische VVV. Prima feel-good film voor 't hele gezin tijdens regenachtige zondagmiddag....
Kortom, pretentieloze film.
Enigste plus was ontbreken van zender -banners en -logo's.

Dogie_Hogan schreef:

En daarom geef je een 0,5... logisch.

avatar van Brix
Na jaren eindelijk weer eens kunnen zien, hetgeen te danken is aan de hulp van een zeer sympathieke mede MM gebruiker.

En nog steeds doet mij deze film even veel plezier als voorheen.
Het verhaal is misschien niet opzienbarend (hoeft voor mij eerlijk gezegd ook niet) maar het acteerwerk, en de onderlinge band van de personages zijn echt om van te genieten.

Een film waarbij ik een erg goed gevoel krijg (een waardevol iets!)

Mitchum, Kerr en Ustinov staan bovendien alle drie in mijn favorieten lijst.
Deborah Kerr heb ik altijd een uitzonderlijke actrice gevonden, met een geweldige presénce.
Geen echt adembenemende schoonheid, maar haar uitstraling laat dat vergeten.
Glynis Johns wil ik zeker ook noemen, altijd leuk om haar te zien.
En ook Michael Anderson Jr., die Sean Carmody speelt, past prima in het geheel.

Met dank aan de behulpzame MM gebruiker!

Het eerste gedeelte waarin het gezin rondtrekt vind ik heel aardig met mooie natuuropnames, maar daarna zakt het in als ze op de schapenfarm blijven. Het wordt iets te jolig (oubollige caféhumor) en teveel van hetzelfde dat te lang aanhoudt.
Absoluut een film om gezamenlijk met opa en oma, zoon, dochter, moeder de vrouw, een kopje thee met een theebeschuitje erbij, te bekijken op een regenachtige zondagmiddag laat in November, als de open haard des middags de huiskamer warm verlicht. Na de film wandelen opa, kleinzoon en vader nog even over de drassige landerijen, terwijl opa een nieuw pijp stopt en kleinzoon over de bol aait en tevreden beziet dat zijn zoon de schaapjes op het droge heeft. Moeder onderwijl jast de piepers en 's avonds is er tijd voor een fijn gezelschapsspel onder het genot van een geurend kopje koffie, later op de avond vervangen door Drie Sterren jenever, Zwarte Kip advocaat met een lepeltje en een reuzeglas vol echte limonade.

avatar van Bélon
Kabbelt allemaal een beetje voort maar is verder niet onaardig, inderdaad nogal oudbollig, beetje een EO-film.

avatar van Brix
Tsja, wat zie je in een film?
De een blijkbaar meer dan de ander, en dat is niet meer dan normaal natuurlijk.
Ik zie hier nog steeds een geweldige cast in een top 'feel-good' film.
Blijkbaar ziet hier alleen 'Stinissen' het net zo, al waardeerde hij de film nóg wat hoger dan ikzelf.
Na het her-bekijken ben ik van mening dat 'The Sundowners' de mooiste 'feel-good' film is die ik ken.
Daarom...halve ster erbij.

Een film over saamhorigheid. Een film over mensen die al jaren met elkaar getrouwd zijn, die niet zonder elkaar kunnen en die daarom samen in staat zijn tegenvallers en diepe meningsverschillen te overwinnen. Eenvoudigweg een film over begripvolle, oprechte liefde.
Fred Zinnemann heeft over dat thema tegen de achtergrond van de Australische outback een mooie avonturenfilm gemaakt, met uitstekende acteerprestaties i.h.b. van Deborah Kerr en Robert Mitchum. Geen film met spectaculaire acties, maar met eerlijke gevoelens. Erg mooi.