• 10.610 nieuwsartikelen
  • 8.969.127 stemmen

Coal Miner's Daughter (1980)

Drama / Muziek | 124 minuten

Genre: Drama / Muziek

Geregisseerd door: Michael Apted

Met onder meer: Sissy Spacek, Tommy Lee Jones en Levon Helm

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 april 1981

• SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime

Plot Coal Miner's Daughter

"She became a singer because it was the only thing she could do. She became a star because it was the only way she could do it."

Portret van de koningin der Country Music, Loretta Lynn. Ze wordt geboren in een arme mijnwerkersfamilie en trouwt al op 15-jarige leeftijd. Op haar twintigste begon ze wat te zingen in lokale barretjes en op haar 25ste werd haar demo-bandje ontdekt. Het leven als zangeres brengt haar veel geluk en succes, maar ook een zenuwinzinking en een erg gespannen huwelijk.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Oscar voor Spacek

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Sterk drama met een schitterende Spacek en een prima Jones. Goed.

BBarbie

Prachtige film over het nogal turbulente leven van een van de betere countryzangeressen.

Sterk geacteerd én gezongen door Sissy Spacek. Vooral de titelsong is erg mooi.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wat is Sissy Spacek toch een enorm goede actrice! En terwijl ik dit schrijf vraag ik mezelf af of ze nog steeds acteert. Ik weet het niet. Hoe dan ook; ik hou van country muziek. Het is niet mijn favoriet, maar ik kan er goed naar luisteren. Smeurtje van mijn moeder.... Daarom vond ik dit dan ook een geweldige film. Heel de film van begin tot het einde ademt country. Niet alleen door de muziek, maar ook de decors, de kostuums... Alles! Gekeken vanaf Blu Ray. 4,5 *

avatar van hkoster16

hkoster16

Sissy Spacek deed zelf de zangpartijen en beverly d'angelo evenzo.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een muziekfilm die ik toch lang aan de zijkant heb laten liggen. Bij muziekdocumentaires of biopics als dit, speet muzikale interesse in het onderwerp toch ook wel mee. En ik heb niet bepaald iets met country. Maar Loretta Lynn is ook weer geen onbekende en met Sissy Spacek en Tommy Lee Jones zijn het wel grote namen in de hoofdrollen. Ik heb van regisseur Michael Apted al wel andere films gezien, maar met een matige score was ik er eerder niet wild van.

Apted doet hier beter, maar het is vooral dankzij Spacek dat de film boeiend is geworden. De sterkte van de film is dat het meer een verhaal brengt dan een opgesomde levensloop van een bekende naam. Dat zit voor alle duidelijkheid ook wel goed, maar de film is op zich ook boeiend genoeg. Zelfs als Loretta Lynn niet had bestaan.

Loretta als mijnwerkersdochter deed me een beetje denken aan Rocco Granata in de film Marina. De zanger was als zoon van een Italiaanse mijnwerker met veel andere gastarbeiders aangetrokken om in de Limburgse mijnen te komen werken. En heeft zich ook op jonge leeftijd in de muziekwereld opgewerkt. Het muzikale repertoire van Loretta Lynn en Rocco Granata kan je verder niet echt vergelijken.

Een boeiend verhaal met sterke vertolking dat je meeneemt naar de sfeer van de jaren '50 en '60 in Kentucky. Het verloop is wat je kan verwachten van een biopic. De film is gemaakt in 1980 en dus een deel uit het leven van Loretta Lynn. De zangeres is nog altijd actief en heeft ook na 1980 nog veel hits gescoord en prijzen gewonnen.

scorsese

Goeie film over een meisje die op jonge leeftijd trouwt met daarop volgend een muzikale carrière. Dezze biopic over de countryster Loretta Lynn heeft vooral tijdens de eerste helft een meer samenhangend verhaal en minder alleen maar de hoogte- en dieptepunten zoals bij andere vergelijkbare (muzikale) biopics. Dit eerste gedeelte dat zich afspeelt in Kentucky is dan ook het beste. Sissy Spacek zet een mooie rol neer en zingt niet geheel onverdienstelijk.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

scorsese schreef:

Mee eens. Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie en heb Coal Miner's Daughter er tussenuit gekozen en vanmiddag na zo'n dikke 30 jaar herzien en heb weer zeer genoten van deze biografische film. Coal Miner's Daughter doet absoluut niet onder voor de filmbiografie Sweet Dreams uit 1985 over country zangeres Patsy Cline, vertolkt door Jessica Lange. Ik heb Sweet Dreams op 19 december 2019 voor het eerst gezien.Het zijn 2 prachtige films. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten.

avatar van wihu61

wihu61

Prima film: boeiend verhaal, mooie opbouw en een erg sterk spelende Sissy Spacek (en zelfs T.L. Jones viel mee dit keer).

Overigens kon ik lang geleden de DVD in Nederland niet krijgen, dus maar de Duitse besteld (met ondertiteling, gelukkig niet nagesynchroniseerd).

Normaal wil men de titel ook altijd verduitsen naar iets als "Der lange Weg zum Grand Ole Opry" of "Eine heiße Lady im wilden Westen". Nu nam men echter genoegen met het simpele "Nashville Lady". Beetje onhandig als je op titel zoekt, maar goed, doen wel meer landen.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Prachtfilm. Net als enkele andere countrysterren kwam Loretta Lynn uit een hol gekropen and made it all the way. De sfeer zit er goed in met de mooie locaties in Kentucky en Tennessee waar de film geschoten is. Nashville met Grand Ole Opry is zoals altijd in dit soort films (en carrières) het moment waarop de artiest het gemaakt heeft. Sissy Spacek was persoonlijk gekozen door Lynn en doet het fantastisch. Zij en Beverly d’Angelo (in de rol van countryster Patsy Cline) doen bovendien hun eigen zang. Geweldig, dat talent had ik niet in Sissy gezien. Goeie cast, prima regie en goeie keuzes wat de verhaallijn betreft.