Tobruk (1967)

Oorlog

geregisseerd door Arthur Hiller
met Rock Hudson, George Peppard en Nigel Green

Om Generaal Rommels brandstofdepots te vernietigen en zijn aanvoerlijnen uit te schakelen, dient een geallieerde commandogroep als missie de kanonnen in de haven van Tobruk uit te schakelen.

avatar van BoordAppel
Dr gebeuren af en toe wat rare dingen maar het is toch wel een vermakelijke oorlogsfilm. Wel jammer dat het geluid van de MP40 voor geen meter klopt, maar ja je kan nie alles hebben. 3*

avatar van Ziggy007
Allemaal erg matig, hier en daar soms ook wat onoverzichtelijk, maar de film heeft ook zeker zijn leuke momenten. Kapitein Bergman had wel wat weg van Hannibal (The A-team) vond ik. Er kwam zelfs nog een 'onverwachte' plotwending in voor. En idd zoals hierboven al staat, de geluidseffecten waren niet al te best, evenals het filmwerk. Verder ok.

Ziggy007 schreef:
Kapitein Bergman had wel wat weg van Hannibal (The A-team) vond ik. .

Quentin schreef:

Qua uiterlijk vond ik dat zeker, en met die sigaret in zijn muil steeds.

Jij hebt hebt de films niet eens gezien, of iig niet gestemd, dus

avatar van Quentin
Vriend, ik moet nog stemmen, maar de goede man is gewoon dezelfde acteur.

Quentin schreef:

Vriend, ik moet nog stemmen, maar de goede man is gewoon dezelfde acteur.

Hehe, tof Sorry. Ja ik ben absoluut niet de man van de namen, en moet het dus echt van gezichtsherkenning hebben. Hannibal dus .

avatar van rondh
Ziggy007 schreef:

Inderdaad ja, Het leek net zijn tweeling broer. Ik miste B.A. ,Murdock en Face nog. Knightrider deed ook net nog niet mee en en de helicopter uit airwolf mis ik.

avatar van Quentin
Neem eens de moeite en lees de twee bovenstaande berichten ....

avatar van rondh
Quentin schreef:
Neem eens de moeite en lees de twee bovenstaande berichten ....

Nooit van sarcasme gehoord zeker

avatar van Ajax&Litmanen1
1 van mijn favoriete oorlogsfilms. Deze had ik vroeger eens opgenomen van de tv en heel wat keren herkeken. De film was gewoon erg goed. Er zijn niet zo veel films die draaiden om het Africa Korps van generaal Rommel. Het verhaal interesseerde me. De uitwerking was ook zeer behoorlijk. oa George Peppard aka Hannibal uit The A-Team had een hoofdrol. De ontploffingen van de depots en de gevechten met de Duitsers en Italianen zagen er ook gewoon goed uit.

Bart Simpson
Waar hebben jullie deze gezien?

Typische jaren 60 oorlogsfilm met mooie beelden maar weinig spektakel. De sporadische gevechten stellen weinig voor en zijn matig verfilmd (zo is er geen bloed te zien wat typisch jaren 60 is). Wel aardig gespeeld door George Peppard en Nigel Green.

avatar van Minotaures
Klinkt als The Guns of Navarone.

avatar van Humphrey
Goede oorlogsfilm voor de zestiger jaren. Nogal wat technische anachronismen, maar anderzijds indrukwekkend verfilmd. 3,5*.

avatar van Uzza_Sparta
wat gaat deze film eigenlijk over?

Volgens de beschrijving op IMDB speelt deze verhaal af in september 1942, en volgens MM gaat het over "...Rommels brandstofdepots te vernietigen en zijn aanvoerlijnen uit te schakelen, dient een geallieerde commandogroep als missie de kanonnen in de haven van Tobruk uit te schakelen."

wat een onzin verhaal zeg

In september 1942 was er geen reden om de kanonnen in de haven van Tobruk uit te schakelen, omdat Torbruk al in Britse handen was vanaf eind 1941 lang voordat de amerikanen zelfs mee deden in deze oorlog.

ook grappig wat links boven op die poster staat "WHAT THEY DID THAT DAY WILL BE REMEMBERED FOR ALL TIME!"

echt waar hollywood?

Operation Crusader - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Goed gemaakte oorlogsfilm nu eindelijk uit op DVD en BLUERAY. Er is veel om de ware feiten heen gefantaseerd maar who cares ? The Guns of Navarone en Where Eagles Dare berusten ook niet op waarheden en dat waren kassuccessen. Alleen irriteert het mij altijd dat ze bij dit soort films nooit de originele bioscoop poster als cover gebruiken maar gewoon een scene uit de film.

avatar van RuudC
Hoewel Tobruk de strijd niet aankan met leeftijdsgenoten als The Battle of Britain, Where Eagles Dare, The Blue Max en The Longest Day, is het toch een behoorlijk vermakelijke film geworden. De actie is verzorgd, het plot is leuk, maar Tobruk is nergens echt verrassend. Beetje WOII freak weet wel dat Tobroek de Britse onneembare vestingstad was die toch viel voor de nazi’s. De film gaat over een interessante missie in Duits territorium, met als leuk aspect dat Duitse joden een geheime, Britse eenheid vormen (dat de enige blonde jood de verrader is, is niet bepaald verrassend. Voor de rest veel leuke typetjes en een gaaf eindgevecht. In ieder geval is Tobruk minder traag dan veel generatiegenoten en dat is ook wel wat waard. Drie en een halve ster zijn dikverdiend.

Goede oorlogsfilm uit de jaren '60 die evenwel niet op ware feiten is gebaseerd.
Rock Hudson en vooral George Peppard en Nigel Green zijn prima in hun rollen.
Maar wat vooral in deze film opvalt is dat elke nationaliteit zijn eigen taal spreekt, iets wat men vandaag de dag nogal eens wil vergeten en iedereen Engels laat praten.

avatar van Minotaures
Redelijke oorlogsfilm. Er zijn zeker betere gemaakt toen.

Het verhaal volgt een groot geallieerde eenheid die een gevaarlijke reis door de woestijn van Libië. Hun missie is om de kanonnen in de haven van Tobruk te vernietigen.

De personages bestaan meerendeels uit Engelse soldaten en Duitse Joodse SIG soldaten. Om hun missie uit te voeren, moeten de Engelse soldaten als POW's voorstellen en - omdat de Joodse SIG's in Duitsland hebben gewoond - moeten de Joodse Duitsers als hun escorte functioneren. Aan de 'Axis' heb je een overmacht aan Duitse soldaten, de Afrika Korps en Italianen, die de Duitsers hier en daar ondersteunen. Peppard als de aanvoerder van de SIG's deed het prima, zo met zijn Duitse accent en gepraat. De overige personages vond ik niet zo interessant. Wat mij opviel aan een Engelse col. en sgt. is dat ze erg veel op capt. Price uit Call of Duty lijken. Nu staat Call of Duty wel bekend om vele stukjes uit verschillende films in hun spel te hebben verwerkt, maar het lijkt me meer dan duidelijk dat via deze film capt. John Price is gemaakt. En zo zaten er andere momenten in de film dat wederom voor de uitbreiding of deel 2 werd gebruikt.

De confrontaties tussen de Allied en de Axis zien er wel prima uit. Toen ze in het midden zaten tussen een Duitse en Italiaanse tankcolonnen wisten ze het leuk en creatief te maken, om beide partijen elkaar aan te vallen terwijl de Engelsen gewoon verder konden rijden. De aanval op Tobruk ging wel, het ging wel snel en de kanonnen waren wel snel vernietigd. Wat ik nog goed vond verwerkt is dat een Engelse Spitfire vliegtuig de als Duitsverklede Engelsen aanviel en wat hun zo gedwongen maakte om het vliegtuig neer te halen. Verder was de verrader in hun midden ook mysterieus en zorgt voor wat extra spanning. De Duitse mijnenveld en de onderhandelingen met een Nomaad waren ook interessant. En als laatst een groepje commando's in een gestolen tank je weg schietend door Tobruk te vervolgen is ook een leuke afwisseling.

De beelden van de woestijn van Libië zag er verradelijk gevaarlijk en dor uit. Met hier en daar wat aanvaring en hun overnachtingen. De kleding van de Engelse, SIG's, Italianen en Duitsers zagen er prima uit, evenals hun wapens. De tanks die in voorkomen zijn - zoals vele films - niet de tanks die daadwerkelijk werden gebruikt. Zo gebruikten ze Amerikaanse tanks om als Italiaanse en Duitse tanks te functioneren.

Het is ook een beetje standaard dat men toen niet al te geweldig kon acteren, met name de figuranten. Bloed en andere gruwelheden tijdens een oorlog komen niet opvallend in voor en de kills zagen er soms te slecht uit.

De film duurt niet zo lang. Vergelijken met de meeste oorlogsfilms valt dit mee. Alleen de tempo was soms aan de trage kant, evenals gebrek aan gruwlijke actie.

Als oorlogsgenre-kijker is dit geen film om te missen, maar vergeleken met vele anderen is dit zeker niet een geweldige.

avatar van Uzza_Sparta
nu dat ik Raid on Rommel (uit 1971) heb gezien begrijp ik nu wat ze met deze film hadden geprobeerd. Beide films gebruiken dezelfde archive beelden, en deze verhaal is losjes gebaseerd op de echte "Operation Supercharge", een Britse actie tegen Rommel in november 1942, en met bedoeling om Rommels brandstofdepots te vernietigen en zijn aanvoerlijnen uit te schakelen.

Raid on Rommel (1971)

Er waren dus helemasal geen amerikanen in deze aktie

avatar van Brix
Vannacht te zien op ZDF TV.

Het verhaal van de film is geschreven door Leo Gordon, die zelf ook een rol in de film heeft (Sgt Krug)

ipman-99
"What They Did That Day Will Be Remembered For All Time." ... " !!!

Fantastische Actie-Oorlogsfilm !!! "Tobruk" is een geweldige Oorlogsfilm met een geweldige cast zoals o.a George Peppard ("The A-Team" - John 'Hannibal' Smith) ! Het verhaal heeft een beetje weg van "The Guns Of Navarone" ..., maar toch heeft het een eigen weg ! Het verhaal is boeiend en spannend te gelijk en de actie heerlijk gelikt en mooi in beeld gebracht ! Deze Blu-Ray versie is duidelijk een meerwaarde bij deze klassieker van 1967 ... !!! Deze klassieker had een Oscar nominatie voor Special Effects !!!

avatar van Phantasm
Goede oorlogsfilm die de moeite waard is, heb deze vroeger ooit eens gezien.

avatar van Piratje
De ganse film is oorlog met weinig dialogen.
Het hele gebeuren speelt zich af in de Libische woestijn waar een Engelse missie, met de hulp van Duitse Joden, die opdracht had Duitse kanonnen gericht op de haven van Tobruk te vernietigen.
Ook Italiaanse soldaten vonden er hun weg.
Groot probleem was vooral de verschillende strijdkrachten en hun materialen uit mekaar te houden. Uniformen, voertuigen en tanks waren allemaal in het grijs.
Vooral de aanvallen op de kanonnen in de haven van Tobruk was aangenaam spannend.
Maar toch voor de liefhebbers van oorlogsfilms is deze productie uit 1967 (bijna 60 jaar geleden opgenomen) van historiche waarde hoe de Duitse Rommelopdracht geliquideerd werd.
Aanbevolen film krijgt 4,0 punten. Vooral om zijn historische waarde.

Het oorlogsverhaal op zichzelf schijnt authentiek te zijn, maar de regisseur heeft er een fictieve draai (mannen met een boodschap) aan gegeven, zodat er een "lekkere" film van gemaakt kon worden. De productie was kleurrijk en zonder meer solide, maar de film blijft je niet bij, vooral omdat er nogal onevenwichtig naar de finale toegewerkt werd.

avatar van keimpeS
Soms best wel ongeloofwaardig en simpel hoe ze soms de duiters overvallen, maarja is ook een film uit 1967. Ik heb me er wel mee vermaakt, maar meer ook niet. Ook wel leuk om een jonge Hannibal Smith te zien!