Kings of the Sun (1963)

Avontuur / Drama

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Yul Brynner, George Chakiris en Shirley Anne Field

Indianenleider Black Eagle (Brynner) valt in de handen van de Maya's en zal als mensenoffer moeten dienen. Zal hij kunnen ontsnappen en volgt er een oorlog tussen de twee stammen?

avatar van SpaghettiWestern
George Chakiris (West Side Story) en Yul Brynner spelen ijzersterk. Het leuke is dat er weinig films bestaan over de Maya's. Dat maakt dit net beter dan de andere 'sword and sandal' films. 3,5*

Film in de jaren 60 een paar keer in de bioscoop gezien.
Een goede en onderhoudende avonturenfilm van J. L. Thompson met een prima score van Elmer Bernstein.
Eindelijk binnenkort op dvd (regio 1)

ap1947 schreef:
Eindelijk binnenkort op dvd (regio 1)

Het zal wel aan onze leeftijd liggen dat wij achter dezelfde films aangaan, als jij ze indertijd ook in de bioscoop hebt gezien (zie ook Taras Bulba). Heb meer dan een jaar geleden via ebay een DVD van deze film aangeschaft, die een kopie van een Japanse versie bleek te zijn (overigens: kwaliteit was in orde). Wil nu toch (ook) de officiële uitgave kopen. Mogelijk dat later dit jaar deze film (en Taras Bulba) ook op regio 2 uitkomt (zie amazon.co.uk).

Zojuist weer eens ouderwets genoten van deze film, nu op regio 1 DVD - op 25 maart jl. uitgekomen, tegelijk met "Taras Bulba" die ik dus ook maar meteen kocht.
Prachtig breedbeeld (2.35:1), heldere kleuren en, indien nodig, Engelse en Spaanse ondertitels.

avatar van henkula
Uit de tijd dat iedereen Engels sprak, vreselijk gedateerd dus.

avatar van Lefgozer
Tot en met 3 oktober 2012 gratis te bekijken via MGM On Demand.

avatar van Decec
MGM t/m 24 oktober te zien

Goeie film waarin de Maya's op de vlucht slaan naar onbekend land. Een onderhoudend en redelijk spannend verhaal over de botsing tussen twee verschillende volkeren en vooral ook twee verschillende koningen. Een groots opgezet spektakel met mooie sets en een flink aantal massa-scenes. Toch een beetje jammer dat te veel blanke acteurs door moeten gaan voor Maya's en Indianen.

avatar van Filmkriebel
Deze gedateerde spektakelfilm uit de oude doos mag vrij origineel zijn om gevluchte Maya's in contact te brengen met Indianen, het kon me niet erg boeien. Het veel te evidente verloop is hier grotendeels schuldig aan, maar ook de meligheid waarmee dergelijke films doordrenkt zijn. Brynner is er als de krijger met de blinkende geoliede huid, Fields als lustobject en Chakiris als de edele koning. En zo heeft iedereen mooi zijn plaatsje in een film die nooit van deze archaïsche stereotypes afwijkt.

avatar van Dogie_Hogan
De zoekmachine kan deze film niet vinden onder "Sun".

Enorme spektakelfilm met helaas een charisma-loze George Chakiris, cq. een behoorlijke onbelans tussen de acteerprestaties der hoofdrolspelers.

Tja, en Engels was toen de voertaal...

Deze film wordt (te) vaak herhaald op AMC.

avatar van Grindhouse62
Een matige spektakelfilm, met wat betreft massa scenes, welke beperkt zijn, is het gewoon een hoop mensen bij elkaar. Alleen de laatste 10 minuten uit het zich in een massa veldslacht, die zeer druk is, onoverzichtelijk en dus slecht in beeld is gebracht. De spanning in het verhaal was wel goed te voelen en aankleding, decors en de soundtrack waren wel klasse. Al met al vanwege de laatste aspecten een nipte voldoende. Had mij er meer van voorgesteld, dit was geen waardige afsluiter van mijn filmavond en komt ook niet weer uit mijn collectie om herzien te worden. Een -3.0