Lusitania: Murder on the Atlantic (2007)

Alternatieve titels: Sinking of the Lusitania: Terror at Sea | Der Untergang der Lusitania - Tragödie eines Luxusliners

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Documentaire

geregisseerd door Christopher Spencer
met John Hannah, Kenneth Cranham en Florian Panzner

In 1915 is RMS de Lusitania het snelste, grootste en meest glamoureuze cruiseschip van dat moment. Het is het vlaggenschip van de Cunard-rederij en pendelt tussen New York en Liverpool. Dan, op de ochtend van de 17e mei van dat jaar, op slecht enkele kilometers van de haven van Liverpool, wordt het schip plotseling door een Duitse torpedo getroffen. 18 minuten later is het voorbij, de Lusitania is gezonken. 1200 van de 1900 mensen aan boord vinden een gruwelijke dood in de koude wateren van de Ierse Zee.

Een B-fim met een oppervlakkig verhaal. nergens wordt het spannend of spectaculair. Ik had moeite met mijn aandacht er bij te houden. De makers wilden teveel feiten in een film stoppen waardoor het inderdaad bijna oogt als een documentaire.

Misschien niet zo spectaculair verfilmd als de ramp met de Titanic, maar het is historisch gezien wel zeer interessant.
Ik ken de het verhaal van de Lusitania wel ongeveer, maar niet alle details, en veel wordt hier wel opgehelderd.
Dat de Lusitania tot zinken werd gebracht door een Duitse U-boot wist iedereen wel, maar dat ook de Britse regering veel heeft bijgedragen tot het toelaten van de aanval wist ik niet.
De feiten daarna manipuleren en belangrijke zaken in de doofpot stoppen is dus niet alleen van deze tijd.
Ik zei al dat de ramp niet zo spectaculair in beeld word gebracht, dat hoeft ook niet, gezien de nauwkeurigheid waarmee het verhaal wordt verteld, maar toch heb je enkele indrukwekkende scènes van het zinkende schip.
Ook de U-boot wordt trouwens zeer goed in beeld gebracht, en dat in een film met een klein budget, toch puik gedaan dan.

avatar van Zeriel
Irritant dat ze een oude film met een nieuwe titel en een nieuw jaartal uitbrengen.
Omdat het zo'n matige film was, had ik dat niet gelijk door.

Dit verhaal verdient een betere film.