Coriolanus (2011)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Ralph Fiennes
met Ralph Fiennes, Gerard Butler en Brian Cox

De film vertelt het verhaal van Coriolanus (Ralph Fiennes), een Romeinse militair die niet kan aarden in de Romeinse samenleving. Coriolanus’ tirannieke moeder dwingt hem om de politiek in te gaan. Hij hengelt naar een zetel in de Senaat, maar moet daarvoor uiteraard in de genade van het volk komen. Omdat het publiek hem geen steun gunt, ontketent hij in z’n woede een rel die tot zijn verbanning van Rome leidt. In ballingschap smeedt hij een plan met gezworen vijand Tullus Aufidius (Gerard Butler), om wraak te nemen op Rome.

avatar van Naomi Watts
Inderdaad. Ja, als "Coriolanus" nog geen belletje doet rinkelen .

Deze reacties bevestigen maar is dat dit waarschijnlijk echt mijn ding gaat zijn. Erg benieuwd naar Chastain.

avatar van jeuletaxi
De slechtste film sinds tijden, kon me geen moment bekoren, ze wilde "wat anders" maken dat was duidelijk maar vond het echt helemaal niets.
Sta voor alles open. en houd van vele genres maar deze echt heel gauw vergeten!!
Gelukkig net iets beter als meet the spartans

avatar van Yugnav
Meesterwerk. Erg jammer dat de film zo ondergewaardeerd wordt. Zal wel komen door de erg aparte mix van Shakespeare in een moderne setting. Maar ik kan hier wel van genieten. Geweldig geacteerd, vooral door Fiennes. Deze gaan we binnenkort nog maar eens bekijken...

avatar van Goodfella_88
Poetisch gebrabbel

Zeer apart.

Vond het niet vergelijkbaar met bijv Romeo + Juliet. Die film moderniseerde het bekende verhaal dan wel, maar bleef enkel hangen in de teksten van Shakespeare. Fiennes gaat een stuk verder en neemt het hele Romeinse samenlevingsmodel over. Dat clasht als geen ander met het moderne van de film, wat het lekker fris en spannend maakt. Genoeg potentieel om een soortgelijk iets met andere culturen, tijden en genres te doen.

Verder ook opvallend hard, vaak mooi gefilmd en sterk geacteerd. De tweestrijd tussen Fiennes en Butler mag er absoluut zijn. Maar de film verliest zich een beetje na verloop van tijd. Het (politieke) middendeel duurt wat te lang en ook het banningschap van Fiennes (het ronddolen dan) voelt als een overbodig hoofdstuk in de film. Ook op het einde gaat de film flink de mist in. De allerlaatste scene mag de pijn dan wat verlichten, het melige overgeven van Fiennes aan de pleidooien van z'n moeder zijn de film absoluut onwaardig. Hier had Fiennes veel beter z'n eigen draai aan gegeven.

Spijtige puntjes want ze halen de angel, die er de eerste drie kwartier absoluut inzat, stevig uit de film. Werk aan de winkel dus, maar het concept is echt goud waard. Geweldig contract tussen twee werelden die naar onze beleving absoluut niet bij elkaar horen, maar net daarin zit een hoop originaliteit tov andere films.

De score is op zich wel begrijpelijk, maar geen compliment voor de voorgaande stemmers. Zeker een aanrader voor mensen die een keer wat anders voorgeschoteld willen krijgen.

avatar van Linn
Erg triest dat meer als de helft van de toch al weinig mensen die hem gezien hebben het na een half uur hebben afgezet en toch gestemd hebben...

Geen wonder dus dat er zo'n laag gemiddelde is. Ik vond deze film aardig om een keer te zien. Het was voor mij niet erg makkelijk om er in te komen. Maar als je doorzet is het toch een interessante film met redelijke acteerprestaties van zowel Butler als Fiennes. Ik vond ook niet dat het leek alsof je naar een toneelstuk aan het kijken was en zag eigenlijk ook pas op het laatst dat het op een stuk van Shakespeare gebaseerd was. Het taalgebruik stoorde me ook helemaal niet.

avatar van Naomi Watts
Fiennes die Coriolanus nog eens dunnetjes over doet. Prima film al vind ik het als film niet helemaal uit de verf komen. Het was dan niet de film die mij er toe zette om de film te kijken maar de meest veelbelovende actrice die de filmwereld op dit moment kent; Jessica Chastain. Helaas wordt La Chastain een beetje getemperd. Maar wat ze doet doet ze dan ook goed.

Het toneelstuk van Coriolanus en de moderne setting werkt dan wel wonderwel goed. Toch jammer dat het gevoel ontbreekt dat je naar een film aan het kijken bent. Over de hele film gezien sterk script en degelijke regie, helaas wil de film op momenten nog wel eens doordraven. Ik kan weer een Chastain van mijn lijstje weg strepen.

avatar van bassie200
Maar 1 woord voor, bagger!!!!

avatar van cordiacovens
oke, deze film gezien maar het gaat nergens over, ik moet zeggen dat ik het acteerwerk van Redgrave en Chastain sterk vond, maar hier een moderne versie van maken en dan verwachten dat het dan maar goed is klopt niet in mijn ogen. Het komt raar op mij over, het heeft niet echte raakvlakken met de realiteit van de moderne wereld in mijn optiek, het is nogal sullig. Het is wel een 'leuk' idee om dit te doen maar ik vond het niet goed uitgewerkt, Butler zwak en over het algemeen onder gemiddeld in mijn optiek. was meer een zwak toneelstuk dan een sterke film, wat het helaas wel wilt voorstellen

avatar van voskat
cordiacovens schreef:

Het is Shakespeare. Wat had je verwacht? Het is helemaal niet bedoeld als realistisch portret van de moderne wereld.

Prima versie. Het is altijd een beetje hit-and-miss wat "moderne" Shakespeare betreft, maar dit is wel geslaagd. Vooral dankzij Fiennes en Redgrave.
Het acteerwerk van sommige figuranten was nogal houterig, maar bleef gelukkig beperkt tot een paar suf-pompeuze regeltjes aan het begin.

avatar van rudivermeij
teleurstellend.

heb niet gestemd, want heb hem niet afgezien. Ik vond het contrast tussen de shakespeare tekst en de moderne wereld net iets te vreemd. moet echt je ding zijn.

gabsor
Idd bagger.

avatar van Cleanshot
onzin verhaal, slaat nergens op.

avatar van MovieMind
Apart...is dat het woord wat ik zoek?
Mischien wel, maar vooral het woordje jammer, want wat had ik deze cast graag in een oud romeinse setting bezig willen zien....want aan het verhaal lag het niet.
Deze uitwerking....not my cup of tea.

Hoewel ik, net als velen, een hekel heb aan dialogen op zijn Shakespeare's, valt het in deze film nogal mee.
Ik was vooral onder de indruk van de vertolking van Ralph Fiennes die het hier uitstekend doet, blijkbaar weet hij zichzelf heel goed te regisseren.
Het verhaal viel ook wel mee, maar een topfilm zou ik dit zeker niet noemen.
Echt wild loop ik er niet van, maar het kon me toch wel boeien.

Aparte Drama / Thriller film, met het Romeinse tijdperk van vroeger in de huidige tijd, die best wel weet te vermaken. Het verhaal is wel behoorlijk langdradig en het continue praten in de vorm van Shakespeares poëtische teksten, was niet echt voor mij weggelegd.

Het William Shakespeare verhaal (waarbij het draait om wraak) zit best aardig in elkaar en weet ook wel te vermaken, interesseren en te boeien, maar degene die dit verhaal toch vooral maken is de indrukwekkende bekende cast met o.a. hoofdrolspeler Ralph Fiennes (in de rol van Caius Martius Coriolanus), Gerard Butler (in de rol van Tullus Aufidius), Brian Cox (in de rol van Menenius), Vanessa Redgrave (in de rol van Volumnia, die de moeder is van Coriolanus) en en de altijd mooie Jessica Chastain (in de rol van Virgilia, die de vrouw is van Coriolanus). Zij tillen dit verhaal met hun goede acteerprestaties naar een hoog niveau en het is natuurlijk ook altijd leuk om veel bekende persoonlijkheden te zien spelen in een film. De opening van het verhaal was best aardig en bevat zelfs ook nog wat actie, maar daarna draait het verhaal eigenlijk alleen nog om de dialogen en dat vond ik persoonlijk wat saai en langdradig (zeker ook omdat de film bijna twee uren duurt). Het einde (waarbij Caius Martius Coriolanus wordt gedood) vond ik best aardig, maar was wel voorspelbaar.

Maar al met al is dit best een aardige Drama / Thriller film om eens gezien te hebben en het is inderdaad weer eens wat anders.

avatar van Casus Belli
Zeer atypische film. De nadruk ligt op de dia- en monologen, de scenes zijn veelal lang en meest kenmerkend het bijzonder archaïsche taalgebruik. Toegeven, ik heb hem in stukjes bekeken want daar had ik het toch lastig mee.

Een drama dat qua mentaliteit zich afspeelde in het oude Rome, maar verteld wordt in een hedendaagse setting.

Mijn gevoel is gemengd echt doordat ik afknap op het taalgebruik. Dat maakt het moeilijk te behappen.