• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.080 gebruikers
  • 9.376.205 stemmen
Avatar
 
banner banner

Brownian Movement (2010)

Drama | 96 minuten
2,35 100 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 96 minuten

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Nanouk Leopold

Met onder meer: Sandra Hüller, Dragan Bakema en Sabine Timoteo

IMDb beoordeling: 4,7 (1.650)

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 24 maart 2011

Plot Brownian Movement

Charlotte en Max wonen samen met hun zoontje in Brussel. Het stel raakt in een crisis als Max erachter komt dat Charlotte een aantal van haar mannelijke patiënten heeft meegenomen naar een gehuurd appartement. Charlotte gaat in therapie en moet haar baan als dokter opgeven. Als ze naar India verhuizen, lijken ze aanvankelijk allebei gelukkig. Maar al snel blijkt dat ze het verleden niet achter zich kunnen laten.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Bij Nanouk Leopold:

PERSBERICHT

A-Film Distribution

Amsterdam, maandag 29 juni 2009

Nanouk Leopold start opnames Brownian Movement

Dragan Bakema in eerste internationale filmrol naast Sandra Hüller

Medio september beginnen de opnames van Nanouk Leopold's Engelstalige film Brownian Movement. Sandra Hüller en Dragan Bakema spelen een echtpaar dat in een huwelijkscrisis terechtkomt, nadat de vrouw mannelijke patiënten heeft meegenomen naar een door haar gehuurd appartement.

De Duitse actrice Sandra Hüller ontving in 2006 op het Filmfestival van Berlijn een Zilveren Beer voor haar hoofdrol in Requiem. In Brownian Movement speelt ze arts-researcher Charlotte von Ribeck, die in Brussel woont met haar man Max Daniloviç, vertolkt door de van oorsprong Servische Dragan Bakema. Dragan speelde in tal van Nederlandse films en zal als koning Willem II te zien zijn in de tv-serie De Troon.

In Brownian Movement is een belangrijke rol weggelegd voor de gebouwen van architect Le Corbusier. Max' werk doet het echtpaar belanden in India, waar gefilmd zal worden in wereldberoemde monumenten als de Millowner's Association Building in Chandigarh en het Palais de l'Assemblée in Ahmedabad.

Brownian Movement is de vierde film die Leopold maakt in samenwerking met producent Stienette Bosklopper van Circe Films. De film is een coproductie met VPRO televisie, Bella Cohen Films in Rotterdam, het Duitse COIN Film en Serendipity Film in België. Het project kreeg onder andere steun van het Filmfonds, CoBO, Vlaams Audiovisueel Fonds, Filmförderung NRW, MEDIA en Eurimages.

Distributeur in de Benelux is A-Film Distribution, die de film in 2010 zal uitbrengen.

De wereldrechten zijn verkocht aan het Franse Films Distribution.

Aan Brownian Movement werken verder mee Frank van den Eeden (camera), Elsje de Bruijn (production design), Katharina Wartena (montage) en Lisette Kelder (line-producer).


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Ik ben benieuwd.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5888 stemmen

Leopold is vandaag begonnen met draaien...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Zal wel een teleurstelling zijn geweest voor Leopold dat ze niet geselecteerd is voor Cannes, hoewel ze volgens de geruchten nog niet geheel 'uit de race is' (evenals Tirza van Rudolf van den Berg).


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Quido schreef:

Zal wel een teleurstelling zijn geweest voor Leopold dat ze niet geselecteerd is voor Cannes, hoewel ze volgens de geruchten nog niet geheel 'uit de race is' (evenals Tirza van Rudolf van den Berg).

Ja maar je kan niet film op film geselecteerd worden voor Cannes.

Dat lukt alleen de allergrootse namen.

Wel officieel geselecteerd voor het Toronto International Film Festival 2010.

Raar en jammer dat we in Nederland nog zo lang op de release moeten wachten.

Poster geplaatst!


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5888 stemmen

Zal toch wel in Leopold's eigen Rotterdam gaan draaien, lijkt me...


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

gotti schreef:

Zal toch wel in Leopold's eigen Rotterdam gaan draaien, lijkt me...

Berlijn gaat het worden.

BROWNIAN MOVEMENT van Nanouk Leopold geselecteerd voor Internationaal Filmfestival Berlijn - Nieuws - Cinéart.nl - cineart.nl


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4209 stemmen

Aardige tegevaller.

De films van Leopold worden iedere keer minder en dit is het dieptepunt.

Als een film je stof tot nadenken geeft is prima, maar hier word je geacht minstens een psycholoog te zijn.


avatar van beavis

beavis

  • 6627 berichten
  • 14803 stemmen

wat mij betreft worden ze steeds beter, hoewel ik de eerste van haar nog niet heb gezien...

vond dit een erg prettige film met een sterke enigmatische hoofdrol, prachtige cinematografie en ook een erg prettig gebruik van muziek. Vond het op een bepaalde manier wel aansluiten bij de recente art-house hits uit Griekenland, qua gevoel; en dit is dan ook redelijke 'gevoelscinema'



avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Tsja... als de trailer (die door Cineart zelf is geplaatst op Youtube) ook nog eens niet sync loopt, is dat te triest voor woorden.


avatar van russo

russo

  • 256 berichten
  • 919 stemmen

triest dat hier 1 miljoen aan subsidie voor uitgegeven is, terwijl ik nog nooit van die film gehoord heb

als het filmfonds zoveel uitgeeft aan een film, mag je toch een redelijke marketing verwachten


avatar van damrow

damrow

  • 19 berichten
  • 396 stemmen

0,5 ster voor de 1 miljoen subsidie


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1374 berichten
  • 4512 stemmen

damrow schreef:

0,5 ster voor de 1 miljoen subsidie

Heb je de film ook gezien?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Proteststem verwijderd.


avatar van Kippie.

Kippie.

  • 426 berichten
  • 1018 stemmen

Inderdaad vreemd, in de lijst gaat degene met minder subsidie (Sonny Boy) ervandoor met de meeste opbrengst (marketing, marketing!) maar Brownian Movement, met 1 miljoen subsidie, valt toch tegen qua winst. Hadden ze meer reclame voor moeten maken, zonde ..


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

Dat is appels met peren vergelijken.

Sonny Boy is de verfilming van een bestseller. Succes gegarandeerd, zelfs bij mindere recensies.

Brownian Movement is een arthouse film. Arthouse films worden al een succes genoemd als ze 10.000 bezoekers halen. Daar gaan zelden veel mensen naar toe (1 of 2 filmhuissuccessen per jaar uitgezonderd).

Er moet in NL ook plek zijn voor dit soort films en niet alleen voor commerciële.

Overigens zijn Engelstalige Nederlandse films en in het bijzonder Nederlandse films met Engelse titel, zelden een succes in Nederland.

Brownian Movement zal nog wel meer geld gaan opbrengen bij internationale (dvd-) release.

Als Engelstalige productie valt er internationaal nog wel wat te verdienen. Ook omdat Nanouk Leopold in het buitenland goed staat aangeschreven.


avatar van beavis

beavis

  • 6627 berichten
  • 14803 stemmen

helemaal eens kappeuter, het is toch logisch dat een film die beter zal scoren ook minder subsidie krijgt!?! triest dat mensen alles maar zo triest vinden, zonder echte intresse (of op zijn minst beleefd respect) voor deze filmmaakster... zo krijg je hier nooit een serieuze filmcultuur.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14534 berichten
  • 4518 stemmen

Toch heeft Kippie in zoverre gelijk, dat je er meer reclame voor moet maken. Sonny Boy verkoopt zichzelf wel, maar zo een film als deze, nodig de regisseur uit bij een P&W of DWDD, toon reclamefilmpjes, et cetera. Dat je een miljoen geeft is prima, maar juist dan is het toch ook zaak mensen naar de film te laten kijken. Nog niet eens om de omzet, maar wel om meer mensen de film te tonen die je veel geld hebt gegeven, die je dus schijnbaar goed en belangrijk vindt.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

Vind het lastig; vond de twee laatste films van Leopold erg mooi (beide 4*) maar financieel zijn ze een bodemloze put en vormen ze absoluut geen constructieve bijdrage aan de Nederlandsee filmindustrie.


avatar van beavis

beavis

  • 6627 berichten
  • 14803 stemmen

Quentin schreef:

Vind het lastig; vond de twee laatste films van Leopold erg mooi (beide 4*) maar financieel zijn ze een bodemloze put en vormen ze absoluut geen constructieve bijdrage aan de Nederlandsee filmindustrie.

daar is subsidie per definitie dan ook voor bedoeld. als de sector rendabel was, hadden we deze discussie niet gehad. filmindustrie en filmcultuur zijn toch echt twee verschillende zaken. De Nederlandse filmindustrie ziet de laatste jaren volgens mij alleen maar een steigende lijn, dus daar valt weinig te klagen, qua cultuur vind ik Leopold het meest interessante dat Nederland momenteel te bieden heeft en ook Internationaal wordt daar zo over gedacht (zie de opmerking van Kappeuter).

Qua recaleme e.d. de film is mij iig niet onopgemerkt gebleven en als ik het me goed herinner is Leopold ook bij DWDD geweest met deze film... de doelgroep lijkt mij voldoende benaderd, maar wellicht de volgende keer dan toch maar grote posters met felle neon-letters? een trailer voor screenings van Iron Man of Fast & the Furious? lijkt mij persoonlijk dan weer weg gegooit geld...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

beavis schreef:

[daar is subsidie per definitie dan ook voor bedoeld. als de sector rendabel was, hadden we deze discussie niet gehad. filmindustrie en filmcultuur zijn toch echt twee verschillende zaken. De Nederlandse filmindustrie ziet de laatste jaren volgens mij alleen maar een steigende lijn, dus daar valt weinig te klagen, qua cultuur vind ik Leopold het meest interessante dat Nederland momenteel te bieden heeft en ook Internationaal wordt daar zo over gedacht (zie de opmerking van Kappeuter).

Je hoeft me echt niets bij te brengen over subsidies en het doel ervan, maar ik vind het in dit geval gewoon zonde van het geld. Mijns inziens moet er gewoon een minimaal (bewezen) publiek voor een maker zijn om subsidie te (blijven) krijgen. Iedereen moet de kans krijgen om een goed idee te realiseren, maar om drie films op rij te maken met een zak geld en er komt geen hond kijken. Dat is weggegooid geld. Hoe goed de films ook mogen zijn.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Echter....

Er zou wel een soort van procedure moeten komen die het een distributeur verplicht om het p&a budget ook daadwerkelijk te besteden. Ook de distributeur krijgt daarvoor een bijdrage maar mijn gevoel is dat dat veelal verdwijnt in de administratieve rompslomp.

Neem nou die trailer op Youtube. Ik mag dan wel een muggezifter zijn, maar het feit dat die er niet sync op staat zegt wat over de houding die de distributeur heeft t.o.v. het project.

Overigens denk ik dat deze film helemaal niet zozeer op de NL markt gericht is.


avatar van beavis

beavis

  • 6627 berichten
  • 14803 stemmen

wellicht kwam mijn uitleg over het doel van subsidie kleinerend over ofzo, maar toch toch heb ik niet het gevoel dat mijn punt helemaal is overgekomen. zonder te veel off-topic te geraken dus nog even dit kleine onderscheid aanstippen: ik vind een subsidie niet weg gegooit geld zodra er goede films gemaakt worden, ongeacht de (vermeende) grootte van een (potentieel) publiek en vind het zelfs de essentie van een subsidie om zaken die afwijken van de norm te kunnen koesteren. jij meet succes en daarmee terechtheid van de subsidie blijkbaar toch af aan het aantal bezoekers en/of economisch gewin, waarmee uiteindelijk die essentie onderuit wordt gehaald en naar die norm wordt toegewerkt. Ben bang dat Leopold's publiek niet zal groeien, maar hoop toch van harte dat ze zulke mooie films kan blijven maken! Als ik een zak met geld had, zou ze die zo van me mogen hebben; mijn vraag aan haar zou zijn "breng me een interessante film" en niet "breng me een groot publiek".


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Ik ben het met Quintin eens. Genoeg filmmakers/talent die wel een publiek trekken én een mooie film maken. Als er nou subsidie ten overvloede was mocht Leopold zich lekker uitleven. Maar er is geen overvloed, dus moet het economischer besteed worden. Nu wordt het geld inderdaad in een diepe put gekieperd terwijl er maar een handjevol mensen van geniet. Geld niet goed besteed. Een interessante film en rendabel (niet per se groot) publiek sluiten elkaar niet uit.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

We gaan totaal om het gegeven heen dat deze film best wel eens een meesterwerk zou kunnen zijn die een groter publiek zou kunnen trekken. Het is duidelijk dat er gewoon geen drol is geïnversteerd in de publiciteit en dat is de verantwoordelijkheid van de distributeur en in zekere zin van de producent.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Dat is inderdaad waar.


avatar van beavis

beavis

  • 6627 berichten
  • 14803 stemmen

Bij Hartlooper in Utrecht waar ik de film heb gezien lagen mooie flyers voor de film waarvan ik er een paar heb meegenomen, o.a. om op de koffietafel op het werk neer te leggen... maar ik heb geloof ik niemand enthusiast kunnen maken... zodra je niet een heel concreet antwoord kan geven op de vraag "waar gaat de film over" (niets eens persé omdat daar geen antwoord op zou zijn, maar omdat je niet je eigen interpretatie op de film wil drukken voor een ander), blijkt dat de meeste mensen de film niet meer interessant vinden.

Kan me dus voorstellen dat er wel moeite is gedaan, maar dat marketing voor dit type film (in de huidige filmcultuur al helemaal) gewoon erg lastig is.


avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

  • 326 berichten
  • 1450 stemmen

Moeilijke film.

De film bestaat uit drie delen waarvan er maar twee geslaagd zijn, namelijk de twee delen waarin de fantastische Sandra Hüller centraal staat. Zij speelt een intrigerend personage waarvan het moeilijk te begrijpen is waarom ze doet wat ze doet.

Helaas mist het derde hoofdstuk het intrigerende van de voorgaande, de worsteling van Max wordt niet overtuigend genoeg gebracht en zo slaat de film dood waardoor het gevoel na het verlaten van de zaal erg onbevredigend is.

Toch een krappe voldoende.