ad

Genre: Drama

Oorsprong: Kenia / Duitsland

Geregisseerd door: Hawa Essuman en Tom Tykwer

Met onder meer: Samson Odhiambo en Leila Dayan Opou

IMDb beoordeling: 6,7 (356)

Over Soul Boy

"A Lost Father. A Dedicated Son. A Magical Journey."

De veertienjarige Abila woont in een van de ellendigste krottenwijken van Afrika. Zijn vriendinnetje Shiku behoort tot een andere stam, waardoor hij eigenlijk niet met haar om mag gaan. En dan heeft zijn vader in een dronken nacht ook nog zijn ziel vergokt. Abila besluit zijn vader te helpen en zoekt degene op aan wie hij zijn ziel verkocht heeft.

image

avatar van Mug

Mug

Alleraardigst korte film co-geproduceerd (en niet co-geregisseerd!!!) door Tom Tykwer, wat natuurlijk ook de reden is dat festivals (o.a. IFFR) het graag in hun programma's opnemen.

Soul Boy, een soort van Afrikaanse reactie op Slumdog Millionaire, is lekker fris. Cast en crew zijn amateurs, en dat viel her en der wel ontzettend op bij sommige cast-leden. Het wordt bij de aftiteling nog eens extra benadrukt, wat toch wel een zure smaak geeft.

Toch boeit de film het kleine uurtje lang, en dat heeft voornamelijk te maken met het leuke en vlotte script. Leuk project dat positief is uitgevallen.

avatar van Knisper

Knisper

Heb Tom Tykwer inderdaad maar weggehaald.

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardig om een keertje te bekijken, maar je moet er wel van houden.

gauke

Je kunt bijna voelen dat deze film inzicht wil bieden (hoe het is om in een sloppenwijk te leven, verhouding rijken/armen, stammenproblematiek, aidsepidemie) en met de beste intenties is gemaakt. In ieder geval is de film wat te kort voor al deze problemen.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk dramafilm...

Saai verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Redelijk kwaliteit breedbeeld

(geen HD aanwezig)...

Redelijk achtergrond geluid/muziek

(geen Dolby Digital aanwezig)...

Geen moeite waard...

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19950 berichten

Een beetje een moderne interpretatie van een sprookje. En ook zeker een beetje een mini-Slumdog Millionaire inderdaad. Levenslessen door opdrachten, veel kleiner in alle opzichten dan die film. Een beetje teveel thema's voor de lengte (de aftiteling is aan de lange kant, dus de film duurt maar een dikke 50 minuten). Aardige film, met het hart op de juiste plaats.

avatar van Movsin

Movsin

Best genietbaar en voor de makers bemoedigend filmpje met avontuurlijk karakter maar ook met een blik op sociale aspecten van Afrika : de armoede, de miezerige huisvesting, het rassen- standen- en stammenonderscheid, de inpak van het geloof (of ongeloof) en de, ondanks alles, moedige houding van haar bewoners.

avatar van John Milton

John Milton

Volgens IMDb heb ik 14 titels gezien waarin Swahili gesproken wordt, maar het is in geen van die alleen de voertaal van de film. Of dat hier wel zo is (er wordt ook Engels gesproken) durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Een soort mini-Slumdog, zo wordt Soul Boy door anderen omschreven, en ik zie die vergelijking wel. De film voelt behoorlijk realistisch aan wat het leven in de sloppenwijken betreft, zonder ellendig te voelen of van 'kijk eens hoe erg'. Het is simpelweg de plek waar dit verhaal zich grotendeels afspeelt, niet meer niet minder, al krijgen we natuurlijk door de setting wel het een en ander mee van zaken die daarmee gemoeid gaan. Mede geproduceerd door Tom Tykwer, die wellicht suggesties voor muziek en montage heeft gedaan. Zou me in ieder geval niet verbazen.