Toter Mann (2002)

Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Christian Petzold
met Nina Hoss, André Hennicke en Sven Pippig

Thomas Richter, advocaat, observeert een vrouw, Leyla, terwijl zij aan het zwemmen is. Hij ontmoet haar later opnieuw en wordt verliefd op haar. Maar na hun eerste nacht samen verdwijnt zij. Zij duikt later op in een andere stad, neemt een baan in een fabriekskantine en ontmoet een andere man, Blum, die de afgelopen veertien jaar in de bak heeft gezeten en een psychiatrische behandeling heeft ondergaan. Maar hij heeft een tweede kans gekregen, en doet mee aan een resocialisatie-programma. Ondertussen is Thomas op zoek naar haar, en via aanwijzingen komt hij terecht bij Blum, die ook een van zijn cliënten is. Als hij achter de connectie tussen de twee komt, zijn de twee verdwenen...

avatar van petey
ik heb hem op het IFFR gezien dit jaar en vond het goede film.

Het gaat bij deze film om het verhaal en het acteerwerk, niet om de actie of zo, het is meer een drama.

Aangezien hij op de tv is, zeker kijken.

avatar van narva77
Voor de liefhebbers van Europese films; kijken vanavond!

avatar van Yak
Yak
Was film v/d dag in de VPRO-gids, dus ik was al geïnteresseerd geraakt. Band ligt klaar.

avatar van narva77
Goed filmpje, acteerprestatie's waren goed, het is echter niet echt een thriller, meer drama, wat Petey al zei. Zeker de moeite waard.

Verrassend goeie film. Sterk verhaaltje en een verrassend einde. (Begin die Duitse films steeds meer te waarderen ) 3,5*

Volgende week komt , na Die Innere Sicherheit, deze film op tv. Hopen dat NL 3 ook nog de nieuwste film van Petzold uit gaan zenden.

sydney
Ik ben benieuwd. Na Sophiiie en Die innere Sicherheit, verwacht ik hier ook veel van.

Zijn ze op Ned. 3 bezig met een Duitse speelfilmmaand ofzo? Gezien de drie Duitse films achter elkaar.

Volgende week komt volgens mij weer een niet-Duitse film. Waarschijnlijk wel dus, maar helaas geen Wolfsburg (de nieuwste film van Petzold)...

avatar van narva77
Maar we krijgen eerst a.s. vrijdag nog Berlin is in Germany! 8,1 op IMDB.

neo (crew)
Goed acteerwerk en verhaal wat boeiend genoeg is om te volgen. Was ook erg blij met de plotselinge ''rollen omgekeerd'' en het gevoel dat Leyla er toch mee weg was gekomen en haar wraaktaak ook was voltooid, indirect als het ware 3.5 sterren

avatar van skip
Veel lof over deze film hier. Ok het acteerwerk is goed, er zitten sfeervolle beelden in en het verhaal is aardig. Maar ik vond de film traag en de ontknoping voorspelbaar en dus niet echt verrassend
Vier sterren gemiddeld vind ik wat aan de hoge kant voor deze mooie maar zeker geen uitzondelijke film. Drie sterren.
Skip

sydney
Aardige film en het leek allemaal veel belovend. Echter halverwege de film kon je het plot al raden. Het enige wat je dan doet is naar het plot toewerken. Groot minpunt vind ik. Toch nog 3,0*

avatar van Paalhaas
Wederom een steengoede film van Petzold. Het lijkt wel of hij niet anders kan. Tijd voor een DVD-box!

Je kunt beter niet (zoals ik deed) de beschrijving hierboven lezen voordat je de film gaat zien, want deze verteld op de laatste tien minuten na, het gehele verhaal. Hierdoor kon ik deze productie, denk ik, niet geheel op waarde schatten.
Deze voor de televisie gemaakte psychologische thriller is rustig en traag, maar tegelijkertijd ook ijskoud en heeft geen onnodige tierelantijnen. De cast speelt zonder uitzondering goed.

N.B. Door het gebruik van laptops en het grote platte tvscherm aan de wand kon ik me bijna niet voorstellen dat de film al in 2001 geschoten is; zijn deze zaken al weer zo oud?!