Araburu Tamashii-Tachi (2001)

Alternatieve titels: Agitator | 荒ぶる魂たち

Japan
Misdaad / Actie
150 minuten / 200 minuten (ongeknipte versie)

geregisseerd door Takashi Miike
met Mickey Curtis, Yoshiyuki Daichi en Hakuryu

Agitator is een waar gangsterepos met veel verschillende personages. Miike speelt een sadist die een gangsteroorlog veroorzaakt, een uitspatting die hij direct met de dood moet bekopen. Het gevolg is niet te stoppen sneeuwbaleffect van geweld, vereffening en bedrog - zowel in de lagere echelons, waar loyaliteit aan de directe chef het hoogste doel in het leven is, als in de allerhoogste, waar op dezelfde manier vergaderd wordt als bij multinationals...

Miike's ultieme Yakuza epos. Leuk voor een keer, maar zo hoef ik er geen twee per week.

Wat Dopke al zei, verveelt geen moment, maar 150 minuten ... er zijn maar weinig films die zo'n lengte kunnen verantwoorden.

En toch, enkele geweldige acteerprestaties zorgen ervoor dat deze film de moeite blijft. Mickey Curtis en Naoto Takenata (Higuchi) zijn beiden geweldig, en zorgen er met hun tweetjes voor dat je 150 minuten lang geboeid blijft kijken, als die hele yakuza scene je wat zegt natuurlijk.

Verder een wat onaffe film, veel lelijke shots, Miike's wackyness die wat afwezig is, gelukkig wel een portie cool en een interessante film. 3.5*, meer vereist stylistische afwerking, maar verveeld heb ik me zeker niet.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een interessant begin, maar de film duurt eenvoudig weg te lang om te blijven boeien. De standaard Miike thematiek is alom in de film aanwezig: de strijd tussen de gevestigde en komende orde, het verschil tussen de hogere en lagere rangen, de worsteling van buitenbeentjes om een plek te veroveren en gezien te worden (Miike switch daarbij volleerd in tempo en vormgeving). Ditmaal, hoewel de film bij vlagen nog steeds stevig en gewelddadig is, in een minder uitbundige stijl, minder grotesk en minder plastisch. En dan ga je dat hoekige van Miike (wat ook vaak tegen hem werkt) ook wel weer missen. En dan wordt het best een lange film (en dan te bedenkkn dat de Japanse cut nog 50 minuten langer was). O ja, het acteerwerk was wel behoorlijk in orde (en dat is bij Miike ook wel weer eens anders).

Opvallend weinig stemmen trouwens, deze film (en al bijna vier jaar geen berichten!).
pjotr schreef:
En aarghh.....wat een mooie poster!!!
Ja, dat vind ik ook!

Izan schreef:
veel mensen die de film op het filmfestival in Rotterdam hebben gezien,
Net als vorig jaar is er dit jaar geen enkele Miike film in Rotterdam te vinden. In het jaar van Agitator draaiden er vier: Visitor Q, Ichi the Killer, The Happiness of the Katakuris en deze dus. Zijn productie is er niet minder om geworden, maar het is óf meer mainstream geworden voor het IFFR, óf het IFFR is zijn wilde haren wat kwijtgeraakt en kiest voor meer socio-politieke thema's en landen.

avatar van sinterklaas
Een maar liefst 150 minuten durende film van Miike, net als zijn handycam film Family uit hetzelfte jaar. En dan blijf je je gewoon afvragen hoe die man het voor elkaar krijgt om daarnaast nog 4 andere films af te leveren.

Maar toch is dit een gewoon standaard Yakuzafilmpje. Wil niet zeggen dat hij slecht is hoor. Ik heb me wel weer weten te vermaken met Miike's prent. Miike speeld er overgens zelf ook nog een kort rolletje in als die gangsterbaas die die microfoon in die vrouw wil steken, maar helaas legt hij ook al snel het loodje. Daarna krijgen we een samenzweringsverhaaltje. Alleen is het dan nog best vaak aan de saaie kant en ik vind dat er in 150 minuten tijd wel iets meer mocht gebeuren. Wel worden we zo nu en dan weer eens voorgeschoteld met een paar actiescenetjes, waaronder die eindshoot-out, en de bizarre humor blijft natuurlijk niet onbespaard, maar bij welke Miike is dat ook niet het geval?

Gewoon een aardige film van Miike. Klopt trouwens ook niet dat deze in NL is uitgebracht (aangezien er hier en op IMDB staat dat er een dvd-premiere/huurrelease was) Ben hem anders nergens tegengekomen.