Neutrón el Enmascarado Negro (1962)

Alternatieve titel: Neutron and the Black Mask

Mexico
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Federico Curiel
met Wolf Ruvinskis, Armando Silvestre en Rosa Arenas

De gestoorde wetenschapper Dr. Caronte (Julio Aleman) ontwikkelt een neutronenbom, om zo de wereld te kunnen overnemen. Met behulp van wat vrienden probeert Neutron Caronte tegen te houden.

Er bestaan er 5 van : Neutron films...waarvan de eerste drie drie geschoten in 60 back to back met dezelfde cast en draaiend om de strijd tussen de eponieme held en de intens kwaadaardige dr. Caronte om het bezit van een zgn. neutronenbom. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd is het niet Caronte die die bom heeft ontwikkeld. Ook wordt hierboven beweerd * dat Caronte vertolkt zou worden door Aleman, normaliter een good guy. Welnu : we leren halverwege deel 3 dat dr. Caronte in feite wordt vertolkt door Silvestre.
U begrijpt inmiddels dat dr. Caronte normaliter een masker draagt, een soort kruising tussen een mummiewindsel en een LL masker. De bad guy in het wit, de good guy in het zwart, en wel met een soort SM leernicht masker, zonder LL cape. Deze luchador is echter- voor de duidelijkheid- strikt undercover, en treedt ook niet openlijk op in de ring. Wie hem vertolkt zal duidelijk zijn : luchador Ruvinskis dus, die zichzelf op het eind van de film ontmaskert ( n. b . : men lijkt dit einde in de vervolgdelen vergeten te zijn ).

De intrige biedt ons de gekende z- film elementen : ouwe professor ontwikkelt formule neutronenbom ter wille van de vrede ( sic ), in het proefstadium heeft hij een minibom ontwikkeld die er uitziet als een soort zee- egel. Zijn assistent- niemand minder dan Claudio Brook- is gefrustreerd en vermoord hem. Hij krijgt het loon van de zonde en raakt gruwelijk verminkt door straling, sluit zich op in zijn kelder. Helaas krijgt hij in huis gezelschap van Nora- Arenas, zijn nichtje en aanstormend zangeres. Dit grietje nu is goed bevriend met de 3 buddies Ruvinskis, Aleman en Silvestre, die laatste tevens de zoon van de vermoorde professor.
Brook intussen ontmoet in zijn onderaardse verblijf Caronte en zijn sidekick, de dwerg Nick + Caronte's zombieleger...samen besluiten ze de wereld te veroveren. Slechts 1 man kan ze stoppen : Neutron...
Klinkt vrij leuk, is het niet echt. Neutron komt pas na een dik halfuur in actie, de kloppartijen zijn matig en die zombies van Caronte zijn volstrekt nietszeggend, lokken amper een schamper lachje uit. Iets te babbelziek ook. De onderaardse scènes waren nog het minst slecht, in Caronte's duivelse imperium. Er is ook nog wat zgn. comic relief via Beto, de clown en sidekick van inspecteur Landa. Die Beto kennen jullie trouwens uit vergelijkbare rollen in meerdere Santo films. Het slot smeekte om een vervolg, daar waren er in feite dus al 2 van gemaakt.
De muziek was als gebruikelijk jatwerk van andere gotische/ z films.
De hele saga is op DVD uitgebracht in Mexico, zonder onderschriften.

* : ook IMDB beweert dit, maar dat is dus bullshit en dient u te negeren.