• 8.489.145 stemmen

The Adventures of Buckaroo Banzai across the 8th Dimension (1984)

Sciencefiction / Komedie | 103 minuten

Genre: Sciencefiction / Komedie

Alternatieve titels: The Adventures of Buckaroo Banzai / Buckaroo Banzai

Geregisseerd door: W.D. Richter

Met onder meer: Peter Weller, John Lithgow en Jeff Goldblum

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Adventures of Buckaroo Banzai across the 8th Dimension

"Beings from Another Dimension have invaded your world."

Buckaroo Banzai is een rock-ster/stripheld die samen met zijn groep de Hong Kong Cavaliers de strijd aangaat met slechte wezens uit de 8ste dimensie, deze wezens willen namelijk onze dimensie overnemen.

imageimageimageimageimage

Professor Hikita

Reno Nevada

President Widmark

Jarre

vet mik je hebt em eindelijk toegevoegt. zo is je toevoegings lijstje ook weer opgekrikt.

Jarre

Ik kan me herinneren dat ik dit een supervette film vond en vooral het tunetje op het einde vond ik supervet.

Alleen was ik toen 11 en denk ik dat ik hem nu niet meer zo vet vind, daarom geef ik het een 3

Ik ga em echt nog eens kijken om een betere stem te kunnen uitbrengen

avatar van flowerking

flowerking

peter weller is n.a.v. deze film gevraagd voor een rol in robocop (nl. robocop)

avatar van Zuzuu

Zuzuu

Als ik het onderwerp al lees denk ik dat ik een rotte appel met dode wormen moet opeten...

Buckaroo Banzai is een rock-ster/stripheld die samen met zijn groep de Hong Kong Cavaliers de strijd aangaat met slechte wezens uit de 8ste dimensie, deze wezens willen namelijk onze dimensie overnemen .

avatar van Flipman

Flipman

Lijkt me een geweldige film !! Ik zag de trailer, en voor mij kan ie al bijna niet meer stuk!! Is ie op DVD verkrijgbaar??

avatar van Flipman

Flipman

Hij kon toch eigenlijk best nog wel stuk...

Wat een oppervlakkige film is dit, zeg! Je zou denken dat ze elk karakter wel een beetje bij langs gaan, bij diens geschiedenis/afkomst, maar Buckaroo is daarin de enige, en echt goed leer je hem ook niet kennen. Verder is het over the top, maar niet genoeg om echt leuk te worden.

avatar van Nephilim

Nephilim

Gemaakte camp deze film. Ga Deathstalker 2 kijken als je echte camp wil zien. Dit is nep so bad it's good.

En dat is jammer want de acteurs zijn allemaal tof.

avatar van newG

newG

• 2079 stemmen

bah

walgelijk stukje wanna be cult

Nergens grappig, nergens spannend, geen catchy eighties muziek die nog dagen in je hoofd zit... En een verhaal zo droog en slecht uitgewerkt dat ik er hoofdpijn van kreeg

En das nog teveel

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Begint goed, maar vervalt al snel in allerlei slechtheid. NewG zegt het goed. Ook ik mis de eighties tunes. Iets wat toch wel voor de hand ligt bij een man die tevens in een rockband speelt.

En inderdaad nergens spannend en (bijna) nergens grappig

avatar van Macmanus

Macmanus

Zo een cast en dan zo een film?

Vreemd zeg, vooral het totaal missen aan gedegen achtergrond info over Buckaroo Banzai maakte het een vreemde kijkervaring. Dacht ook dat het misschien ooit een serie was geweest maar daar heb ik niks over kunnen vinden. Verder typisch 80s dingen, deed me allemaal nogal denken aan de Super Mario film. Valt verder weinig over te zeggen, alles was slecht. Alleen Lithgow probeert nog het 1 en ander te redden maar het is gewoon een verloren zaak.

1 ster.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Moeilijk in een vakje te plaatsen deze Buckaroo Banzai. Is intussen een ware en gezochte cultklassieker geworden, met in de cast grote sterren Jeff Goldblum, Ellen Barkin, John Lithgow. Het script was blijkbaar een samenraapsel aan ideeën die nooit in een afgewerkt verhaal voltooid werden. Het is er aan te zien. Het verhaal, als er al van een verhaal sprake is, is compleet getikte SF-komedie-kitsch, en doet denken aan de goedkoopste B-films die je je maar kunt indenken. Deze mengelmoes moet het hebben van de parodische humor, die soms nog wel eens werkt. Om maar één voorbeeld te geven : er zijn rode en zwarte lektroids. De zwarte nemen de menselijke gedaante aan van Jamaicaanse rasta's met zilveren disco-outfit. Die Buckaroo Banzai, vertolkt door Peter Weller, is trouwens zowel hersenchirurg, rockster als samoerai. Hoe kom je daarbij? En nog veel meer van die onzin. Wie graag getrakteerd wordt op rommelige cult, waarbij je het verstand noodgedwongen volledig uitschakelt om niet tilt te slaan, this is it. Al betwijfel ik dat er velen zullen zijn.

avatar van Decec

Decec

Redelijk SF film...
Niet echt spannend verhaal...
Een flauwe komedie (mijn smaak niet)...
Wel grappig SF gezicht, wel enge spinne...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Peter Weller, John Lithgow, Lewis Smith
en Jeff Goldblum...
Geen HD en geen breedbeeld, maar nog kleiner...
Geen moeite waard...

avatar van The One Ring

The One Ring

The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension is niet een titel die ik vaak tegenkom, maar ik had wel begrepen dat het een soort cultklassieker is. Dat straalt er ook wel van af. Opvallend is echter dat de film kennelijk geen enkele fan op MovieMeter heeft en geen bericht hier lijkt te kunnen vatten waarom dit op bepaalde plaatsen zo populair is. Ik doe met iedereen hier mee, want ik kon er ook niet warm voor lopen.

Buckaroo Banzai is in ieder geval een vreemd geval. Vooral het feit dat de film vol lijkt te zitten met verwijzingen naar eerdere films over het personage werkt soms verwarrend, alsof je verwacht wordt dat je die vorige films gezien hebt. Het gekke is natuurlijk dat die films helemaal niet bestaan. De scriptschrijver had gewoon al heel veel onafgemaakte scenario's over Banzai en zijn consorten gemaakt en de verwijzingen naar die scripts in het verhaal van The 8th Dimension gelaten. Eigenlijk best een hilarisch idee en wat mij betreft het leukste aan de film, zelfs al worden sommige momenten wel erg obscuur zo. Het past in ieder geval wel bij een parodie als dit. Wat ik alleen jammer vond is dat ik toch vooral het gevoel had dat ik vaak naar een verzameling insidersgrapjes van de cast en crew zat te kijken, een soort alternatieve versie van Star Wars waarin de opnames waarin de acteurs wat klooien om stoom af te blazen in de plaats zijn gezet van de echte scènes. Dat klinkt leuker dan het is.

Het geheel is dus vooral een geval apart, een unieke film die zich niet al te gemakkelijk laat vergelijken met iets anders, zelfs niet met andere parodieën. Wat voor mij voornamelijk ontbrak waren de echt leuke grappen. Veel clichématig klinkende teksten op een over-the-topmanier uitspreken is een wat al te makkelijke manier om iets voor de gek te houden en al zo vaak gedaan dat het op mij hier geen indruk maakte. Het plot is kennelijk bedoelt om niet te volgen te zijn, maar de film besteed er veel aandacht aan dat wordt al snel suf. Daarbij zijn er voor een actiekomedie opvallend veel lege momenten zonder gebeurtenissen of grappen. De sets zijn net als de film merkwaardig, maar nooit op een leuke, mooie of interessante manier. Het moet kennelijk een rommeltje voorstellen en daar lijkt het ook op, maar werken wil het nooit. Het camerawerk is ook net niet gek genoeg.

Wat je overhoudt is vooral een gekke film die hard probeert vreemd te zijn, daarin net niet genoeg slaagt, en tijdens het proces lijkt te vergeten te vermaken. Ik geloof best dat de makers zelf hier een goede tijd hebben beleefd en dat er een publiek voor is, maar ik kon er helaas niet enthousiast van worden.

avatar van erik1677

erik1677

Hahahaha geweldig, voor zulke films mag je me midden in de nacht wakker maken.

Het acteerwerk is verschrikkelijk fout in deze film, niet dat het slecht is, maar wel heel erg zwaar over de top.

Nee, dit is wel een heerlijk lekker pretentieus filmpje.

Ik heb me hier wel mee vermaakt.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Fout, grappig, maar net niet enerverend genoeg.

avatar van Woland

Woland

Wat een aanfluiting is dit. Ik had bij de omschrijving misschien al beter moeten weten, maar dit gaat nog eens onder mijn toch al lage verwachtingen door. Niet grappig, niet spannend, en een onsamenhangend bijeengeraapt plot wat echt helemaal nergens op slaat. Flauwe accentjes en acteurs met grappig bedoelde maniertjes (ondanks een toch aardige cast), aliens van lik-me-vestje en het absolute dieptepunt van de film: Buckaroo Banzai zelf. Hersenchirurg, popster (van de slechtste soort jaren '80 muziek uiteraard), natuurkundige en autocoureur ineen; net zoals zijn collega cowboy en hersenchirurg is. Tja, dan weet je het wel, het soort omhooggevallen karikatuur die alles kan, overal goed in is en zichzelf veel te tof vindt - ik heb zelden zo'n punchable hoofdpersonage meegemaakt.

Ik sta ervan te kijken dat ik nog dik een uur heb volgehouden. Ik heb best wel een zwak voor cultfilms, maar hiervan moet ik een beetje huilen van binnen. Een halve ster.

Theunissen

De cast van deze achterlijke typische jaren 80 pulp Sciencefiction / Komedie film (gezien op de televisiezender AMC) mag er zeker wezen met Peter Weller (vooral natuurlijk bekend van zijn rol in de RoboCop films), Jeff Goldblum, John Lithgow, Ellen Barkin en Christopher Lloyd, maar voor de rest doet deze film je eigenlijk alleen maar pijn aan de ogen.

In dit achterlijke verhaal draait het om hersenchirurg Buckaroo Banzai (gespeeld door Peter Weller), die half Amerikaans en half Japans is, die samen met zijn groep/band de "Hong Kong Cavaliers" en de vrouw Penny Priddy (gespeeld Ellen Barkin) de aarde moet beschermen tegen een invasie van slechte wezens uit de 8ste dimensie, aangevoerd door Lord John Whorfin (gespeeld door John Lithgow) en John Bigboote (gespeeld door Christopher Lloyd), omdat deze wezens namelijk onze dimensie willen overnemen.

Het verhaal is gewoon te achterlijk voor woorden en de uitvoering van het verhaal is gewoon beroerd (op de leuke opening na dan, met het rijden door een berg), want alles is gewoon fout en compleet over de top in deze film en met name het acteren (inclusief tenenkrommende slechte dialogen) van de cast, met als dieptepunt John Lithgow. De film is natuurlijk vooral als grappig bedoeld (en dat is het ook waarschijnlijk, als deze film bekijkt met wat drugs erbij), maar ik vond het eerder beschamend en dat met zo'n cast. Maar ja, met een filmtitel als "The Adventures of Buckaroo Banzai across the 8th Dimension" en een hoofdrolspeler met de naam Buckaroo Banzai, mag je natuurlijk geen hoge verwachtingen hebben en dat maakt deze film dan ook waar. Ondanks dat deze film totaal niet weet te boeien of te vermaken, zag het er voor een beginjaren 80 film, visueel gezien wel allemaal nog aardig uit (inclusief de speciale effecten). Na het flauwe einde (uiteraard komt door Buckaroo Banzai alles weer goed) wordt er nog een vervolgd aangekondigd, namelijk "Buckaroo Banzai Against the World Crime League", maar gelukkig is het daarvan nooit gekomen, omdat deze film compleet geflopt is.

Al met al een achterlijke Sciencefiction / Komedie film (duur circa 95 minuten), die misschien alleen nog leuk is om eens te bekijken vanwege de bekende cast.

avatar van PEN15

PEN15

Dit is ook het eerste waar ik aan moet denken: kan iemand die dit een 10 zou geven eens grondig komen uitleggen wat hier nou zo geweldig aan is? Wat is het verborgen goud wat wij allemaal zijn voorbijgelopen, wat is er hier de ruwe diamant, het onbegrepen doek van Herman Brood?

Hoe komt dit aan zijn gigantische cult status? Op imdb bestaat het stemgemiddelde maar liefst voor 15% uit tienen, wat is hier zo volmaakt aan dan? Dat het cult volgers heeft kan ik me enigszins nog wel voorstellen, maar om het nou ook meteen een tien te geven? Als dat soort fratsen zouden voorkomen op moviemeter zou er bij de crew een vlag omhoog gaan en zou het stemgedrag zeker onderzocht worden. Maar dat is niet het enige, er zijn ook legio videos te vinden van cult volgers die met deze film uit hun plaat gaan. Inderdaad heb ik ook het gevoel dat het de bedoeling was om het zo onsamenhangend mogelijk te maken, er is veelal geen touw aan vast te knopen en ik heb maar liefst 6x (!) de film gestaakt omdat het de gehele speelduur van begin tot eind nergens een beetje vlot en genietbaar kijkt. Het zou me niets verbazen als ze "komedie" pas veel later aan de film hebben meegegeven, het komt echt over als bloedserieus bedoeld waarbij de aliens er ook niet uitzien. Als ze zo kolderiek achterover/naar beneden kukelen als ze zijn neergeschoten denk ik door de cheesy sfeer er iets bij als: aiieeee he got meeee, what a crack shot this 'neurosurgeon' is...

Over het algemeen scoren films die beginnen met Adventures of..,the, niet bijster hoog, misschien is dat een teken aan de wand. Denk aan Adventures of Pluto Nash, Adventures of Young Indiana Jones, Adventures of Ford Fairlane, Adventures of Pinocchio.