Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 118 minuten / 179 minuten
Alternatieve titels: A Bride for Rip Van Winkle / リップヴァンウィンクルの花嫁
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Shunji Iwai
Met onder meer: Haru Kuroki, Cocco en Gô Ayano
IMDb beoordeling: 7,2 (2.272)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Rippu Van Winkuru no Hanayome
De uitgezonden lerares Nanami ontmoet Tetsuya via een datingsite en besluit al snel met hem te willen trouwen. Ze heeft verder weinig familie of mensen die om haar geven. Uit schaamte hier over tegenover haar partner bezoekt ze een bureau die ze vraagt tegen betaling mensen naar haar bruiloft te sturen die vervolgens moeten doen alsof ze haar familie zijn.
Externe links
Social Media
Acteurs en actrices
Nanami Minagawa
Yukimasu Amuro
Mashiro Satonaka
Kayako
Tetsuya
Yuto Takashima
Harumi Minagawa
Katsu
Saeko
Hironori
Video's en trailers
Reviews & comments
Bacon
-
- 1003 berichten
- 1366 stemmen
Best een goede film, die redelijk op te delen is in 3 stukken. Vooral het begin vond ik sterk, de herkenbaarheid van stress, protocollen en andere onzin die komt kijken bij trouwerijen in Oost-Azië.
Daarna volgt het deel waarin de naïeve Nanami zich door iedereen in de maling laat nemen. Normaal gesproken heb ik een hekel aan naïeve characters, maar van haar kon ik het wel hebben.
Ten slotte volgt pas het deel 'A Bride for Rip Van Winkle', maar tijdens dat stuk begon ik een beetje naar het einde te verlangen. Ik heb de 3 uur durende versie gezien, maar denk dat de 2 uur durende versie me beter zou hebben bevallen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
De film is verre van perfect, maar wist me toch drie uur lang zwaar te boeien. Een soort veel minder extreme Noriko's Dinner Table, maar vooral toch heel typisch Iwai. Wat dat betreft zou je het ook een volwassen en moderne versie van All about Lily Chou-Chou kunnen noemen (die ik overigens moet herzien). Nanami is inderdaad wel erg goedgelovig, en het is misschien ongeloofwaardig dat ze geen enkel moment vraagtekens lijkt te hebben bij de persoon Amuro. En wat echt niet kon is dat hij op een gegeven moment chocolaatjes aan haar begint uit te delen. Jammer vind ik ook het gebruik van klassieke muziek in plaats van een (meer) originele soundtrack. Maar de film is vooral een prachtige individu-maatschappijfilm in een constant doorgevoerde zwierige en dromerige cinematografische stijl die we van Iwai kennen. En hoewel het vrij duidelijk is wat er tijdens de film gebeurt, blijft het telkens gissen in welke richting de film en specifiek de manipulatie van Nanami verder gaat.
Naast de twee genoemde speelduren is er overigens ook een tv-versie die zo'n vier een een half uur moet duren. De twee uur durende versie lijkt me in ieder geval niet aan te raden.
Billy-Pilgrim
-
- 356 berichten
- 620 stemmen
Volmondig ja! Na het zien van deze film. Wat een geweldige visuele trip. Is dit nu een spirituele reis van de hoofdpersoon? Of een reis gedreven door het moderne kapitalisme? Een sprookje of een nachtmerrie? In een samenleving waar alles te koop is, en waar voldoen aan andermans verwachtingen van wie jij bent, belangrijker is dan zijn wie je daadwerkelijk bent, is het makkelijk om hopeloos te verdwalen in de belangen van anderen. Mogelijk zonder dat je het zelf weet.
Het is makkelijk om Nanami als het onschuldige schaap en Amuro als de wolf neer te zetten. Maar in feite neemt Nanami in de drie delen waarin die verhaal zich laat opdelen, steeds een andere rol in. Nanami is achtereenvolgens gebruiker, slachtoffer en deelnemer van louche acteursdiensten. Iedere rol heeft echter een onwisbare invloed op haar leven. De film bespreekt op subtiele manier onderwerpen als identiteit, oprechtheid en is wat mij betreft ook een kritiek op het doorgedraaide kapitalisme. Met name de speech van Cocco is hier een duidelijk voorbeeld van.
De speelduur werkt in het voordeel van deze film, die van begint tot eind boeit en spannend blijft. Hoofdrolspeelster Kuroki zet de rol van haar leven neer en weet tegelijkertijd te ontroeren en frustreren in de keuzes die zij maakt (of denkt te maken). Visueel een fantastische film met een camera die als een wolk om Kuroki heen zweeft en rustig waarneemt hoe zij steeds verder afdwaalt in een wereld waarin het onderscheid tussen werkelijkheid en illusie niet te maken noch belangrijk is.
Nu al een van mijn hoogtepunten van dit jaar. Ondanks de speelduur voor herhaling vatbaar.
Onderhond
-
- 87213 berichten
- 11968 stemmen
Blij weerzien.
Vorig jaar was al te zien dat Iwai weer tot leven was gekomen als filmregisseur, ditmaal doet hij het terug in z'n oude vertrouwde genre. En dat voelt gewoon erg fijn, zelfs al duurt de film 3 uur. Vooral ook de 3-uur versie kijken, want Iwai's genie zit net in de niet-narratieve scenes, en ik neem aan dat die juist geknipt zijn om de film terug te brengen tot een speelduur van 120 minuten.
Visueel mooi, fijne (maar iets te brave soundtrack) en sterk acteerwerk. Al had ik wel wat last met Haru Kuroki. Niet omdat ze slecht acteert (allesbehalve), wel omdat ze soms zo sterk lijkt op Yu Aoi dat het wat awkward werd. Al helemaal wetende dat Iwai graag met Aoi samenwerkt.
Narratief ook wel aangenaam, paar leuke twistjes en origineel verhaal, maar het zijn toch vooral die dromerige scenes tussendoor die deze film zo de moeite maakt. Hopelijk is Iwai weer vertrokken voor een aantal van dit soort films.
4.0* en een uitgebreide review
BBarbie
-
- 12794 berichten
- 7631 stemmen
Een nogal cynische kijk op diverse fasen in het tamelijk troosteloze leven van een verlegen, naïeve jonge vrouw, die zich een gewillige speelbal toont voor de mensen en ontwikkelingen in haar omgeving. Het eerste uur is met voorsprong het beste deel van deze film. Daarna volgen twee trage, om niet te zeggen moeizame uren. Met de vervlakking van het plot sijpelde mijn interesse van lieverlee weg. Het zal allicht aan mij liggen, dat ik onbewust gaandeweg meer belangstelling begon te krijgen voor de soundtrack dan voor de weliswaar fraaie, maar weinig enerverende beelden.
Ik heb nu een handvol films van Iwai gezien. Met uitzonderling van het mooie Shigatsu Monogatari [April Story] hebben zijn films mij tot nu toe niet erg kunnen bekoren.
limelight73
-
- 231 berichten
- 255 stemmen
Zeer aparte film. Ik ben zonder hinder van enige kennis hier aan begonnen. Ook van de 3 uur speelduur wist ik niet. Achteraf had ik toch het gevoel een memorabele film gezien te hebben. Persoonlijk vind ik het einde (het 3e verhaal) nog het sterkst. Toch wel een aanrader ondanks de lange zit.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Ook ik ben zonder voorkennis aan deze film begonnen en was verrast door de lengte. De meeste moderne Japanse films duren toch een stuk korter. Misschien daardoor dat de interesse op sommige momenten wat verslapte, maar over het algemeen was dit wel degelijk een interessante film.
In het eerste deel krijgen we een kijkje in de Japanse cultuur, zoals het ophouden van de schijn door acteurs in te huren die op bruiloften voor familieleden moeten doorgaan. Of dat van vrouwen verwacht wordt te stoppen met werken zodra ze getrouwd zijn. Ik heb hier eerder over gelezen, dus ik ben er mee bekent, maar toch zijn het aparte fenomenen.
Het laatste deel is wat mij betreft het sterkst; hierin draait het om Rip van Winkle en komt de poëtische kracht van Iwai het beste naar voren. Ik vreesde een beetje voor het ontbreken van de poëzie, omdat de hoofdpersoon bijzonder naïef is, waar wel degelijk misbruik van wordt gemaakt, maar uiteindelijk niet op de manier die ik verwachtte. Het mondt dus niet uit in een snoeiharde film zoals van Sono, zoals ik op een gegeven moment een beetje vreesde. Emotioneel was de mooiste scène met de moeder van Rip van Winkle. Erg sterk geacteerd.
Visueel fraai, ook hier met name in het laatste deel met bijvoorbeeld de fluorescerende kwallen. De soundtrack was klassiek, wat uiteindelijk mijn favoriete genre is. Een aantal mooi gekozen stukken, maar sommigen zijn iets te bekend. Het gebruik van Air op de g-snaar van Bach als filmmuziek is iets te cliché bijvoorbeeld.
Uiteindelijk denk ik dat de film bij een herziening nog net wat beter zal vallen. Ook daarom toch 4* en niet lager.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Er schijnt hier zelfs een vier uur versie van te zijn. Misschien leuk voor de herziening.
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Betoverende film, hoewel ik eigenlijk nauwelijks weet waar ik 3 uur naar heb zitten kijken. Het narratief is bepaald niet standaard, en zelfs de thematiek/boodschap is me niet volledig duidelijk. Een soort mozaïek van ervaringen in de post-moderne maatschappij, met kritiek op kapitalisme, tradities, verlies van identiteit, alles in één personage, en in een verhaal dat 3 uur lang duurt maar geen moment verveelt. Wat goed is en wat niet, is niet zo relevant; het hoofdpersonage laat zich door de stroom meevoeren. De rol van Amuro blijft ook onduidelijk; de kijker weet dat hij de grote manipulator is, maar deze plotlijn krijgt eigenlijk geen ontknoping, omdat Nanami zijn invloed in haar leven simpelweg accepteert. Ik vind dat verfrissend en interessant.
Verder visueel natuurlijk prachtig (bijvoorbeeld de genoemde kwallen), en de schitterende scene met de twee bruiden is ronduit magisch. Kritiekpunt is inderdaad de nogal clichématige en zelfs wat vervelende muziekkeuze. Hoewel die in de openingsscene dan weer perfect valt.
Fisico (moderator films)
-
- 8352 berichten
- 4695 stemmen
Ik had erg veel zin in deze film. De speelduur schrikte me wat af, maar dat viel heus wel mee. Vooral het plot boeide me wel en het is steeds verrassend om vanuit Westerse blik andere culturele gewoontes op te snuiven. Zo vond ik het intrigerend dat Nanami mensen inhuurde om haar familie te spelen op haar huwelijk. Voor de schijn, voor het aanzien van de anderen om aan te duiden dat ze van bepaalde komaf is.
De film evolueert voorts verder en slaat een andere weg in. Ik vond de film bij momenten ook niet altijd even duidelijk. Naïviteit en onderdanigheid lijken wel de tweede natuur te zijn van Nanami waarbij zich laat manipuleren door haar nieuwe vriendin.
Visueel en qua acteren erg sterke film. Ritmisch en poëtisch met erg veel zorg voor de cinematografie. Ik heb me laten meevoeren doorheen de film. Niet alles kunnen opnemen wat Iwai bedoelde met zijn verhaal, maar er toch van genoten.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4739 stemmen
Een titel die me al lang intrigeerde, al heeft het uiteindelijk niet zo veel met het bekende verhaal te maken. Ik was verder zonder enige voorkennis begonnen met kijken, en vond het vanaf het begin fascinerend, alleen de laatste akte deed me dan niet zo veel- de scène bij de moeder die iemand anders juist roemt vond ik zelfs erg slecht. Ik had veel sympathie voor Nanami, wat wel een beetje een vereiste is om van deze film te kunnen genieten, want ze is erg argeloos en bijna een willoos slachtoffer van alles wat haar overkomt.
Halverwege leek de film tot een climax te komen als duidelijk wordt dat het Amuro is die Nanami manipuleert, maar in plaats van een ontmaskering neemt de film dan opeens een afslag naar de villa. Qua plot loopt het dan een beetje dood, maar vervelen doet het niet. Film gaat nog wel wat te lang door. Muziek wordt hier veel genoemd en dat vond ik ook het zwakste punt van de film, natuurlijk wel mooi maar ook wel een beetje ongeïnspireerd en makkelijk.
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
Beol-sae
Drama, 2018
19 reacties
Riri Shushu no Subete
Drama, 2001
34 reacties
Kawaki
Misdaad / Mystery, 2014
29 reacties
Watashi no Otoko
Drama / Romantiek, 2014
21 reacties
Louder Than Bombs
Drama, 2015
57 reacties
Umi yori mo Mada Fukaku
Drama, 2016
23 reacties
Gerelateerde tags
japansocial network japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.