Point Break (1991)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Keanu Reeves, Patrick Swayze en Gary Busey

In Los Angeles opereert een bende die banken overvalt, en noemt zichzelf de 'ex-presidents' omdat ze bij hun overvallen maskers dragen van Reagan, Carter, Nixon en Johnson. De FBI stelt vast dat de daders surfers moeten zijn en dat is het enige aanknopingspunt. Ze sturen daarom de jonge agent Johnny Utah (Keanu Reeves) naar het strand om te infiltreren. Hij ontmoet er de charismatische surfer Bodhi (Patrick Swayze) en diens vrienden, die hem in een nieuwe, opwindende wereld introduceren. Tevens hangt daar ook een groepje surfers rond dat zich verdacht gedraagt...

• morgen om 00:30 uur op TV (BBC1)

avatar van brabusRUS
Is dit toevallig of stond deze allang op het schema om uitgezonden te worden. RIP.

avatar van Iron Maiden
RIP Patrick!

avatar van nightbreed
brabusRUS schreef:

Niet toevallig en ook niet volgens plan. Ik denk dat het een soort van eerbetoon is aan Swayze om deze film vandaag uit te zenden, zoals vaak gebeurt wanneer een bekende acteur het hoekje om gaat.

Hankieh
Deze film is er waarschijnlijk vanavond om half 9 op rtl 7 en niet veronica.
Ik weet het ook niet zeker maar houd er rekening mee als je hem wil zien...

R.I.P. Patrick........ik las net dat als eerbetoon aan Patrick nog twee andere zeer geliefde Swayze films worden uitgezonden:

Op RTL5 is om 22.20 uur Dirty Dancing te zien. RTL7 zendt om 20.30 uur Point Break uit die dus al was gepland, hoe heeft het zo kunnen zijn, en om 22.50 The Outsiders na Point Break.

avatar van planet_of_death
R.I.P Patrick...

avatar van sinterklaas
Met aandenken aan Patrick

Wel toevallig dat de film al van te voren een dag na zijn dood geplant was.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Swayze is niet meer.

En de reden waarom maakt het nog triester.

Dit werkje behoort echter niet tot zijn top 5. Het heeft wat mij betreft i.i.g. niet het cult-gehalte van een Roadhouse. Ook heeft het niet het blockbuster-gehalte van Ghost. En het heeft al zeker niet de klasse van Donnie Darko, of het overwacht vermakelijke van 11:14. Ook The Outsiders heeft datgene wat deze film ontbeert.

Wat het wel heeft is een twijfelachtige Reeves, een voorspelbaar verhaaltje, actie en de coolness van '91. Niet heel slecht, maar ook niet redelijk genoeg. De film heeft echter wel de charismatische Swayze.

Dos.

avatar van janwillem117
brabusRUS schreef:

RTL Point Break

avatar van Filmkriebel
Hij mag dan een aantal prachtige films op zijn naam hebben, voor mij blijft hij de onvergetelijke Orry Maine uit North&South.

avatar van Adentro
Moest toch even slikken toen ik vanmorgen hoorde dat hij is overleden. Oh, wat was ik verliefd op hem in Dirty Dancing...

Point Break vond ik vroeger een heel vette film, maar ik vermoed dat ik er nu niet meer zo van onder de indruk ben...

[Ben Hem nu half aan het kijken de film herinner ik me nog half dus even me geheugen opfrissen
(R.I.P. Patrick Swayze)

Zinema schreef:
Swayze is niet meer.

En de reden waarom maakt het nog triester.

Dos.

Dit is geen moment om te zeuren over wat beter zou zijn geweest........de man wordt in ieder geval geëerd. En wat we van Patrick willen zien kunnen we huren, kopen op dvd. Ik ben er echt triest van dat deze man na een lange strijd is overleden. Hij heeft nog lang gevochten tegen een van de heftigste vormen van kanker, pancreas da's nooit te genezen ......alleen het leven is iets langer te rekken met rot kuren.....hij is dus echt een held!
Ik heb Point Break gewoon aanstaan om af en toe even naar hem te kijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ben toch echt niet aan het kutkammen hoor.

avatar van Fran
Goeie film. Ikzelf heb weinig films gezien over de surfwereld dus wat dat betreft vind ik het verhaal wel origineel. Aan de ene kant waren er wel wat spannende actiemomenten zoals af en toe het surfen en het skydiven maar aan de andere kant zat er ook niet zo gek veel meer actie in.

Spannend vond ik het verhaal wel. Vooral het feit dat Johnny zich toch wel verbonden voelde met de groep en de surfwereld gaf er voor mij een extra element aan. Patrick Swayze vond ik heel overtuigend als badguy. Een rol die ik nog niet van hem gezien had. Keanu Reeves ben ik eigenlijk nooit zo fan van maar zette een redelijke prestatie neer.

avatar van jumpstylemovie
Aardig filmpje. Dat stukje waar ze uit het vliegtuig springen is wel leuk en de legendarisch 'in de lucht schieten terwijl ie schreeuwt' scene vond ik ook wel grappig Maar verder geen speciale film. Vooral Reeves viel me hier tegen, in The Matrix vind ik hem zo goed...

avatar van Thorak
Aardige film die zeker bij uitkomen erg origineel was. Nu jaren later is het verhaal bijna een standaard geworden.
"The fast and the furious" is hier letterlijk van gekopieerd, surfers zijn alleen vervangen door straat racers.

avatar van joeriL
Echt een goeie actiefilm.

In Kierkegardiaanse termen een strijd tussen de esthetische (Swayze) en ethische (Reeves) levensstijlen, waarbij misschien beide personen aan het einde van de film hun leap of faith maken.

Wow. Ik had serieus nooit begrepen waarom Reeves altijd zo gehuldigd wordt als acteur, maar na deze film heb ik toch een behoorlijke hoop respect voor hem gevonden. Hij mag dan wel geen Oscarwinnende rol neerzetten, maar hij stort zich overduidelijk vol overgave in de rol van Johnny Utah en acteert naar zijn beste kunnen. Gary Busey zet eveneens een memorabele rol neer als oude rot, die helaas aan zijn einde komt, ik mocht zijn personage bijzonder. Tom Sizemore heeft een leuke bijrol als undercover agent en voor de liefhebbers: een van de drugsdealende surfers wordt gespeeld door Vincent Klyne, die in de film Cyborg de rol van angstaanjagende badguy mag vertolken versus Jean-Claude van Damme.

De echte held is echter toch Patrick Swayze. De man's dood is tragisch, maar om heel eerlijk te zijn heb ik nooit echt een film van hem bewust gezien. Roadhouse wil ik binnenkort zeker eens gaan oppikken, maar Dirty Dancing heb ik altijd als de pest gemeden. Zijn personage van adrenaline junk, kan ik zeggen existentialist(?), is aan de ene kant larger than life en misschien een tikkeltje ongeloofwaardig, maar straalt tegelijkertijd zoveel jeugdige onnozelheid uit dat ik mij er in ieder geval gedeeltelijk in kon vinden.

Mede dankzij de prachtige cinematografie zijn de actiescenes een genot om naar te kijken. Zelden heb ik skydiven zo mooi in een film verwerkt zien worden, om nog maar te zwijgen van de weergaloze surfscenes. Helemaal de slotscene in de regen tijdens de superstorm in Australie is een filmisch hoogtepuntje, ik vraag me nog steeds af welke stuntman ze zo gek hebben gekregen dat uit te voeren.

De meer down to earth actiescenes als autoachtervolgingen, shoot-outs en ouderwetse kloppartijen waren daarnaast perfect geschoten in een Lethal Weapon stijl zodat er ook voor de wat minder zweverige momenten genoten kon worden van de film. Helemaal het moment dat Reeves achter Swayze aanrent is een superspannende en uitstekend geschoten achtervolging.

Point Break is alles wat ik niet verwachte dat het zou zijn, en om heel eerlijk te zijn ben ik er blij mee dat ik mezelf zulke lage verwachtingen had opgelegd. Ik heb zo hard genoten van deze film, dat ik mezelf op het moment behoorlijk opgewekt voel, iets wat me niet bij iedere film zo gebeurd.

Oh, ik zou bijna de fantastische soundtrack nog vergeten, met een prachtige afwisseling van jaren 80 hardrock, sfeervolle synthesizer orkestraties en semi-meditatieve klanken, alles bij elkaar voldoende voor een mooie ervaring die mogelijkerwijs aan kan zetten tot existentiele zelfreflectie. Topfilm!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Hoe een foute film toch best stoer kan zijn. Enerzijds is Point Break een behoorlijk niemendalletje met een matige Keanu 'met schreeuwen heb je nog geen goed acteren' Reeves en een best coole Patrick Swayze in de hoofdrol. De personages zijn van karton en alle stereotypen komen langs, inclusief de hufter van een baas (gespeeld door John C. McGinley) en natuurlijk ook de norse ouwe rot in het vak en de love interest. En die worden respectievelijk ook nog eens gespeeld door Gary Busey en Lori Petty. Komt het dan nog wel goed? Gelukkig nog best aardig. Het verhaal is dan wel voorspelbaar en hier en daar compleet idioot, het vermaakt prima. Maar het zijn vooral de stijlvolle actie- en achtervolgingsscènes waar Bigalow zich bewijst. Film zit prima in elkaar, het ziet er allemaal prima uit en het is al met al lekker vlot en erg amusant. Toch knap voor een film met namen als Reeves, Busey en Petty.

3 sterren.

avatar van notorious_kim
Middelmatig filmpje. Extreem voorspelbaar. De surfstukken vond ik wel leuk, maar daarmee had ik het wel een beetje gehad?
Het is wel een goede film voor een ontspannende avond en je komt op deze film uit op tv, maar hem echt bewust gaan opzetten, zou ik niet doen.

avatar van killer13
erg goede en spannende film. vooral het einde is prachtig!

avatar van van duijn
Goede film, acteerpestaties waren goed. Er zat een goed verhaal in. De actie zag er netjes uit. Wel een beetje voorspelbaar maar wel een vermakelijke film.

avatar van Justinw
Toch wel een lekkere 90's thriller.

Sluit me compleet aan bij Chainsaw. De hele film is fout, het acteerwerk matig en het script gaat. Toch levert Bigalow hier een lekker filmpje af. De sfeer is lekker en je vermaakt je prima.
Deze zat in een 2 for 1 dvd samen met de originele Assault on Precinct 13. En dat voor maar 2 euro. 2 films die gewoon lekker wegkijken.
Jammer dat Swayze niet meer op deze aarde danst. Want het is toch wel een acteur die leuke en grote films heeft gemaakt. Ook hier doet hij het goed, een stuk beter dan Reeves die erg onnatuurlijk speelt.

Veel dingen zijn niet goed, maar als je gewoon lekker onderzakt en het laat komen. Dan vermaak je jezelf prima met deze Point Break. 3*

avatar van goongumpa
Na The Hurt Locker pas de tweede film die ik van Bigelow zie, en ik vond beide prima. De thematische overeenkomsten tussen de 2 films waren opvallend; Patrick Swayze in deze film is eigenlijk bijna hetzelfde personage als Jeremy Renner. in Hurt Locker (fatalistische adrenalinejunks die zich opgesloten voelen in onze maatschappij en daarom maar allerlei extreme grenzen opzoeken).
Ik vond ik dit een knap gemaakte, verfrissende, en oprecht spannende film. Minpuntjes zijn het iets te melodramatische slot en Keanu Reeves.

Natuurlijk niet helemaal serieus te nemen, maar "fout" vind ik deze film absoluut niet. Begin eigenlijk steeds meer een hekel te krijgen aan dat woord.

avatar van Spetie
Eigenlijk is er van alles aan te merken op deze film. Een zeer ongeloofwaardig verhaal, een zeer matig acterende Keanu Reeves en veel van die typische standaardpersonages, die je in andere films ook ziet.

Een onvoldoende dus, dat kan niet missen zou je denken. Nou nee. Aan de andere kant kijkt de film ontzettend lekker weg. Het oogt op sommige momenten best verfrissend en Bigelow wist in 1991 ook al hoe je actiescenes goed in beeld moet brengen. Sowieso is de cinematografie van de film goed en de montage fris. Swayze speelt daarnaast echt heerlijk en daarnaast is de film soms nog best spannend en verrassend en heb ik me werkelijk geen seconde verveelt.

Ook het einde vond ik, ondanks dat ik het wel zag aankomen stijlvol en prima bij de film passen. Echt zo'n film die ik met een glimlach heb zitten kijken en dat is natuurlijk altijd mooi. Nee geen onvoldoende dus, maar een ruime voldoende zelfs dus.

Lupussy Galore schreef:

[Patrick was ook een heel bijzonder mens gemeten naar Hollywood maatstaven. Altijd met zijn enige (jeugd) liefde getrouwd geweest, nooit schandalen. Arme Lisa.....

Ja, nu je het zegt, Patrick heeft zich eigenlijk altijd nogal afzijdig gehouden van de glitter/glamour/schandalen. Bovendien is mij wel een paar keer opgevallen met interviews e.d. dat hij iemand was die toch wat bewuster was dan gemiddelde hollywoodster.

Back on topic: ik vind het verhaal in Pointbreak leuk, acteerwerk prima, de acties (soms ietwat over the top maar wel) oké. Maar wat me bovenal raakt met deze film is dat ik even word meegezogen en mag proeven, zo lijkt het, in de wereld van de adrenalinejunk.
Ja, en dan kom ik tot het volgende:
Keanu die zonder shute uit het vliegtuig springt, op de gok, om Bodi te bereiken.........
Oké veel keus rest hem niet, maar ik vind het wel een prachtmoment waarbij ik me afvragen kan of ik óók zover zou gaan.............het is 'the edge' en dat fascineert me.

avatar van chameau 1
Goede acteerprestaties en toch ook humoristisch houd ik wel van

avatar van tal1b
blijft een prima film dit

avatar van benni
Slechte film, dom geacteerd soms. Heb me echt geërgerd! Meeste sneller doorgespoeld. Komt misschien ook dat ik me dood erger aan de ene vent, die partner van Reeves.