Genre: Horror / Komedie
Speelduur: 88 minuten
Alternatieve titel: Piranha
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alexandre Aja
Met onder meer: Steven R. McQueen, Elisabeth Shue en Jerry O'Connell
IMDb beoordeling:
5,5 (101.574)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 september 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Piranha 3D
"There's something in the water."
Elk jaar stijgt de populatie van het slaperige dorpje rondom Lake Victoria explosief van 5.000 naar 50.000 mensen, allemaal gekomen om een wild weekend te beleven. Het '4th of July' feest staat garant voor zuipend sextoerisme. Dit jaar echter, zijn katers en geklaag van de lokale bevolking niet de enige zorgen van de tijdelijke bewoners; een aardschok in Lake Victoria heeft een scheur in de bodem gemaakt waardoor een kolonie van prehistorische piranha’s zich in het meer heeft genesteld. Ongekende moordmachines die door hun primitieve instinct maar één doel voor ogen hebben: jagen op alles wat beweegt en schoonstrippen tot het bot. In luttele seconden...
Externe links
Acteurs en actrices
Julie Forester
Derrick Jones
Jake Forester
Kelly Driscoll
Danni
Deputy Fallon
Mr. Goodman
Paula Montellano
Novak Radzinsky
Matthew Boyd
Reviews & comments
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vooral de opbouw naar de finale is ontzettend sterk. Een sterk scenario staat niet gelijk aan intellectueel/ingewikkeld, maar heeft ook betrekking op de constructie van het geheel. Piranha kent nergens een inkakker en de gore verveelt geen moment omdat de dosering geweldig is.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vooral de opbouw naar de finale is ontzettend sterk. Een sterk scenario staat niet gelijk aan intellectueel/ingewikkeld, maar heeft ook betrekking op de constructie van het geheel. Piranha kent nergens een inkakker en de gore verveelt geen moment omdat de dosering geweldig is.
Vond dat wel meevallen. 1e half uur was sowieso niet erg interessant. Daarna zag ik 3 kwartier puur genot met die massale slachtingen. Maar om het nu een goed uitgewerkt plot te noemen? Dit soort slashers moeten het altijd hebben van de creatieve kills en het bloed. Voor horrors met een goed plot moet je toch wat serieuzere horror opzetten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Opbouw is briljant inderdaad, en eindelijk weer is een zeer treffend neo pulp werkje. Voor de liefhebbers van pulp is dit dan ook een geschenk uit de hemel, en diezelfde liefhebbers kunnen vooral inschatten hoe een goede film dit is. Val je daar buiten, dan zijn vooral die 9 minuten het kijken waard en die zullen of het een onvoldoende geven of met een krappe voldoende op de proppen komen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat is er briljant aan de opbouw dan? (ik vind deze film leuk hoor!). Verhoging tot 4* zit er best nog in.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Daarnaast heb ik zulke reacties die jij beschrijft wel érg weinig tot niet gelezen. Hoezo neem je dat als voorbeeld van wat vaak zou moeten voorkomen?
Antwoord:
Niet bekend met horrorfilms?
En in welke context plaats jij kwaliteit?
Antwoord:
Welk scenario? 
De film is fun, maar enig scenario bestaat er niet...
Ja, scheur in de zeebodem en hup, daar zijn piranha's hehe.
Kwaliteit is het tegenovergesteld dan wat Ajax/L schrijft.
Vooral de opbouw naar de finale is ontzettend sterk. Een sterk scenario staat niet gelijk aan intellectueel/ingewikkeld, maar heeft ook betrekking op de constructie van het geheel. Piranha kent nergens een inkakker en de gore verveelt geen moment omdat de dosering geweldig is.
Je begint over dosering, maar wat bedoel je ermee? Wat is goed gedosseerd? De tieten? En wat versta je onder dosering eigenlijk?
Is het begin daarnaast niet erg saai en de finale totaal over the top? Dus hoezo dosering??
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Voor horrors met een goed plot moet je toch wat serieuzere horror opzetten.
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Een plot moet vooral je aandacht vasthouden. Als een film met een simpel uitgangspunt dat 90 minuten lang weet te doen dan heb je gewoon een goed scenario. Sowieso zijn het ook simpele, maar treffende scenario's die tijdloos zijn. Neem bv een Jaws, Night of the Living Dead of Friday the 13th...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Een plot moet vooral je aandacht vasthouden. Als een film met een simpel uitgangspunt dat 90 minuten lang weet te doen dan heb je gewoon een goed scenario. Sowieso zijn het ook simpele, maar treffende scenario's die tijdloos zijn. Neem bv een Jaws, Night of the Living Dead of Friday the 13th...
De titels die je noemt waren in die tijd ook origineel. Maar tegenwoordig kan je een film als Piranha 3D niet origineel noemen. Het is een erg fijne fun film, maar het plot bestaat uit niets meer dan een scheur in de bodem waar honderden moordmachines uit kwamen zwemmen. Niet dat ik het erg vond, maar om zon plot nu erg goed te noemen...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
@ mikey: het spijt me, waar ik vind dat je erg veel onzin verkondigt. Kwaliteit is het tegenovergestelde van een simpele plot? Een scenario met een doordachter uitgangspunt is dus per definitie kwaliteit? Beetje een simpele kijk op zaken waar toch wel wat meer bij komt kijken. Heb je je bv wel eens bedacht dat Aja hier het script opzij heeft geschoven om zich vooral te focussen op zaken die hij ertoe vond doen in zijn film? En dat die aspecten misschien wel erg kwalitatief zijn in hun context??
En met dosering bedoel ik het volgende: neem bijvoorbeeld een film van Robert Rodriguez die hij volgooit met over de top zaken waardoor je het na een uur wel gezien hebt en al het creatieve wat erna komt niet meer leuk/interessant is omdat je al een overdosis hebt gehad. Aja weet met Piranha de juiste opbouw te vinden waardoor de gore, die na een uur pas echt losbarst, tot de laatste minuut interessant blijft. Zo doe je de gore, wat ik een zeer belangrijk aspect vind, eer aan.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
@ mikey: het spijt me, waar ik vind dat je erg veel onzin verkondigt. Kwaliteit is het tegenovergestelde van een simpele plot? Een scenario met een doordachter uitgangspunt is dus per definitie kwaliteit? Beetje een simpele kijk op zaken waar toch wel...........??
Ik moet toegeven dat je wat minder gore had in het begin en wat meer zaken over kindjes die toch het meer op gaan en een porno-partyboat. En later in de film louter gore. Ik krijg alleen geen gevoel van een sublieme dosering, sorry.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Geen op zichzelf staande kwaliteit? Het is een kunst op zich! Het is een genot om meesters als Tom Savini en Stan Winston aan het werk te zien! Ik vind dat je het echt flink onderschat. En ik maar denken dat je een echte horrorliefhebber was 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De titels die je noemt waren in die tijd ook origineel.
Nee hoor, monsterfilms bestaan al erg lang, Friday the 13th is een commercieel ingestelde kopie van Halloween en Night of the Living Dead is een western in een horrorjasje. Maar wat deze films de klassiekers maakt die ze zijn is de geweldige uitwerking van een simpel/bestaand gegeven. Het is erg makkelijk om een ingewikkeld plot automatisch boven een simpel, maar goed uitgewerkt script te plaatsen. Vandaar dat films als Inception zo makkelijk scoren, het grote publiek valt er als een blok voor.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Geen op zichzelf staande kwaliteit? Het is een kunst op zich! Het is een genot om meesters als Tom Savini en Stan Winston aan het werk te zien! Ik vind dat je het echt flink onderschat. En ik maar denken dat je een echte horrorliefhebber was

Hoe koppel je western aan Night of the living dead?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
The boarding up of the farmhouse has precursors in Western films, such as John Huston's The Unforgiven (1960), from which the settlers fight off the marauding Indians (intriguingly, The Unforgiven's hero is also called Ben) and is often been repeated, as in M. Night Shayamalan's Signs (2002).
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Okay dus de night of the living dead is geinspireerd op een western. Zou kunnen,. Is assault on precinct 13 ook een western?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Geen western, wel grotendeels geïnspireerd door westerns. Carpenter is een groot western fan en veel western elementen zie je terug in zijn films.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Maar wanneer je een film maakt met als doel zoveel mogelijk Savini gore
Er wordt nergens gezegd dat het doel van Piranha zoveel mogelijk gore is. Het is geen Guinea Pig...
Je verdraait een hoop zaken om maar in discussie te blijven. Mij best, maar mijn punt lijkt mij inmiddels wel duidelijk.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Edit: ik verdraai niets. Belachelijke en huilerige uitlating. Daarnaast is je punt totaal onduidelijk.
lagaiske
-
- 677 berichten
- 2177 stemmen
Wat is me dit een vettig filmpje.
Overdosis aan kills en vrij veel tieten!
Moet er nog iets meer zijn?Ik dacht het niet!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Edit: ik verdraai niets. Belachelijke en huilerige uitlating. Daarnaast is je punt totaal onduidelijk.
Als ik gore prijs en daarna gelijk het antwoord krijg alsof ik beweer dat het doel van Piranha zoveel mogelijk gore is, noem ik dat verdraaien. Je grijpt naast de essentie van Piranha en dat is dan ook gelijk mijn punt: Aja laat de plot bewust simpel om zich te focussen op zaken waar de liefhebber op let van zulke pulp, namelijk een dikke vette knipoog, humor, mooie dames en gore. Diepgang e.d. verlangen of stiekem verwachten bij zulke films en gore geen kwaliteit noemen is je reinste onzin en vandaar dat ik er ook vanuit ga dat je zulke zaken niet snapt en/of dat dit gewoon niet je ding is.
stinissen (crew films & series)
-
- 23466 berichten
- 76973 stemmen
Redelijke piranha film met iets te veel bloed (je went er erg snel aan) veel vrouwelijke schoon met veel te veel plastic ik denk dat ze allemaal maatje 36 hadden.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Precies wat ik van verwacht had. Gewoon pure pulp, niet meer en niet minder. De laatste 35 minuten zijn echt magistraal. De eerste 45 minuten zijn vrij rustig.
Leuk om Elisabeth Shue weer eens aan het werk te zien. Vond haar vroeger en nog steeds trouwens een aantrekkijke vrouw (had liever haar tieten gezien, dan al die siliconen-tieten die voorbij komen. Geef mij maar puur natuur.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Als ik gore prijs en daarna gelijk het antwoord krijg alsof ik beweer dat het doel van Piranha zoveel mogelijk gore is, noem ik dat verdraaien. Je grijpt naast de essentie van Piranha en dat is dan ook gelijk mijn punt: Aja laat de plot bewust simpel om zich te focussen op zaken waar de liefhebber op let van zulke pulp, namelijk een dikke vette knipoog, humor, mooie dames en gore. Diepgang e.d. verlangen of stiekem verwachten bij zulke films en gore geen kwaliteit noemen is je reinste onzin en vandaar dat ik er ook vanuit ga dat je zulke zaken niet snapt en/of dat dit gewoon niet je ding is.
Daarnaast lees je mijn berichten niet goed:
Een pulpidee dat goed wordt weergegeven zoals Jaws noem ik hoog intellectueel nivoo.
Over de gore als zijnde vermaak: misschien moet ik de humor hierin vinden want verder kom ik niet. Dante en Sayles hebben hier een soort van statement over gemaakt in het origineel. Eindelijk kreeg je dan de gore (kinderkamp) en dan gaan zij juist wel doseren. Ze laten het net te lang doorgaan zodat ik als kijker er een onbehaaglijk gevoel bij krijgt waardoor ik bij mezelf ga denken; waarom vind ik dit hard to watch? Dat is ook een effect wat ze bij me willen bereiken natuurlijk. Dat noem ik wel intelligent.
narva77 (crew films)
-
- 12736 berichten
- 6541 stemmen
Redelijke piranha film met iets te veel bloed (je went er erg snel aan) veel vrouwelijke schoon met veel te veel plastic ik denk dat ze allemaal maatje 36 hadden.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wat je er van vindt moet je zelf vinden. Ik vind dat deze film puur draait om tits en blood. En heel veel mensen beamen dat en bejubelen de film erom. Ik niet.
Een pulpidee dat goed wordt weergegeven zoals Jaws noem ik hoog intellectueel nivoo. Hier bedoel ik ook 'diepgang' mee. Verder gaan dan alleen moord en doodslag. Karakterstudies, spanningsopbouw, dosering, enge scenes, politieke belangen zelfs.
Jij niet, inderdaad, wat oké is, maar vervolgens kom je met een vergelijking met Jaws en zijn sterke punten, die er in Piranha NIET TOE DOEN. Aja wil niet verder gaan. De film niet goed vinden is oké, maar het afrekenen op zaken die er niet toe doen klopt gewoon niet. Je gaat Braindead toch ook niet afkraken op een gebrek aan spanning? En nu hou ik ermee op. Het zou onderhand wel duidelijk moeten zijn.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5145 stemmen
Yoooo ik vind het slecht dat Aja niet verder komt dan Tieten & Bloed!! Kan elke idioot verzinnen. Wanneer Totilas niet verder komt dan een loopje van links naar rechts en dat de jury concludeert dat er geen draf in zit en geen pirouette: je begint vervolgens met protesteren. Want waarom beoordeel je dat? het zat er toch niet in???
Ja we houden ermee op.
mixmaster
-
- 1288 berichten
- 1215 stemmen
leuk vermaak om 1 x te zien , maar dan ook nooit meer hahahhahaa
wat een vreselijk overdreven film met vreselijk slechte effecten zeg !
het vrouwelijk schoon maakt nog iets goed .
hedrick
-
- 126 berichten
- 107 stemmen
Film die wel aardig wegkijkt, maar leuk op dvd. Ervoor naar
de bioscoop te gaan is te veel van het goeie.
Bij deze film krijg je vaak het idee dat je naar de TMF summer beach edition aan het kijken bent met af en toe een piranha slaughter ertussen door in het geval van deze film
Dankzij de soms fraaie plaatjes bijv. als de duikers de broedplaats van de piranha's binnenkomen of de piranha zelf houdt de film mede de aandacht vast
Overigens ook leuke bijrollen van Christopher Lloyd (Doc in Back to the future) en Richard Dreyfus (jaws) voor de nostalgie.
Voor de rest maar weer afwachten op Piranha 2, wellicht enkel
DVD release
lordhumangus
-
- 225 berichten
- 505 stemmen
Na de vele "tits and ass" close ups waar ik overigens niet rauwig om was, moest ik me eigenlijk concentreren op de echte hoofdrolspelers : De next gen gameconsole piranha's. Effecten waren niet slecht vergeleken uit 1978 alleen na een paar minuten begint de herhaalmodus parten te spelen van de aanvallende piranha's vandaar dat je een speelduur van 1 uur en 24 min. min de aftiteling hebt. Net lang genoeg naar mijn mening.
Oh ja het was leuk om een hele rij uitgebluste acteurs te zien in één film en vooral die irritante gladde kookworst van die kangaroo jack film Jerry nog wat dinges.
3 sterren al is het voor de zo eens succesvolle acteurs en actrice(s) uit de jaren 70, 80 en 90.
mer1973
-
- 373 berichten
- 7838 stemmen
Gewoon pulp horror. Neem het met een flinke korrel zout en je hebt een leuke avond.
Vind trouwens hoe ouder Elisabeth Shue wordt, hoe knapper ze wordt.
Je zou niet zeggen dat ze 47 is.
Pre- en sequels

Piranha 3DD
2012
360 reacties
Het laatste nieuws

Sciencefictionserie 'Person of Interest' van Jonathan Nolan komt binnenkort naar Netflix

Duitse spionageserie 'Unfamiliar' best bekeken serie van Netflix: bekijk de Top 10

Onderzoek naar overname Warner Bros. door Netflix kan veel langer duren dan verwacht

Netflix-hit ‘K-Pop Demon Hunters’ hint op mogelijk vervolg
Bekijk ook

Saw II
Horror, 2005
1.411 reacties

Journey to the Center of the Earth
Sciencefiction / Avontuur, 1959
38 reacties

Vigilante
Actie / Misdaad, 1983
48 reacties

Dahomey
Documentaire, 2024
8 reacties

Jackass 3D
Komedie / Documentaire, 2010
282 reacties

Kurôzu Zero II
Actie, 2009
24 reacties
Gerelateerde tags
graveyachtfilm in filmscuba divingschepselpiranha spring breakman eating monster post-credits scene3d3dghoulish
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








