• 8.353.971 stemmen

El Crimen del Padre Amaro (2002)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Crime of Father Amaro

Oorsprong: Mexico / Spanje / Argentinië / Frankrijk

Geregisseerd door: Carlos Carrera

Met onder meer: Gael García Bernal, Ana Claudia Talancón en Sancho Gracia

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot El Crimen del Padre Amaro

"Lead us not into temptation"

Een jonge priester wordt naar een klein Mexicaans dorpje gestuurd om het daar van de oude priester over te nemen. Bij zijn aankomst ontmoet hij een beeldschone jonge vrouw die zo'n passie heeft voor het geloof dat het bijna een obsessie lijkt. Al heel snel verandert deze passie in een verboden liefde voor de jonge priester. Als de knappe priester de lijn overschrijdt tussen verleiding en zonde worden zijn beloftes aan het geloof op de proef gesteld.

imageimage

Padre Benito Díaz

Augustina Sanjuanera

Padre Natalio Pérez

Rubén de la Rosa

El Presidente Municipal Gordo

avatar van Macmanus

Macmanus

Deze lijkt me super goed, is ook de inzending voor beste buitenlandse film voor de oscars uit Mexico lees het zelf (zie hieronder bij kappeuter)

PS: ik zal een beter plaatje vinden, nu moeten jullie het nog even doen met deze (zolang je dit een plaatje mag noemen)

kappeuter (crew films)

Omdat 424 bijna dagelijks ververst, hier de tekst:

"Mexico heeft een controversiele film uitgekozen om mee te dingen naar een Oscar-nominatie voor Beste buitenlandse film.El Crimen del Padre Amaro bereikte in Mexico een boxoffice-record voor een Mexicaanse film. Katholieke bisschoppen en conservatieve politici riepen het publiek tevergeefs op de film te boycotten.El Crimen gaat over een priester die een zestienjarig meisje verleidt.Een andere priester neemt drugsgeld aan en weer een ander beschermt guerillastrijders. Gael Garcia Bernal speelt de hoofdrol. Hij was ook te zien in Amores Perros, die genomineerd was voor een Oscar."

avatar van Goodfella

Goodfella

Mexicaanse films roeleren!! Deze film zet ik meteen ergens bovenaan op m'n MS-lijstje.

avatar van Macmanus

Macmanus

Zal ik volgende keer doen Kappeuter

En Goodfella deze film is weer met Gael García Bernal, die ook bekent is uit films zoals, Amores perros, Y tu mamá también.

link

avatar van Goodfella

Goodfella

Ik had het al opgemerkt ja. Erg goede acteur.

avatar van yosemite44

yosemite44

hoog in de must see lijstjes zo te lezen maar nog niemand heeft deze film gezien?

avatar van martens

martens

Best aardige film!

Meer dan 100 jaar geleden werd de roman geschreven waarop de film gebaseerd is, toen zal het meer ophef gemaakt hebben!

We zijn al "gewoon" geraakt aan pedofilie-schandalen e.d. binnen de katholieke kerk.

avatar van Marisa

Marisa

goede film, goede acteurs gebaseerd op een waargebeurde Portugees verhaal , vandaar dat ik deze ben gaan zien.spijtig dat het zo gaat tegenwoordig binnen de kerk.

avatar van RemyBl

RemyBl

Ik had van deze Mexicaanse film iets meer verwacht dan alleen een grote opeenstapeling van clichés. Best entertaining en boeiend om naar te kijken, al komt dat vooral door de setting in Mexico. Bernal is degelijk bezig, maar kan veel beter zoals in Amores Perros en Y tu mama tambien. In deze films heeft hij door een goed script ook meer te doen, dit blijft te vlak.

3 *

avatar van ikkie01

ikkie01

vond de film qua thema erg goed maar verder kon het me niet echt boeien.

vooral Padre Amaro vond ik slecht en laat dat nu de persoon zijn die meestal in beeld is. Het mooie meisje Amelia deed het beter vond ik.

gauke

Omdat deze film een boxoffice-record bereikte in Mexico en katholieke bisschoppen en conservatieve politici het publiek opriepen tot een boycot, heb ik meer van 'Het vergrijp van pater Amaro' verwacht. Het script had wat boeiender gemogen, zonder zwakke plekken. Het verhaal blijft aangrijpend. En weer is duidelijk hoe corrupt, huichelachtig, meedogenloos, misleidend,

mensonterend, zowel de rk kerk als haar leiding en medewerkers zijn.

BBarbie

Het boek van de Portugees Eça de Queirós waarop deze film gebaseerd is, dateert uit 1876! Niettemin is het onderwerp nog uiterst aktueel. Ik ken het boek niet en weet dus niet of de zijdelingse verhaallijnen over de relatie tussen katholieke kerk en drugsbaronnen enerzijds en rebellen anderzijds ook op het werk van Eça de Queirós gebaseerd is.

Ik vond het in ieder geval een boeiende, rustig opgebouwde film met fraai camerawerk.

Ik kan me goed voorstellen dat pater Amaro (Gael García Bernal) verliefd wordt op Amelia, want Ana Claudia Talancón is werkelijk een lust voor het oog. Bovendien speelt zij de sterren van de hemel.

Een aanrader!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Wat die schijnheilige priester dat lieftallige meisje toch aandoet.

avatar van Spetie

Spetie

Corruptie in de kerk is van alle tijden en van alle plaatsen en deze film is daar maar eer eens een mooi voorbeeld van. Gael Garcia Bernal is zo'n acteur, die ik bijna altijd wel goed vind. Ook hier weet hij te overtuigen als de jonge priester, die zijn gevoelens voor de mooie Ana op een gegeven moment niet meer kan onderdrukken.

Hoewel het script hier en daar wel wat scherper had gekund, blijft het ten allen tijden geloofwaardig. Dat Ana een ontzettend mooie vrouw/meisje is, is daarvoor zeker een voorwaarde. De soundtrack is op sommige momenten ook lekker sterk aanwezig. Het klinkt erg Mexicaans, maar past er wel goed bij.

Best een goede film dus, die de priesters en bishoppen en ook de kerk zelf, nog maar eens goed durft te bekritiseren. Iets wat ik op zich meestal wel kan waarderen.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Mooie tweede-rangsfilm...

avatar van Boenga

Boenga

• 2087 berichten

Degelijk drama, waarin de regisseur echter teveel hooi op z'n vork neemt om alles degelijk uitgewerkt te krijgen; en dat kost de film punten.

El Crimen is een recht-door-zee aanklacht tegen de rk-kerk en al z'n aanhangers; geen enkele van de personages is vrij van zonden, iedereen maakt zijn/haar fouten of loopt op z'n minst buiten de lijnen. Maar: het uitdiepen van de personages zou daarbij een heel ander beeld geven. Nergens is er een waaromvraag; er zijn geen vragen tout court. Vooral Amaro komt er uit als de slechterik, de leugenaar, de hypocriet. In werkelijkheid zou zo iemand een angstig en zwak personage kunnen zijn, iemand die zich laat meeslepen, iemand die niet capabel en in staat is om zelf keuzes te maken en zijn leven zelf in handen te nemen.

Boeiend thema, maar te simpel en goedkoop, zonder diepgang. Geen idee of dat in het boek wél het geval is, maar in elk geval leent zo'n verhaal zich tot een (mini)serie die de ijsberg ook onder water gaat onderzoeken.

avatar van Black Math

Black Math

Tegenvallend met name omdat de film er veel ouder uitziet dan hij daadwerkelijk is; ik had hem zeker tien jaar ouder geschat. Het onderwerp is natuurlijk erg juicy en zelfs schokkend voor Mexicanen. We krijgen een hoop hypocrisie te zien, waarbij ik zelfs nog enige sympathie voor de hoofdpersoon kan opbrengen, die toch lijkt te worstelen met wat allemaal gebeurt. Ik heb niet veel met het instituut van de kerk en de vele regels van de kerk die hij overtreedt zijn niet mijn regels. Wat ik verder zie is iets dat vaak voorkomt: twee jonge mensen hebben iets teveel last van hormonen waarna het meisje zwanger raakt. Dit is vaak onwenselijk, waarna er een abortus volgt, vaak na aandringen van de jongen (wat natuurlijk niet okee is). Indien in een land waar dit verboden is, is dit vaak riskant. Het feit dat in het geval van deze film de jongen een priester betreft, maakt voor mij weinig verschil. Hij is er niet eens hypocriet over, want hij geeft al voordat de gebeurtenissen plaatsvinden aan dat hij niet erg in het celibaat gelooft. Interessanter is de rol van zijn mentor, die toch een stuk hypocrieter is en daarbij ook banden met de cartels lijkt te hebben, terwijl een andere priester die zich tegen de cartels keert geëxcommuniceerd wordt.

Kortom, ik denk dat deze film met name commotie opwekt omdat het een priester betreft. Het plot komt dan uiteindelijk vrij lauw op mij over, het is allemaal iets te makkelijk. De film heeft zeker boeiende momenten, maar over het algemeen heb ik het idee dat de commotie erover een beetje overtrokken is. 1,5*.