Smokin' Aces 2: Assassins' Ball (2010)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door P.J. Pesce
met Vinnie Jones, Tom Berenger en Clayne Crawford

Walter Weed is een bescheiden bureaumannetje bij de FBI wanneer het 'Bureau' een plot onthult om hem te vermoorden. Een team van ontaarde, psychotische moordenaars, gezonden door de mysterieuze Hal Leuco, kunnen een reusachtige premie in ontvangst nemen, dit door hun prooi te doden op de meest unieke methode. Het lijkt er op dat de eer zal gaan naar een met powertools zwaaiende psychopaat en tegelijkertijd een dodelijke meester in vermommingen.

avatar van jipt
Best lekker filmpje. Natuurlijk is de regie minder goed dan deel één, geen shitload aan goede acteurs en acteerwerk, het plot volkomen onzinnig en bij elkaar geraapt, de dialogen slechter dan slechtst en de effecten nog crappier dan crap. Toch leent de hele opzet zich er voor om er een soort debiel Tarantino-achtig filmpje (met gekke nazi's en vliegende lilliputters) omheen te bouwen. Veel te coole personages en veel te fijne shoot-outs. Zou het dan ook niet erg vinden als er een deel drie zou komen. 3/3,5*

avatar van jippie2010
over the top, vond em tegenvallen (2.0)

avatar van Minotaures
''Any of you want to see my sister's tits?''

Vermakelijk qua actie, de rest niet.

Het verhaal staat geheel los van Aces. De doelwit is een oud agent van de FBI, die wel connectie had met Aces. Om één of ander mysterieuze rede, wilt een machtige crimineel de oud-agent dood en stuurt een groep aparte, maar dodelijke huurmoordenaars op hem af. Een team van FBI agenten nemen oud-agent Weed naar een bar dat van de FBI is en moeten hem in leven zien te houden van de psychische moordenaars.

De personages bestaan uit 2 categorieën; de FBI en de huurmoordenaars. Soot is een moordenaar dat van deel 1 komt. Hij is een meester in het vermommen en zo zijn specialiteit om dichtbij een doelwit te komen. In deel 1 had je de Tremors broers, nu de overige familie Tremors, wat uit de vader, een mooie maar dodelijk zus en 2 zoons bestaan; Baby Boy en Lester Tremor (die ook in deel 1 voorkomt). Vinnie Jones als martelspecialist die op de meest pijnlijke martelingen zijn slachtoffers maakt. En een jonge, maar hele mooie Spaans-achtige vrouw die dodelijk is met gif. Vrijwel alle FBI-agenten zijn schietschijf in de café.

De locatie is wel leuk gekozen. Net als deel 1, gaat het hier om een gebouw dat van buiten belegerd wordt en van binnen een slachthuis is. In dit geval is het een bar dat vol is met agenten. Ook de muziek zorgde voor dat de actie nog wel leuk bleef.

Het gehele gevecht om de bar binnen te dringen en de schietpartij wat binnen volgde was prima op beeld. Lekker veel bloed. Verschil tussen deel 1 en deze is dat de competitie tussen de moordenaars forser overkomt.

Minpunt is het algehele verhaal. Dit had best een ander titel kunnen krijgen, want op de Tremor familie na, is er niets bekend van deel 1. Het verhaal is eigenlijk rommelig te noemen. Eerst werd er een prijs op een 'doodnormale' gepensioneerde agent geloofd, dan schijnt hij met niets te maken wat belangrijk is om hem de dood in te jagen, dan weer wel en dan blijkt het anders te zijn, etc. Geen duidelijk verhaal dus.

Naast een hoop actie, zitten er ook wat grappige stukjes in voor. Het schieten van ontploffende circusdwergjes en het laatste confrontatie tussen agent Baker en Weed was ook erg onverwachts. Verder is de film wel voorspelbaar, want ook al zegt Weed dat die niets verkeerds heeft gedaan, blijft die gewoon verdacht.

Geen geweldig vervolg en deel 1 kon best zonder dit doen, maar wel vermakelijk voor een keertje.

avatar van hel1
Dramatisch slecht

Pesce probeert.

Deel 1 vond ik toen erg leuk, dit tweede deel is aardig maar Pesce heeft duidelijk het talent niet, of mist gewoon het budget. Want dit tweede deel is toch vooral een cash-in op het success van het eerste. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun best niet doen.

Visueel is het wat wisselend. Veel geklooi, dat zeker. De camera staat zelden recht, genoeg filtertjes, speed-ups en whatnot. De hele trucendoos wordt opentrokken. Soms met resultaat, soms oogt het wat amateuristisch.

Acteerwerk is minder en ook de soundtrack klinkt een beetje goedkoop, maar uiteindelijk zijn de personages grappig en over the top genoeg en is de actie ook best te pruimen. Wel een duidelijke verstand op nul film en niet geheel los te zien van de dollar tekentjes in de ogen van de producent, maar het vermaakt en duurt niet te lang. Soms is dat gewoon genoeg.

avatar van DjFrankie
Zeker niet dramatisch slecht, maar minder dan deel 1. Leek ook wel hap slikken werk.

avatar van Roger Thornhill
Feitelijk min of meer dezelfde film als deel 1, inclusief bizarre broers, sexy huurmoordenares, overmatig veel bloed en kogels, en heel veel personages die allemaal uit hun dak mogen gaan. De formule is dus bekend en de acteurs zijn een slagje minder (ook geen echt grote namen), maar de film is lekker kort, het tempo ligt hoog, de soundtrack is weer goed gevuld (Stooges, QOTSA, Black Rebel Motorcycle Club), de editor heeft goed gebruik gemaakt van alle ADD-trucjes die hij tot z'n beschikking had, en Tommy Flanagan is als Lazlo Soot opnieuw echt creepy, dus ach, ik heb me wel vermaakt.