ad
  • 140.677 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.820 acteurs
  • 284.168 gebruikers
  • 8.143.163 stemmen
Avatar
 
banner banner

Villa des Roses (2002)

Drama / Romantiek | 118 minuten
2,70 60 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: België / Nederland / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Frank Van Passel

Met onder meer: Julie Delpy, Shaun Dingwall en Jan Decleir

IMDb beoordeling: 6,1 (433)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Villa des Roses

De film, die gebaseerd is op de debuutroman van Willem Elsschot, speelt zich af in Parijs net voor de Eerste Wereldoorlog. In het pension Villa Des Roses, brengt de komst van Louise, het nieuwe dienstmeisje, een welgekomen verandering. De mannelijke gasten proberen alles om haar te versieren maar enkel de charmante Grünwald boekt succes. Eens Louise te hebben veroverd verslapt de aandacht van Grünwald echter.

image

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jay73

jay73

  • 1182 berichten
  • 1337 stemmen

He kijk eens aan! Het boek had ik op mijn literatuurlijst Nederlands staan. Staat me weinig meer van bij, maar ik weet nog wel dat er weinig in het boek gebeurde, maar dat tegelijkertijd Elsschots stijl me wel beviel. En voor een verfilming kun je beter het omgekeerde hebben, of niet?


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2346 stemmen

Het boek is een meesterwerk, gebaseerd op eigen ervaringen in Parijs en geschreven in Rotterdam. Geweldig van stijl en ingehouden mededogen. Geen woord teveel.

Is ooit al es bewerkt tot een succesvolle (maar nu wel erg verouderde) tv-serie.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18698 berichten
  • 0 stemmen

Ben ook benieuwd naar deze film...(boek staat in mijn top10)


avatar van neo

neo (crew)

  • 15354 berichten
  • 8539 stemmen

het boek is idd een meesterwerk. de film heeft trouwens al in de bioscoop gedraaid en moet dus alleen nog te huur komen.


avatar van Jos2

Jos2

  • 1730 berichten
  • 0 stemmen

Klassiek voorbeeld van Europudding.


avatar van IamBernie

IamBernie

  • 672 berichten
  • 1641 stemmen

Geen kwaad woord over pudding heh !


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2346 stemmen

Dat er acteurs van verschillende nationaliteiten inzitten doet de film geen goed (de acteerstijlen botsen), evenals de voertaal, Engels.

Maar erger is dat het scenario geen duidelijke keuze maakt wat betreft de hoofdrol (met wie moet je meeleven in de film). Volgens mij is dat Louise (Delpy). Volgens de film is het : eerst Grünwald [in een raamvertelling] en vervolgens Louise, en daaropvolgend 'iedereen in het pension'. En dat blijft maar heen en weer gaan. Dat helpt je niet om in het verhaal te komen.

Er zijn meer vreemde beslissingen. Maar ik moet zeggen dat het boek misschien ook wel onverfilmbaar is. Of laat ik zeggen : het verhaal met al z'n lijnen en lijntjes laat zich niet in een werkzame structuur dwingen.

Verder is die Van Passel een regisseur om in de gaten te houden - dat zie je ook.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18479 berichten
  • 2877 stemmen

Verder is die Van Passel een regisseur om in de gaten te houden - dat zie je ook.

Vond je het niet wat weinig emotie oproepen? Steriele regie hoor...


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2346 stemmen

Mmm. Ja. Er is voor gekozen om veel dingen (het vrijen etcetera) met enige afstand te laten zien. Kaal. Waarom weet ik niet. Maar er zit een gedachte achter. Ik vond 'Oosterdonk' veel beter. En 'Manneken Pis' heb ik nog nergens zien staan, maar die wil ik wel zien.


avatar van T.O.

T.O.

  • 1643 berichten
  • 1876 stemmen

hugohei schreef:

Het boek is een meesterwerk, gebaseerd op eigen ervaringen in Parijs en geschreven in Rotterdam. Geweldig van stijl en ingehouden mededogen. Geen woord teveel.

Mooi gezegd. Ik ben begonnen aan de film maar het beviel me helemaal niet. Heb hem niet afgekeken.

Buiten dit vind ik het boek helemaal niet zo onverfilmbaar.


avatar van Tukker87

Tukker87

  • 13 berichten
  • 731 stemmen

hugohei schreef:

Maar erger is dat het scenario geen duidelijke keuze maakt wat betreft de hoofdrol (met wie moet je meeleven in de film). Volgens mij is dat Louise (Delpy). Volgens de film is het : eerst Grünwald [in een raamvertelling] en vervolgens Louise, en daaropvolgend 'iedereen in het pension'. En dat blijft maar heen en weer gaan.

Ik had precies hetzelfde, maar toch had de film wel iets waardoor je bleef kijken (ik heb het boek niet gelezen).

Detail vraagje: (spoiler?)

Wordt Chico (de aap) daadwerkelijk 'op' het vuur gegooid?

Dat werd me niet echt duidelijk.


avatar van neo

neo (crew)

  • 15354 berichten
  • 8539 stemmen

In het boek wel


avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

  • 575 berichten
  • 584 stemmen

Het vervelende was: ik kon de lectuur van het boek niet van mij afzetten.

Maar wat een schitterende shot van de aankomende trein op het besneeuwde perron. Het zet meteen de toon voor de film, ... dat uitgesproken kille.

Een lelijke omgeving voor lelijke personages, dat hotel De menselijke warmte die een Terug naar Oosterdonk of een Manneke Pis kenmerkten, is hier ver terug te zoeken ...


avatar van maartenvdbent

maartenvdbent

  • 3 berichten
  • 10 stemmen

Deze film wordt op woensdag 21 maart 2007 om 20.41 uur vertoond op het digitale themakanaal Cultura van de NPS (te bekijken via internet op http://cultura.nps.nl/ ).

Een aanrader!


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10024 berichten
  • 635 stemmen

Wie verfilmt nu zoiets? Vanmiddag het boek gelezen. Dan is het leuk. Maar als film? Waarschijnlijk moet ik hem zien....


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10024 berichten
  • 635 stemmen

Tukker87 schreef:

Detail vraagje: (spoiler?)

Wordt Chico (de aap) daadwerkelijk 'op' het vuur gegooid?

Dat werd me niet echt duidelijk.

En enkel de armband/halsketting blijft nog over.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 27752 berichten
  • 4564 stemmen

Een boek dat waarschijnlijk niet te verfilmen is. Ik heb het nog niet gelezen, maar je voelt welke richting het op zal gaan als je de film bekijkt. Het begin was nochtans heel mooi gedaan, visueel zeer boeiend. Tot dan de film effectief zelf begint en je een soort rariteitenkabinet krijgt dat niet altijd even werkt. De helft zijn trouwens Belgische acteurs met een Engels accent. Waarom Jan De Cleir trouwens op MM bij de acteurs staat is een raadsel, want het is even zoeken om hem te vinden en lang draait hij ook niet mee. Af en toe heeft het dat typisch Vlaams dramatische met een vleugje cynisme en een korreltje romantiek. Maar ik denk toch dat het beter is om het boek vast te nemen en de film op zij te laten liggen.


avatar van robertus65

robertus65

  • 1130 berichten
  • 0 stemmen

Veel te langdradig stijf drama, waardoor het een lange zit werd.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6357 berichten
  • 5277 stemmen

Ik heb het boek van Willem Elsschot nooit gelezen, dus enige vergelijking kan ik niet maken, maar ik vond dit wel een redelijk goede film.

Mooie vertolkingen in een nogal wat somber verhaal.

De film is van een Belgisch regisseur, dus ook een beetje logisch dat er enkele Belgische topacteurs in zitten die even wel allemaal een kleine rol hebben.

Opvallend is wel dat enkele opnamen zijn gemaakt in de serres van het Koninklijk Paleis in Laken.

Kortom, spannend is het allemaal niet, maar wel een tragisch en goed gebracht verhaal.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1033 berichten
  • 433 stemmen

Ik miste vaart en spanning, zowel in de film als geheel, als in de afzonderlijke scènes. Maar om zo'n boek te verfilmen moet je waarschijnlijk... Willem Elsschot heten...


avatar van blurp194

blurp194

  • 3086 berichten
  • 2819 stemmen

Tsja.

Romantiek van de oude stempel. Naar het witte doek vertaald, en met een sterke sfeer en een mooie visuele invulling van die sfeer. Dat is dan ook wel het sterke punt van de film, en het kan niet verhullen dat het ook een langdradig, saai, sloom verhaal is. En een rariteitenkabinet, zowel het pension van de titel als de verzameling acteurs die daar iets van probeert te maken. Julie Delpy, toch een van mijn favoriete actrices, slaagt er ook niet in om er iets van te maken.

Wellicht dat dit boek maar liever niet verfilmd had geworden. De film zet in ieder geval niet aan om het te gaan lezen.


avatar van A.L.I.E.N

A.L.I.E.N

  • 775 berichten
  • 964 stemmen

Het was bij mij vooral het einde dat me pakte. "The first one in Paris gets a bottle of champaigne!" -"And the first one in Honfleur gets a girlfriend". Hoedje op en zo het niemandsland in wandelend Ontroerend!


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12390 berichten
  • 3959 stemmen

The first one in Honfleur gets a girlfriend

Villa des Roses was de tweede film in mijn double feature box rond het werk van Willem Elsschot. Een Vlaamse schrijver wiens werk vaak onverfilmbaar wordt genoemd en toch vond ik hetgeen Robbe De Hert in 2000 had afgeleverd met Lijmen/Het Been best een goede film. Ietwat atypisch in vergelijking met de rest van zijn oeuvre, maar an sich weinig op aan te merken. Ik was in ieder geval benieuwd of Frank Van Passel dezelfde score of meer ging kunnen halen.

Het is dat ze allebei op een boek van Elsschot zijn gebaseerd maar daar stopt de vergelijking trouwens. Geen idee of deze verfilming het romandebuut van Elsschot wat goed volgt, maar Van Passel laat in ieder geval een leuke en bonte verzameling aan figuren optreden. Niet iedereen wordt even goed belicht in de kleine twee uur die de film duurt, zeker de Italiaan en de Ier die halverwege het hotel verlaten zijn eigenlijk gewoon beeldschermvulling, maar algemeen gezien genoeg toffe personages om de gehele speelduur te blijven boeien. Het is alleen zonde dat de relatie tussen Louise en Grünewald niet altijd even geloofwaardig oogt. Een paar erg sterke scènes (Grünewald die het zakje met zijn ongeboren kind over de muur gooit!) zorgen nog voor een paar opflakkeringen, maar naar het einde toe wordt het wat een zwalpend schip. Dat neemt echter niet weg dat dit best een interessante film is geworden. Visueel niet altijd even overtuigend (die 1912 + 1 intermezzo's zijn spuuglelijk terwijl de aankomst van Louise met de trein prachtig is) maar Van Passel houdt er een mooie stijl op na.

Ik ging er voor de gemakkelijkheid vanuit dat omdat dit een Vlaamse regisseur is, het ook een Vlaamse cast ging worden. Van Passel is niet de eerste (en zeker en vast niet de laatste) die de landsgrenzen opzoekt en net zoals de personages een bont allegaartje zijn, zijn ook de acteurs dat. Een Française, een Brit, een Schotse en dan heb je de hoofdrollen wel gehad. Julie Delpy overtuigt over de gehele lijn als Louise en ook Shaun Dingwall doet het best wel goed als Grünewald maar het is vooral toch ook de kleine bijrol van Shirley Henderson (Ella) die hun relatie toch dat beetje extra geeft. Verder nog een handvol Vlamingen in de kleinere rollen. Jan Decleir heeft maar een beperkte bijrol als Monsieur Brizard maar wat is Dora van der Groen toch weer heerlijk. Echt zo'n actrice die zichzelf naar een hoger niveau kon brengen. Toffe bijrol ook nog van Frank Vercruyssen als de ietwat vreemde Aasgaard.

Ik wist niet goed wat te verwachten op voorhand, maar Villa des Roses heeft er wel voor gezorgd dat ik eens wat meer van Van Passel wil ontdekken. Een regisseur die de laatste jaren meer en meer als producent optreed (tijdens Cinema Canvas werd er aan hem gevraagd of er al nieuw regisseurswerk zit aan te komen maar dat was niet het geval dacht ik) maar de tijd zal uitwijzen of dat een goede/slechte zaak is.

3.5*


avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

  • 108 berichten
  • 0 stemmen

Terwijl Frank van Passel tegenwoordig meer films produceert verdient zijn Engelstalig debuut zeker een tweede visie én verbazing omtrent de sterke, internationale cast die hij in deze film samenbracht. CINEMATEK - Programma - Villa des roses


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 3298 berichten
  • 2581 stemmen

Villa des Roses speelt zich af tussen twee tragische gebeurtenissen aan begin de 20e eeuw. Enerzijds heb je de schipbreuk van de Titanic in 1912 en niet zoveel later barst de Eerste Wereldoorlog in alle hevigheid los. Alleen jammer dat er zo slordig omgesprongen wordt met de Eerste Wereldoorlog waarvan men de nakende oorlog bij momenten te makkelijk in de verf zet. Ondanks de prachtige angstaanjagende openingsscène met de gasmaskers blijkt ook dat dit helemaal niet klopte met het tijdsbeeld van 1914, zelfs niet 1915, eerder 1916 en 1917, idem wat de Duitse Stahlhelm betreft (vanaf februari 1916 in Verdun).

Voor de rest wel vrij sfeervol geschoten met redelijke acteerprestaties van Britse en Belgische kant, die laatste met enkele bijrolletjes voor Dora van der Groen, Frank Vercruyssen, Fred van Kuyk, Jan Decleir en zelfs Peter Van den Eede.

Villa des Roses met zijn onsympathieke hoteluitbaters, dito hotelgasten is een oud groezelig pension in Parijs - hoewel vele scènes gefilmd zijn in Brussel (in de Galerijen, Koninklijke serres ...). Visueel een aangename film om naar te kijken. Ook de stoomtreinen bvb kwamen erg mooi in beeld.

Alleen het plot was jammer genoeg niet zo bijzonder en zelfs ergerlijk hoe afhankelijk en blind Louise wel niet is voor haar nieuwe liefde die haar reeds meermaals boertig heeft behandeld, waardoor het niet altijd geloofwaardig is. Jammer ook dat de andere personages te weinig uit de verf kwamen. Geen idee hoe deze film zich verhoudt tegenover de Vlaamse klassieker van Elsschot.