Villa des Roses (2002)

België / Nederland / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Frank Van Passel
met Julie Delpy, Shaun Dingwall en Jan Decleir

De film, die gebaseerd is op de debuutroman van Willem Elsschot, speelt zich af in Parijs net voor de Eerste Wereldoorlog. In het pension Villa Des Roses, brengt de komst van Louise, het nieuwe dienstmeisje, een welgekomen verandering. De mannelijke gasten proberen alles om haar te versieren maar enkel de charmante Grünwald boekt succes. Eens Louise te hebben veroverd verslapt de aandacht van Grünwald echter.

avatar van jay73
He kijk eens aan! Het boek had ik op mijn literatuurlijst Nederlands staan. Staat me weinig meer van bij, maar ik weet nog wel dat er weinig in het boek gebeurde, maar dat tegelijkertijd Elsschots stijl me wel beviel. En voor een verfilming kun je beter het omgekeerde hebben, of niet?

Het boek is een meesterwerk, gebaseerd op eigen ervaringen in Parijs en geschreven in Rotterdam. Geweldig van stijl en ingehouden mededogen. Geen woord teveel.

Is ooit al es bewerkt tot een succesvolle (maar nu wel erg verouderde) tv-serie.

FisherKing
Ben ook benieuwd naar deze film...(boek staat in mijn top10)

neo (crew)
het boek is idd een meesterwerk. de film heeft trouwens al in de bioscoop gedraaid en moet dus alleen nog te huur komen.

Klassiek voorbeeld van Europudding.

Geen kwaad woord over pudding heh !

Dat er acteurs van verschillende nationaliteiten inzitten doet de film geen goed (de acteerstijlen botsen), evenals de voertaal, Engels.
Maar erger is dat het scenario geen duidelijke keuze maakt wat betreft de hoofdrol (met wie moet je meeleven in de film). Volgens mij is dat Louise (Delpy). Volgens de film is het : eerst Grünwald [in een raamvertelling] en vervolgens Louise, en daaropvolgend 'iedereen in het pension'. En dat blijft maar heen en weer gaan. Dat helpt je niet om in het verhaal te komen.
Er zijn meer vreemde beslissingen. Maar ik moet zeggen dat het boek misschien ook wel onverfilmbaar is. Of laat ik zeggen : het verhaal met al z'n lijnen en lijntjes laat zich niet in een werkzame structuur dwingen.

Verder is die Van Passel een regisseur om in de gaten te houden - dat zie je ook.

Vond je het niet wat weinig emotie oproepen? Steriele regie hoor...

Mmm. Ja. Er is voor gekozen om veel dingen (het vrijen etcetera) met enige afstand te laten zien. Kaal. Waarom weet ik niet. Maar er zit een gedachte achter. Ik vond 'Oosterdonk' veel beter. En 'Manneken Pis' heb ik nog nergens zien staan, maar die wil ik wel zien.

hugohei schreef:

Mooi gezegd. Ik ben begonnen aan de film maar het beviel me helemaal niet. Heb hem niet afgekeken.

Buiten dit vind ik het boek helemaal niet zo onverfilmbaar.

hugohei schreef:

Ik had precies hetzelfde, maar toch had de film wel iets waardoor je bleef kijken (ik heb het boek niet gelezen).

Detail vraagje: (spoiler?)
Wordt Chico (de aap) daadwerkelijk 'op' het vuur gegooid?
Dat werd me niet echt duidelijk.

neo (crew)
In het boek wel

Het vervelende was: ik kon de lectuur van het boek niet van mij afzetten.

Maar wat een schitterende shot van de aankomende trein op het besneeuwde perron. Het zet meteen de toon voor de film, ... dat uitgesproken kille.

Een lelijke omgeving voor lelijke personages, dat hotel De menselijke warmte die een Terug naar Oosterdonk of een Manneke Pis kenmerkten, is hier ver terug te zoeken ...

Deze film wordt op woensdag 21 maart 2007 om 20.41 uur vertoond op het digitale themakanaal Cultura van de NPS (te bekijken via internet op http://cultura.nps.nl/ ).

Een aanrader!

avatar van AGE-411
Wie verfilmt nu zoiets? Vanmiddag het boek gelezen. Dan is het leuk. Maar als film? Waarschijnlijk moet ik hem zien....

avatar van AGE-411
Tukker87 schreef:

Detail vraagje: (spoiler?)
Wordt Chico (de aap) daadwerkelijk 'op' het vuur gegooid?
Dat werd me niet echt duidelijk.

En enkel de armband/halsketting blijft nog over.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een boek dat waarschijnlijk niet te verfilmen is. Ik heb het nog niet gelezen, maar je voelt welke richting het op zal gaan als je de film bekijkt. Het begin was nochtans heel mooi gedaan, visueel zeer boeiend. Tot dan de film effectief zelf begint en je een soort rariteitenkabinet krijgt dat niet altijd even werkt. De helft zijn trouwens Belgische acteurs met een Engels accent. Waarom Jan De Cleir trouwens op MM bij de acteurs staat is een raadsel, want het is even zoeken om hem te vinden en lang draait hij ook niet mee. Af en toe heeft het dat typisch Vlaams dramatische met een vleugje cynisme en een korreltje romantiek. Maar ik denk toch dat het beter is om het boek vast te nemen en de film op zij te laten liggen.

robertus65
Veel te langdradig stijf drama, waardoor het een lange zit werd.

Ik heb het boek van Willem Elsschot nooit gelezen, dus enige vergelijking kan ik niet maken, maar ik vond dit wel een redelijk goede film.
Mooie vertolkingen in een nogal wat somber verhaal.
De film is van een Belgisch regisseur, dus ook een beetje logisch dat er enkele Belgische topacteurs in zitten die even wel allemaal een kleine rol hebben.
Opvallend is wel dat enkele opnamen zijn gemaakt in de serres van het Koninklijk Paleis in Laken.
Kortom, spannend is het allemaal niet, maar wel een tragisch en goed gebracht verhaal.

Ik miste vaart en spanning, zowel in de film als geheel, als in de afzonderlijke scènes. Maar om zo'n boek te verfilmen moet je waarschijnlijk... Willem Elsschot heten...

avatar van blurp194
Tsja.

Romantiek van de oude stempel. Naar het witte doek vertaald, en met een sterke sfeer en een mooie visuele invulling van die sfeer. Dat is dan ook wel het sterke punt van de film, en het kan niet verhullen dat het ook een langdradig, saai, sloom verhaal is. En een rariteitenkabinet, zowel het pension van de titel als de verzameling acteurs die daar iets van probeert te maken. Julie Delpy, toch een van mijn favoriete actrices, slaagt er ook niet in om er iets van te maken.

Wellicht dat dit boek maar liever niet verfilmd had geworden. De film zet in ieder geval niet aan om het te gaan lezen.

avatar van A.L.I.E.N
Het was bij mij vooral het einde dat me pakte. "The first one in Paris gets a bottle of champaigne!" -"And the first one in Honfleur gets a girlfriend". Hoedje op en zo het niemandsland in wandelend Ontroerend!

avatar van Metalfist
The first one in Honfleur gets a girlfriend

Villa des Roses was de tweede film in mijn double feature box rond het werk van Willem Elsschot. Een Vlaamse schrijver wiens werk vaak onverfilmbaar wordt genoemd en toch vond ik hetgeen Robbe De Hert in 2000 had afgeleverd met Lijmen/Het Been best een goede film. Ietwat atypisch in vergelijking met de rest van zijn oeuvre, maar an sich weinig op aan te merken. Ik was in ieder geval benieuwd of Frank Van Passel dezelfde score of meer ging kunnen halen.

Het is dat ze allebei op een boek van Elsschot zijn gebaseerd maar daar stopt de vergelijking trouwens. Geen idee of deze verfilming het romandebuut van Elsschot wat goed volgt, maar Van Passel laat in ieder geval een leuke en bonte verzameling aan figuren optreden. Niet iedereen wordt even goed belicht in de kleine twee uur die de film duurt, zeker de Italiaan en de Ier die halverwege het hotel verlaten zijn eigenlijk gewoon beeldschermvulling, maar algemeen gezien genoeg toffe personages om de gehele speelduur te blijven boeien. Het is alleen zonde dat de relatie tussen Louise en Grünewald niet altijd even geloofwaardig oogt. Een paar erg sterke scènes (Grünewald die het zakje met zijn ongeboren kind over de muur gooit!) zorgen nog voor een paar opflakkeringen, maar naar het einde toe wordt het wat een zwalpend schip. Dat neemt echter niet weg dat dit best een interessante film is geworden. Visueel niet altijd even overtuigend (die 1912 + 1 intermezzo's zijn spuuglelijk terwijl de aankomst van Louise met de trein prachtig is) maar Van Passel houdt er een mooie stijl op na.

Ik ging er voor de gemakkelijkheid vanuit dat omdat dit een Vlaamse regisseur is, het ook een Vlaamse cast ging worden. Van Passel is niet de eerste (en zeker en vast niet de laatste) die de landsgrenzen opzoekt en net zoals de personages een bont allegaartje zijn, zijn ook de acteurs dat. Een Française, een Brit, een Schotse en dan heb je de hoofdrollen wel gehad. Julie Delpy overtuigt over de gehele lijn als Louise en ook Shaun Dingwall doet het best wel goed als Grünewald maar het is vooral toch ook de kleine bijrol van Shirley Henderson (Ella) die hun relatie toch dat beetje extra geeft. Verder nog een handvol Vlamingen in de kleinere rollen. Jan Decleir heeft maar een beperkte bijrol als Monsieur Brizard maar wat is Dora van der Groen toch weer heerlijk. Echt zo'n actrice die zichzelf naar een hoger niveau kon brengen. Toffe bijrol ook nog van Frank Vercruyssen als de ietwat vreemde Aasgaard.

Ik wist niet goed wat te verwachten op voorhand, maar Villa des Roses heeft er wel voor gezorgd dat ik eens wat meer van Van Passel wil ontdekken. Een regisseur die de laatste jaren meer en meer als producent optreed (tijdens Cinema Canvas werd er aan hem gevraagd of er al nieuw regisseurswerk zit aan te komen maar dat was niet het geval dacht ik) maar de tijd zal uitwijzen of dat een goede/slechte zaak is.

avatar van CINEMATEKbe
Terwijl Frank van Passel tegenwoordig meer films produceert verdient zijn Engelstalig debuut zeker een tweede visie én verbazing omtrent de sterke, internationale cast die hij in deze film samenbracht. CINEMATEK - Programma - Villa des roses