Viajo Porque Preciso, Volto Porque Te Amo (2009)

Alternatieve titel: I Travel Because I Have to, I Come Back Because I Love You

Brazilië
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Karim Aïnouz en Marcelo Gomes
met Irandhir Santos

José Renato, een 35-jarige geoloog, wordt voor een onderzoekstocht naar de Sertão gezonden, een regenarme afgelegen regio in het noordoosten van Brazilië. Hij moet de mogelijke routes bepalen voor de aanleg van een waterkanaal van de enige grote rivier die de regio rijk is. Voor vele inwoners is het kanaal een levensader, de kans op een toekomst en een bron van hoop. Maar voor hen die in de directe loop van het kanaal wonen betekent het enkel onteigening, vertrek en verlies. Naarmate z’n tocht vordert, manifesteert zich bij José Renato eenzelfde gevoel van leegheid, verlatenheid en isolement met de plaatsen waar hij komt.

avatar van latrat
monsterscore op metacritic, dus ik hoopte ergens ook hier een gelijkaardige waardering aan te treffen. Vreemd, maar ik kijk uit of ik deze film niet ergens kan vinden.