The Story of Temple Drake (1933)

geregisseerd door Stephen Roberts
met Miriam Hopkins, William Gargan en Jack La Rue

Temple is de dochter van een rechter en snakt naar een beetje avontuur in haar leven. Ze wordt op haar wenken bediend wanneer ze ontvoerd wordt door een stel bandieten onder leiding van Trigger. Ze wordt verkracht maar wanneer ze haar kans schoon ziet vermoordt ze Trigger. Later biecht ze alles op in de rechtbank.

avatar van matthijs_013
Een echte parel voor liefhebbers van controversiële films uit 1929-1934 (Pre-Code). Hopkins speelt aardig, maar Florence Eldridge stal de show.

Naar de novelle "Sanctuary" van William Faulkner, ook in 1961 verfilmd door Tony Richardson.
Op zedigheid en moraal " gewaagde" film die destijds in meerdere staten van de US taboe was.
Het laatste gedeelte met het proces en de traditionele Amerikaanse edelmoedigheid is het beter gedeelte van de film, die wat kort uitvalt.
Miriam Hopkins acteert goed als de levenslustige, hartenbrekende en verwende jonge vrouw die door een rauwe realiteit wordt gesleurd.
De bandietenbende vond ik maar zwak weergegeven, op Jack La Rue na, die precies acteert alsof hij nog in een stomme film zit.