The Dark Side of the Sun (1988)

Verenigde Staten / Canada / Joegoslavië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Bozidar 'Bota' Nikolic
met Guy Boyd, Brad Pitt en Cheryl Pollak

De jonge Amerikaan Rick heeft een zeldzame huidziekte waardoor hij geen straaltje zon kan verdragen. Met zijn vader reist hij naar dorpjes aan de Adriatische Zee waar een plaatselijke genezer hem een kuur voorschrijft. Het resultaat van deze kuur zal echter maar drie dagen duren. Rick geniet met volle teugen van deze zorgeloze dagen. Voor het eerst voelt hij de warme zon op zijn gelaat en wordt verliefd op een Amerikaans meisje. Maar beiden weten dat hun geluk slechts van korte duur zal zijn en dat ze enkel kunnen hopen op een mirakel.

avatar van NERD
Film ergens in de jaren '80 opgenomen en was Pitt's filmdebuut. Het materiaal van deze film is in 1997 opgegraven en uitgebracht. Geen idee waar ik deze film kan vinden, maar het schijnt voor Pitt fans wel goed te doen te zijn en het verhaaltje moet ook aardig zijn. Alleen schijnt de regie nog wel wat te wensen over te laten.

Merkwaardig dat dan het jaartal 1997 aangehouden wordt op imdb. Geschiedsvervalsing!

avatar van Redlop
Ik dacht...laat ik 'm maar eens huren dan. Mijn hemel wat een kitscherige draak van een kutfilm. Alleen al de muziek waarmee de hele ellende begint. Onthutsend goedkoop kermis sentiment.

hahahaha, ok...

gewoon in de 'normale' videotheek gehuurd?

avatar van Redlop
Ja...de film stond daar quasi-onschuldig tussen nietsvermoedende topfilms.
De film is werkelijk niet te geloven zo slecht.

chica
hahah ja totally agree
ik had deze film gekregen, maar ben er NIET blij mee..
vooral dat geneuzel met die zigeuners.. tering

avatar van U-96
NERD schreef:

Ik vond het al zo verdacht toen mijn tv-gids 't had over Pitt's filmdebuut. Toch blijft het jaartal me wel verbazen.

avatar van NERD
Het mooiste aan de film is de naam, de rest is complete bagger. Echt te stupide voor woorden, de cast is nog redelijk maar de rest....

1 ster

niels1990
Dit is een hele goede film met een ontzettend jonge Brad Pitt in zijn debuutfilm Pitt speelt overtuigend goed als een zielige jongen met een
fobie voor zon 4sterren

avatar van Yak
Yak
niels1990 schreef:

Huh? Zelfs Seven is nog ouder.

Was het niet zo dat deze film pas veel later werd uitgebracht, dan dat ie gemaakt werd?

avatar van Yak
Yak
Je hebt gelijk.

NERD schreef:

niels1990
Even voor alle duidelijkheid, deze film werd opgenomen in 1987 in Joegoslavie!!!.

avatar van Maikeru
Dit is zowaar een van de slechtste, of misschien wel de allerslechtste film die ik ooit heb mogen meemaken...

basketballerke
Lang geleden gezien, maar ik dat ik het toenertijd al klote vond. De locaties waren wel mooi en het verhaal wel iets maar niet veel.

avatar van AGoos
wow,,,een heel slechte film...misschien moeten ze eens de donkere kant van de zon opzoeken...een heel diep gat graven...en alle kopieen van deze film daarin begraven...en het dan nooit meer over deze film hebben...brad pitt zal waarschijnlijk ook mee doen in mijn ingenieuse plannetje en ontkennnen dat hij hier ooit aan mee gewerkt heeft ....maar dan iets serieuzer..ik vond hem echt vreselijk...ik had moeite hem af te kijken...omdat brad pitt ergens moest beginnen en hij deze fout inmiddels meer dan ruimschoots heeft goed gemaakt,,,vergeef ik het hem...maar ik vergeef het mezelf niet dat ik hier tijd in heb geinvesteert...

avatar van ML Webdesign
Maffe film
Ze hadden er toch wel wat mooiers van kunnen maken??

Ik geef m toch 2,5 sterren.

Binnenkort nog maar eens kijken en dan de echte beoordeling geven.

avatar van missl
Dit maakt zelfs Brad Pitt niet goed.

avatar van niethie
Verschrikelijke wanproductie die enkel en alleen interessant zal zijn omdat Pitt (in zijn jonge jaren) meedoet. Met het verhaal opzicht is nog niet eens zo heel veel mis maar de uitwerking ervan is werkelijk lachwekkend, de film lijkt een beetje te beginnen als een of ander post apocalyptische woestijn actiefilm tot we te horen krijgen wat er echt aan de hand is, Pitt loop de hele film rond alsof hij een of andere SM meester is in zijn leren pak en op zijn motor, ik vond het eerder lachwekkend dat aangrijpend. De- acteerprestaties waren zwaar ondermaats, de score was vreselijk oversentimenteel, de sfeer verschrikkelijk deprimerend en de film barst van de fouten en ongeloofwaardige gebeurtenissen. Het enigste positieve wat ik me kan bedenken is dat het af en toe een beetje te goede kant op lijkt te gaan maar telkens donderd het als een kaarthuis weer in elkaar, jammer want met het verhaal hadden ze zoveel goeds kunnen doen.

1 ster

Tsja hier valt niet veel van te maken hoor... Ik bedoel...het decor alleen al!
Wel grappig hoe ze erop zetten: Met brad pitt van O.A (en dan allerlei goede films van hem noemen ).
Toen had hij ze nog niet eens gemaakt! Nouja. dit is geen aanrader.
Saai, onsamenhangend, grauw, slecht geacteerd, doelloos.

avatar van Sergio Leone
Meh.

Het einde is onverwacht sterk - en ook het enige moment in de film dat de overdreven sentimentaliteit werkt. Alles wat daaraan vooraf gaat is belabberd. Knulligheid is al wat de klok slaat.

En die knulligheid komt van twee dingen. Eerst is er de cast, die echt ontstellend zwak staat te acteren. Zeker Brad Pitt - hier nog een prille twintiger - laat zich van zijn zwakste kant zien. Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook de enige is waar ik iets van verwacht had, want de overige cast doet het ook niet goed.

Dan is er nog de regisseur, die te pas maar vooral te onpas scènes afkapt en overbodige taferelen laat zien. Ook met de soundtrack vangt hij niets aan - tussen veel brol zitten ook wel sterke stukjes. Het enige waarmee hij krediet koopt is het eindshot, dat is prachtig.