Paradise Road (1997)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Bruce Beresford
met Glenn Close, Frances McDormand en Cate Blanchett

Wanneer de Japanners Singapore binnenvallen in 1942 worden veel vrouwen en kinderen opgesloten in gevangeniskampen. Ondanks hun verschillende leeftijden, nationaliteiten en achtergronden groeit er een band tussen de gevangenen wanneer ze te maken krijgen met voedselgebrek en de slechte behandeling van hun gevangennemers. Adrienne, één van de vrouwen, organiseert een koor.

Met Johanna ter Steege!

gimli f
Even naar deze film gekeken omdat ik in de gids las, dat een groep vrouwen uit Engeland, USA, Australie en Nederland in het gevang worden genomen.

Dan vallen die Nederlandse gelijk op natuurlijk. Was wel benieuwd hoe ze dat hebben opgelost, die makers.
Simpel dus: met Ter Steege- en verder wordt er regelmatig Nederlands gesproken door wat oudere, wellicht Hollandse, dames.

De film gaat o.a. over vooroordelen en het overwinnen van deze; het verhaal is aardig, omdat het echt gebeurd is.
De film echter is veel te mierzoet en niet echt iets voor Gimli.

en mederwerking van het koor (nl) malle babe

avatar van Marvinleeaday
Vond het een erg pakkende film en heb echt genoten, goed neergezet door de cast.

Het was niet de eerste maal dat ik deze film zag, maar het was al wel een hele tijd geleden.
De vertolkingen zijn prima en ook het, waar gebeurde, verhaal is dat.
Soms wel schokkende beelden, maar op zich is dat goed, men mag de dingen die toen gebeurden niet verstoppen.
Ik blijf het zeggen films al deze zijn nodig, zodat men de gruwelen waartoe de mensheid in staat is niet vergeet.. en ik zou erbij zeggen, en hopen dat ze zich niet herhalen.. maar dat is een ijdele hoop... de mens raakt maar niet geleerd !!
Toch wel een aanrader deze film !!

Manier van filmen vond ik aanvankelijk diletantistisch en scenes met de schipbreukelingen zeker ondermaats.
Nadien komt er toch heel wat ernst en emotie aan te pas, zodat de film, naar verluidt op ware gebeurtenissen gesteund, toch wel de middenmoot haalt.

"based on a true story" zoetsappige televisiefilm.
Frances Mcdormand in de slechtste rol die ik ooit van haar gezien heb met dat irritante Engels in wat een Duits (?) accent moet voorstellen.
Misschien een idee om voor de rol van een origine Duitse (?) vrouw gewoon een Duitse actrice te nemen?
Die zijn er namelijk ook.