The Men Who Stare at Goats (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Grant Heslov
met George Clooney, Ewan McGregor en Jeff Bridges

Bob Wilton (Ewan McGregor) is een in Irak gestationeerde reporter die op zoek is naar een goed verhaal. Hij ontmoet Lyn Cassady (George Clooney), die beweert een voormalig paranormaal soldaat te zijn. Hij vertelt over een speciale afdeling van het Amerikaanse leger die zich bezighoudt met het ontwikkelen van paranormale strijdkrachten. Samen gaan ze op zoek naar het hoofdkwartier, waar ze de oprichter (Jeff Bridges) en de afdelingschef (Kevin Spacey) ontmoeten...

avatar van Richard_Voorhees
Persoonlijk kan ik me niet vinden in het lage gemiddelde, want ik vond deze film erg vermakelijk.
De cast doet het goed en er komen een aantal leuke rollen voorbij. Verder kan ik me voorstellen dat de humor voor de meesten een beetje hit & miss is, maar ik kon het in deze film toch goed waarderen. Vooral de scenes over de hippie soldaten zijn erg vermakelijk, met als een van de hoogtepunten dat Clooney een flashback krijgt naar zijn vader's reactie op die allereerste keer dat hij als jongetje wilde gaan dansen.
Toffe humor en een lekker vlot verhaaltje. Erg leuk voor een keer.

avatar van zoutzak
Er wordt lekker wat afgetript in deze film die het hart duidelijk op de goede plaats heeft.

avatar van Boenga
Het gedrag van, de aanpak door een groep paranormale militairen is de basic joke van het ganse verhaal. Dat volstaat imho helaas helemaal niet om een film te kunnen dragen.

Uiteindelijk herhaalt diezelfde grap zich opnieuw en opnieuw, in een verder flauw en rommelig verhaal. Bijzonder moeilijk om daar 94 minuten m'n aandacht bij te houden.

avatar van Brandt
Kolderieke film met een spiritueel randje. Het verhaal is rommelig, maar Jeff Bridges maakt veel goed. Als langharige hippie sergeant-majoor doet ie nog het meest denken aan the dude die in militaire dienst is gegaan.

avatar van Black Math
Een film die het vooral moet hebben van een aantal leuke rollen voor een groot aantal acteurs. Met name Clooney is behoorlijk droog, maar ook Spacey zet op leuke wijze een onprettig persoon neer. Hij had zeker wat meer screentijd verdient.

Een aantal inside grappen, zoals Obi-Wan Kenobi acteur McGregor wiens karakter niet weet wat een Jedi is, maar over het algemeen moet ik toch bekennen dat de humor niet helemaal bij me aansloeg. De nodige onzin wordt gortdroog gebracht maar is iets te weinig uitzinnig om echt grappig te zijn. De algehele sfeer is echter wel aangenaam, wat in combinatie met het acteerwerk een vermakelijke film oplevert, die een glimlach in plaats van een schaterlach oplevert. 3*.

Rommelig en stuurloos, en dat terwijl de ingrediënten ruimschoots voorradig waren. Absurdisme en het leger is altijd een goede combinatie, evenals de namen Clooney, Bridges, Spacey en McGregor in van de pot gerukte films. Dat het verhaal om die laatste gecentreerd wordt, is dan ook niet goed te verklaren. Zoals blijkt, moet hij na het verscheiden van de oprichters de hele handel en de geest van de organisatie in leven houden, maar waarom dan van hem enkel een kunstmatige proloog is ingelast (er wordt in een aantal vluchtige beelden getoond dat zijn vrouw hem belazerd heeft, en hij altijd verstoken is gebleven van elk maatschappelijk succes en aanzien), terwijl de organisatie zelf via flashbacks uitvoerig besproken wordt, is ook niet goed te rijmen.

Dat zou allemaal nog getolereerd kunnen worden, als de humor maar scherp was. Geenszins het geval; Clooney die gekke bekken trekt valt in een Coen-productie absoluut niet te versmaden, maar hier heeft het allemaal geen aard. Ik ga de misstappen niet eens opsommen, omdat ze zo (niet met opzet bedoeld zoals in een Coen-productie) oenig zijn. Enkel de apotheose met het massale lsdinfuus via het leidingwater was nog wel een aardige vondst. Verder doodt de regisseur de toch al summiere tijd door het tweetal Clooney-McGregor met de auto tegen een steen aan te laten butsen, doordat eerste een wolk paranormaal uiteen probeert te drijven om zijn ego ten overstaan van de onbeholpen laatste te bevestigen. Bovendien had de achtergrond van de Amerikaanse invasie in Irak geheel achterwege mogen blijven, want het dient hier louter als obligaat decor voor een op zichzelf kale film.