Vincent & Theo (1990)

Nederland / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / Duitsland

geregisseerd door Robert Altman
met Tim Roth, Paul Rhys en Adrian Brine

Film over het leven van de beroemde Nederlandse kunstschilder Vincent van Gogh. Centraal staat de relatie tussen Vincent en zijn broer Theo en de rol die deze laatste speelde in Vincent's leven en de invloed die hij had op het latere succes van zijn broer. Wanneer de nog heel jonge Vincent besluit om schilder te worden tracht zijn broer, Theo, hem op alle manieren te steunen. Deze film toont het levensverhaal van de twee broers en hun familieleden, vanaf het begin van Vincent's schildercarrière tot en met zijn tragische laatste periode in Auvers sur Oise.

avatar van Redlop
Zal het ook wel niet goed gedaan hebben

Is niet in de bioscoop geweest denk ik ooit. Was een mini serie waarvan een kortere film gemaakt is later...
Vind het zeker wel bijzonder!

robertus65
Vrij saaie verfilming die ruim twee uur in een tv tempo voortduurde.

Weinig boeiend en langdradig.

Best sterke verfilming, het geeft de waanzin goed weer.
Als je iets autobiografische goed wil verfilmen moet je de waarheid loslaten, was Altman's eigenwijze redenering

avatar van Norma
De films die ik tot nu toe van Altman heb gezien vind ik bijna zonder uitzondering of ronduit geweldig, of zeer matig. Er zitten er maar weinig een beetje tussenin. Ook deze valt spijtig genoeg in de categorie zeer matig. Oftewel, in dit geval, oersaai.
Onvoorstelbaar dat een portret van zo’n boeiend persoon zo flets kan worden weergegeven. Dat ligt overigens niet aan Tim Roth, de wijze waarop hij Vincent neerzet komt behoorlijk geloofwaardig over.

Maar verder ziet de film er sober uit, de sfeer is deprimerend en de bekende schilderijen die voorbij komen vormen eigenlijk de enige highlights; maar zelfs deze komen wat stoffig over. Kortom, die 138 minuten vormden een lange, duffe zit en de enige reden dat ik de film niet als “slecht” beoordeel is de zeer verdienstelijke acteerprestatie van Roth.

avatar van missl
Wat een saaie film, deze film over de 2 broers. Rollen zijn goed hoor en de sfeer ook maar bijna niet doorheen te komen deze film.