Searching for Bobby Fischer (1993)

Alternatieve titel: Innocent Moves

Biografie / Drama

geregisseerd door Steven Zaillian
met Joe Mantegna, Max Pomeranc en Ben Kingsley

Josh Waitzkin (Pomeranc) is een zevenjarig jongetje dat volgens zijn schaakcoach Bruce (Kingsley) legendarisch grootmeester Bobby Fischer voorbij zou kunnen streven. Het (waargebeurde) drama zit hem erin dat de vader Fred (Mantegna) begint te twijfelen over de richting van het leven van zijn zoontje: moet hij proberen om de jongen het uiterste uit zijn gave te laten halen, of moet hij hem laten opgroeien als 'normaal' kind.

ik heb de film niet gezien maar ik weet dat Josh niet de buurt van Fischer is gekomen qua sterkte (gezien zijn elo punten) Het kan ermee te maken hebben dat Josh niet meer proffesioneel speelt. Dat weet ik niet. Hij heeft zich toegelegt tot het trainen van jeugdschakers. Zijn leerzame gesproken annotaties van enkele van zijn partijen (in de Chessmaster series voor de pc) zijn heel mooi vertelt.

avatar van TerryA
PsychoPump schreef:

begrijp niet je opmerking van "ik weet dat Josh niet de buurt van Fischer is gekomen qua sterkte"? ... deze film gaat helemaal niet over schaken tegen Bobby Fischer! Het gaat over een 9 jarige jongen in een amerikaanse stad dat heel goed kan schaken en de verband met zijn eigen vader en de wereld van jeugd schakers. Bobby Fischer is alleen de focus door nieuws bulletins dat af spelen in de wereld op en rond dat tijd.

avatar van otherfool
RIP Bobby Fischer. Altijd op het randje van geniaal en gek, en soms er overheen...

Deze film jaaaaren geleden eens gezien, was in mijn herinnering toch wel aardig. Eén scene staat me nog erg bij, als de stukken worden weggevaagd en het jongetje (ik wist niet eens dat het op een echt persoon was gebaseerd) op een leeg bord moet spelen. Welke omroep herhaalt dit werkje eens?

Op IMDB staat al jaren een waardering van 6/10, dus hier 3*.

Wauw!

avatar van Aapje81
Mooi om te zien dat deze op film 1 werd uitgezonden. Dit was ooit de reden waarom ik begon met schaken en nog steeds dol ben op de sport. Erg mooie film.

avatar van maerk
Mooi camerawerk.

Searching for Bobby Fischer, eerst leek de film me niet zo interessant, maar later kwam ik erachter dat de regisseur ook de schrijver van Schindler's List is. Mijn interesse is gewekt.

De schaakpotjes zijn erg leuk om te zien, en hier draait heel het verhaal dan ook om. De meesterschaker zelf is helaas een stuk minder interessant. Hij had wel iets meer emotie mogen hebben. Nu wordt het arme ventje compleet weggespeeld door Ben Kingsley en Lawrence Fishburne. Het verhaal is helaas voorspelbaar en soms wat te sentimenteel. Mijn stem zit tussen de 3* en 3,5*. Het is Conrad L. Hall's bijdrage die zorgt voor de hogere score. De fotografie en belichting is werkelijk prachtig. Hij brengt de schaakpotjes prachtig in beeld.

Qua verhaal niet bijzonder, maar visueel maakt de film veel goed. 3,5*

avatar van Fran
Helaas heb ik geen kaas gegeten van schaken. Toch vond ik deze film heel fascinerend om naar te kijken. Hele mooie en spannende beelden van de schaakwedstrijden. Ik zat iedere keer toch heel gespannen mee te kijken ook al heb ik er weinig verstand van. Het maakte, dat ik ook heel graag wil leren schaken. Dan heb je toch wel iets bewerkstelligt om dat bij een persoon op te wekken.

Het verhaal vond ik ook heel boeiend. Iedereen had het welzijn van het jongetje voor ogen en eigenlijk had iedereen wel een punt. Normaal zie je vaak dat bij een discussiepunt in een film er altijd een hele foute en een hele goede partij is. Hier had iedereen een gezamelijk doel voor ogen (het geluk van het kind) en was er eigenlijk geen sprake van goed of slecht. Tussen de discussies door wat wel of niet goed voor hem was ging het mannetje voor zijn eigen geluk en dat was heel mooi om te zien.

Ja, ik was zeker heel erg onder de indruk van deze film.

magische film over een zo jong iemand.
sterk verhaal.
een 5.0

avatar van DieGo
Prima drama met een boeiend verhaal en een paar (vooral voor de liefhebbers) leuke schaakscenes, met name de potjes in het park vond ik zeer de moeite waard. De tussenstukjes over Bobby Fischer waren bovendien erg interessant.

Acteerwerk verdient ook een compliment, Max Pomeranc doet het geweldig als ingetogen schakertje met zijn hart op de juiste plek. Maar Joe Mantegna steelt wat mij betreft de show, uitstekend acteur waar ik steeds meer waardering voor krijg.

Ik hou van dit soort films. Lekker rustig en af en toe sentimenteel. Maar geen moment dat ik verveeld was. De verhaallijn zat erg goed in elkaar. Mooie film!

Ik heb me wel de hele tijd afgevraagd of die leraar nou Bobby Fischer was.

avatar van Decec
Heel goede film!

avatar van Leo1954
Fran schreef:

Het is voor de film niet écht nodig om wat van schaken te kennen, maar ik vind het wel mooi gezegd. Ondanks het hoge Hollywood gehalte, met aanzwellende muziek en bijbehorende sentimenten, vond ik het toch een aardige film. Het einde paste er helemaal in, maar ik ergerde me er niet aan. Het fanatisme van ouders voor de sport van hun kinderen is nog steeds actueel en dat werd goed weergegeven. Het jongetje speelde erg goed en ik vond m ook vertederend. Het goede spel en cast gold wel voor meer spelers, ben een fan van Ben Kingsley en hij maakte het weer waar. Dat Bobby Fisher op de achtergrond meespeelde was erg goed voor het verhaal.

Prachtige film, erg sterke rol neergezet door Pomeranc.

Ik vind het zo enorm fascinerend om te zien hoe kinderen die amper hun eigen veters kunnen strikken er toch in slagen intelligente strategieën te bedenken op zo'n hoog niveau.

Aardig drama met een goede rol van Max Pomeranc. Ook zijn eind tegenstander Michael Nirenberg vond ik wel aardig. Van beide jonge acteurs is in in de filmwereld weinig meer van terecht gekomen.

Klassieke hollywoodvertelling die alle standaard wegen bewandelt maar dankzij het sympathieke hoofdrolspelertje en het waargebeurde karakter van de film toch meer dan de moeite waard blijkt.

Waardering: 4,5. Deze film zou een voiceover moeten krijgen voor de 6- en 7-jarige schakers van Nederland. Als zij deze film kunnen verstaan, zouden ze hem net zo waarderen als Ik ben de Konining.

Mijn zoon is een echte schaker maar zette de film uit tijdens de scene waarin de trainer zijn pupil opdraagt de tegenstander te haten. Na Lang Leve de Koningin de beste jeugdschaakfilm aller tijden.

Goeie film over een zeven-jarige jongen die wonderkind blijkt te zijn in schaken. Een redelijk boeiend verhaal waarbij de druk die op de jongen wordt uitgeoefend goed overkomt. Ook het verhaal van schaakgrootmeester Bobby Fisher is op een mooie wijze in de film verworven. Goed acteerwerk, en je hoeft zelf niet te kunnen schaken om deze film te kunnen waarderen.

avatar van missl
Filmpje over een jongen die erg goed kan schaken maar wel problemen heeft om zijn aandacht erbij te houden om zich te verbeteren want hij gaat liever in het park spelen. Verder, zijn ouders doen zijn best om hem ook nog leuke dingen mee te laten maken. Keek wel lekker was maar was over het algemeen wat saai.

avatar van Jeremiah1989
had iedereen maar zo'n goed hart!

avatar van wihu61
Toch een beetje slap filmpje. Had ook zomaar over een willekeurige andere sport kunnen gaan, schaken, het spel op zichzelf kwam niet echt in beeld/speelde eigenlijk geen rol (ik meen zelfs een fout uitgevoerde rokade gezien te hebben...).

avatar van FlorisV
RealLife schreef:
Prachtige film, erg sterke rol neergezet door Pomeranc.

Het korte termijn geheugen van jonkies is veel beter! Ze verslaan volwassenen met Memory. De hersenen zijn op die leeftijd ook nog heel ontvankelijk en ze hebben minder bagage/rommel in hun hoofd. Goed voor concentratie. Volwassenen hebben wel meer ervaring waardoor ze wat meer op automatische piloot kunnen spelen. Ik schaak zelden en zou me absoluut niet schamen als ik verloor van een joch van 10 als die vaak speelt.