Stranger on the Run (1967)

Alternatieve titel: Lonesome Gun

Western

geregisseerd door Don Siegel
met Henry Fonda, Anne Baxter en Michael Parks

Een zwerver wordt vals beschuldigd van moord door een sheriff die zijn machtswellust op de zwerver botviert. Hij stuurt de zwerver de woestijn in met een paard, een kleine voorraad eten en één uur voorsprong. Daarna stuurt hij zijn moordlustige burgerwacht achter de zwerver aan.

Uitstekende tv-western met prima cast , aanrader!

avatar van Brix
Deze kende ik helemaal niet.
Dank voor de tip.
Wát een cast!
En dat voor een TV film!

Ik ga meteen op zoek naar de DVD.
De kritiek op IMDb zegt ook voldoende over de kwaliteit.

Bovendien een van de laatste rollen van de veel te vroeg overleden Dan Duryea.

avatar van Brix
Eindelijk de DVD kunnen bekijken vandaag.
De cast is bijna te sterk voor een TV western.
De uitschieters zijn natuurlijk Fonda en Duryea.
Die laatste heeft hier een prachtrol waarin hij zijn gevoelige kant kon laten zien.
Ik ben verzot op die acteur, wiens kwaliteiten niet genoeg geloofd kunnen worden.
Het was een van zijn laatste films.
Maar als het zijn allerlaatste geweest zou zijn, dan was het een waardig afscheid geweest.
Hij speelt hier een oude revolverman, die door zijn afnemende gezichtsvermogen aan het eind van zijn loopbaan is aangekomen.
Fonda is eveneens sterk als de dronkaard die langzaamaan zichzelf weer in de hand krijgt.
Anne Baxter is wat minder sterk, maar zeker niet slecht als de ranchers weduwe.

Opvallend zijn ook de lange close-ups van de ogen, en de spanning die daarmee opgebouwd werd, aan 't eind van de film.
Ook in zwang in de spaghetti westerns toentertijd.
Al heeft deze film verder weinig gemeen met de Italo westerns.

Een onterecht vrij onbekende western, blij dat ik hem kon zien.
Dankzij de tip van crewlid stinissen, en de hulp van Dogie_Hogan.

avatar van Dogie_Hogan
De Franse release is widescreen (bron met screenshots), de Engelse ook?

avatar van Brix
Nee Dogie, deze is full-screen, en komt op beeldformaat 16:9 't best tot zijn recht.
Die instelling koos mijn TV ook automatisch bij de film.
Ik heb hem desondanks in 'zoom' afgespeeld.

Overigens wel merkwaardig dat er een widescreen versie bestaat, voor een televisiefilm uit dat jaar.
Misschien achteraf aangepast vanwege toch niet de minste namen ?(Ford en Siegel)

De cover van de Franse DVD is wel een klein beetje misleidend.

Ik vergat helaas om in mijn bericht over de film een zwarte acteur te noemen, Bernie Hamilton.
Die speelde een zwarte veedrijvers voorman, en erg goed ook.
Dat is ook wel een realistisch element, want na de Amerikaanse burgeroorlog was een-vierde van alle cowboys in het westen namelijk zwart.
Dat zie je weinig in westerns.

avatar van madmax1
Inder daad een vreemde keuze beeld formaat , aan bijde kanten een afschijding ,indien de zoom er op vervormt het beeld,en is het niet prettig kijken,
Aparte western ,niet al te geloof waardig maar met liefde gespeeld,Fonda in zijn nadagen prima op dreef,beetje on amerikaans ,maar toch een voldoende.

Prima cast. Fonda is een fenomeen op zich. Voor mij eindelijk ook eens een prima Dan Duryea, die ik niet altijd even goed kan hebben. Hier speelt hij meer ingetogen en dat bevalt uitstekend.
Het duurt een goed half uur voordat het verhaal echt op gang komt. Dat eerste halve uur zit vol dialoog en geeft wat inzicht over de verhoudingen binnen de groep wetshandhavers, maar is niet altijd even interessant. De romantische zijlijn van het verhaal met Fonda/Baxter vond ik eigenlijk wel aardig.
Het gespeel met Sergio Leone-close ups vond ik wat te opzichtig en te flauw. Dat had de film helemaal niet nodig.

avatar van Dogie_Hogan
Overeenkomsten met 'Bad Day at Black Rock', cq. 'Bad Day at Banner'?

avatar van trebremmit
Duryea zijn beste rol wat mij betreft, jammer dat ie niet wat vaker zulke ingetogen en gevoellige rollen heeft gehad, het paste hem echt.
Voor de rest een goede western, heerlijke omgeving en genoeg actie, de film kwam het tweede gedeelte wel wat beter op gang.

avatar van mr rumson
Stranger on the Run is een western die wat tijd nodig heeft voordat hij pas goed op gang komt .
Het western stadje wat niet meer bestaat dan een paar gebouwen lijkt zo goed als uitgestorven .
Vreemd genoeg lijken de bewoners allemaal een Sheriff ster te dragen op de kruidenier en een zwarte cowboy na.
Duryea is een van de Sheriffs en al ben ik dan niet zo weg van Duryea hier in deze rol beviel hij mij goed.
Henry Fonda laat zijn veelzijdigheid als acteur nog maar eens zien .
Waar hij in deze rol nog de kwetsbare zwerver speelt zo speelt hij het jaar erop .
De op het oog onkwetsbare Frank in once upon a time in the west.
Gezien het jaar waarin deze western uitkwam vind ik hem wel wat aan de tamme kant .
Maar Don Siegel maakte dat later goed met films als Two Mules for Sister Sara (1970) en Dirty Harry (1971) die toch wat ruwer van aard zijn .
Al met al een degelijke western .