• 8.233.900 stemmen

The Mask of Dimitrios (1944)

Film noir / Drama | 95 minuten

Genre: Film noir / Drama

Geregisseerd door: Jean Negulesco

Met onder meer: Peter Lorre, Sydney Greenstreet en Zachary Scott

Over The Mask of Dimitrios

"The Fabulous Tale OF A MAN OF MYSTERY!"

Cornelius Leyden (Peter Lorre) is een Nederlandse schrijver. In zijn zoektocht naar de achtergronden van de dood van gangster Dimitrios Makropoulos (Zachary Scott) reist hij de hele wereld over.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Madame Elise Chavez

Colonel Haki

avatar van neo

neo (crew films)

Heerlijke intrige film, waarin Lorre weer erg goed is. Blijft voor mij altijd moeilijk om Lorre los van zijn rol in The Maltese Falcon te zien.

Over het algemeen een sfeervolle film, op wat momenten na dat de film wat onnodig langzamer gaat. Sydney Greenstreet heeft wat leuke dialogen: ''I've been told that their's a hollander on the train, so the trip must be pleasant'' en de belangrijkste die slaat op de hele film: ''There's not enough kindness in the world''. 3.5 sterren

avatar van korykory

korykory

Alleraardigste B-film. Het verhaaltje is flinterdun, maar amusant. En het is altijd leuk om Peter Lorre en Sydney Greenstreet tegen elkaar te zien opschmieren.

Voor weinig geld gemaakt op het studioterrein van Warner Bros., maar door het noemen van plaatsnamen als Istanbul, Sofia en Belgrado weten ze het geheel toch een exotisch tintje mee te geven. De kracht van de suggestie, noem je dat.

Een echte film noir, in die zin dat er geen echte helden in voorkomen. Zelfs het personage van de schrijver (Lorre) heeft een paar bedenkelijke trekjes en laat zich graag in met criminele types, niet uit geldzucht maar sensatiezucht.

Regelmatig te zien op TCM.

avatar van joolstein

joolstein

“He vas my friend!”

“Vell, he vasn’t exactly my friend, but – vell, I liked him!”

Het is een genot om in deze film Peter Lorre, als de Nederlandse schrijver Cornelius Leyden, rond Europa te zien trekken en te ontdekken wat hij kan over Dimitrios. En daar bij geholpen of is het tegengewerkt door Sydney Greenstreet (Mr. Peters). Beide heren waren elkaar natuurlijk niet vreemd omdat ze in totaal 8 films met elkaar opnamen. De Laurel en Hardy van de misdaad! Europa is trouwens geheel gesitueerd in de studio. Als er gereisd wordt naar Istanboel, Smyrna, Sofia, Paris, dan zien we een kaart. Echter de sets die dienst doen als deze steden, zijn erg goed gemaakt en ademen de atmosfeer uit alsof ze er echt zijn. Als de verhalen van internationaal gezochte crimineel Dimitrios Makropoulos worden verteld zien we dat in flashback. Mede door de fantastische uitvoeringen van Peter Lorre en Sydney Greenstreet is dit een heerlijke film-noir.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Ben het eens met de commentaren hierboven. Kan er nog aan toevoegen dat het geheel mooi verfilmd is, met gebruikelijke lage hoek camerastandpunten en licht-schaduw contrasten. Eerste cameraman Arthur Edeson was dan ook niet van de minste maar werkte eerder mee aan klassiekers als The Thief of Bagdad, Frankenstein, Casablanca en The Maltese Falcon. Van een cv gesproken.