Cop Land (1997)

Misdaad / Thriller
104 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door James Mangold
met Sylvester Stallone, Robert De Niro en Harvey Keitel

Vlakbij New York, één van 's werelds meest gevaarlijke steden, ligt de veiligste plek op aarde: Garrison, beter bekend als Cop Land. Hier wonen de hardste en de meest onderscheiden agenten van het New Yorkse politiekorps. Nog nooit is er een misdrijf gepleegd, totdat de lokale politiechef Freddy Heflin (Sylvester Stallone) te maken krijgt met een dubbele moord. Volgens rechercheur Moe Tilden (Robert De Niro) van Interne Zaken, wijst alles in de richting van de hechte gemeenschap van rechercheurs in Garrison. Politiechef Heflin ziet zich genoodzaakt de keiharde confrontatie aan te gaan met de meest geduchte tegenstander die hij zich kan bedenken: een leger keiharde smerissen onder aanvoering van veteraan Ray Donlan (Harvey Keitel). Maar is één man sterk genoeg om een leger te verslaan?

kappeuter (moderator)
geronimo schreef:
Een verademing om Stallone eens in een andere rol te zien dan de opgepompte held van de film.

Inderdaad! Als een anti-held eigenlijk. Een sullige goedzak.
Prachtig verhaal over corruptie en onrecht.
Een van de indrukwekkendste scenes is als Stallone zijn gehoor kwijt is en ondanks het gevaar zijn koelbloedigheid behoudt.

avatar van Captain Pervert
Zonder twijfel de beste film van Stallone wat betreft acteerwerk (al heeft hij, afgezien van First Blood en Rocky I bepaald geen meesterwerken op zijn naam staan, maar goed). Naar het schijnt deed hij deze film voor een schijntje, om te bewijzen dat hij ook serieuze rollen aankon. En wat mij betreft is hij daarin zeer goed geslaagd.

Het juiste kapsel, een dikke buik, en natuurlijk de hangende mondhoek en lijzige manier van praten die hij sowieso al heeft, laten Stallone heel natuurlijk overkomen.

Het acteerwerk van de hele cast is sowieso zeer sterk, maar ook de sfeer in het piepkleine stadje met (aanvankelijk) piepkleine problemen wordt zeer goed neergezet.

Petje af, Sly!

avatar van otherfool
Stallone doet ongetwijfeld z'n best, maar wordt eerlijk gezegd toch in elke scene van het scherm gespeeld door de rest van de topcast. Met name Liotta is weer lekker op dreef.

Het verhaal rond corrupte New York cops is vooral erg Amerikaans, en niet altijd even interessant of geloofwaardig, maar ook zeker niet onaardig om te volgen. Mooie openingsmonoloog ook, wat ben ik daar toch dol op

3*.

avatar van sinterklaas
vond hem wel redelijk. Stallone wou graag in deze film meespelen, Zijn wens was uitgekomen.

avatar van Matchostomos
Indringend en melancholisch in beeld gebrachte prent over corruptie binnen een politiecorps.
Toch is 'Cop Land' bovenal een uiterst onderhoudende en knap vertelde studie over een sheriff die zichzelf wil bewijzen, maar daar nooit de kans toe kreeg.
James Mangold kan daarbij buigen over een indrukwekkende tour de force van Stallone, die op ingetogen wijze de pannen van het dak speelt en met groots gemak de overige cast overklast. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Op het einde ontpopt 'Cop Land' zich alsnog tot een ware stadswestern, waar rechtvaardigheid en zelfopoffering centraal staan.
Het plaatje is echter helemaal compleet wanneer ook Howard Shore laat blijken, dat hij tot de betere in zijn vak behoort.

ruimverdiende 3.5*

avatar van HarmJanStegenga
Goed film! Stallone zet werkelijk een goede acteerprestatie neer zeg! Naar mijn idee een van zijn beste prestaties die ik heb gezien, Harvey Keitel is sowieso wel goed, maar zelf kon ik merken dat Robert de Niro toch echt overheerst als die te zien is (en dat is ie niet zo vaak)..... De Niro heeft jammergenoeg maar een kleine rol, maar doet dit prima! De film zelf bevat niet veel actie maar vermaakt echt wel, het goede verhaal en de goede personages waar ook Ray Liotta in deze film een hele goede invulling aan heeft doen de film zeker goed! Wel is de film op veel momenten erg ongeloofwaardig zoals de avond waarop echt iedereen bezopen is en tegelijkertijd het auto ongeluk van collega ''superboy'' onder handen neemt! Is dat normaal in de VS ofzo? Dronken polities die aan een zaak werken? Nou jah.....zo zijn er nog wel een paar dingen, maar over het algemeen is deze film voor mij geslaagd!

* * *

Er is gisteravond iets bizars gebeurd. Ik kan zeggen dat ik een film heb gezien waarin Stallone niet onder doet voor Kietel, Liotta en zelfs de Niro of een van de andere geweldige prestaties (Patrick was geweldig bijvoorbeeld). Had van tevoren al veelvuldig gelezen dat Stallone mee kon in deze masterclass acteren. En verdomd, het is zo.

Nu ja, naast de fantastische acteerprestaties is de film ook dik in orde. Veel vaart, veel sterke momenten zijn erg goed in beeld gebracht. Ben niet zo kapot van die Mangold, maar hier laat ie zien wat te kunnen. Hoewel ie weer niet in staat is om een film 'goed' (als in een sterke ontknoping) te doen eindigen.

De film is in feite gewoon een moderne western en had zeker tegen het eind nogal wat weg van High Noon. Heb me voor de 1,50 die ik voor de film moest betalen, heel goed vermaakt. 4 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ben het wel met mister blonde eens; Goede film dit, zonder al te veel poespas toch geweldig sfeervol en een goede cast die uitstekend staat te acteren.

Cop Land is in veel dingen inderdaad precies een western alleen dan juist niet dat het in het oude wilde westen speelt. Ik vind dat toch een origineel uitgangspunt. Vooral qua thematiek zijn veel parallellen te trekken. Een klein dorpje waar mannen met hun gezin naar toe zijn getrokken om een nieuw leven te starten. Mannen die allemaal bewapend zijn en bovendien ook prima weten hoe ze hun schietijzers moeten gebruiken.
Ten midden van dit alles staat een eenzame sheriff met zijn twijfels en zwakheden die geconfronteerd word met een soort van moreel dilemma. Toch wel klassiek western spul hoor. Het laatste half uur had ik ook een High Noon flashback, als hij van alles en iedereen verlaten eenzaam het conflict op zoekt en doet wat het juiste is. De onvermijdelijke shoot-out die volgt is sterk gedaan, langzaam en bijna geheel zonder geluid omdat de sherrif op dat moment ook stokdoof is.

Bovendien na First Blood en Rocky de derde rol van Sly waarin hij laat zien dat hij best wel wat kan op acteergebied. Sterker nog ik vind hem misschien nog wel het beste spelen uit de hele film, de rest is toch allemaal wat getypcast maar Stallone springt er echt uit. Raar eigenlijk dat hij niet meer van dit soort ingehouden en bescheiden types heeft gespeeld in zijn carrière, gaat hem goed en geloofwaardig af.

Mangold blijkt toch een heel degelijk regisseur te zijn, kijk nu ook echt wel uit naar zijn 3:10 to Yuma remake. Dat gemiddelde hier is dus echt belachelijk laag van mij krijgt Cop Land een bescheidde 4*

Er spelen veel bekende acteurs in mee maar deze film mist op de een of andere manier alle chemie. De film komt zeer traag op gang en het verhaal is niet echt boeiend. Kortom een saaie film en dat met zo,n cast van acteurs. Dat had veel beter gemoeten en ook gekund !

Dit is inderdaad verreweg zijn beste acteerprestatie tot nu toe. Hoewel ik hem in actiefilms ook zeer op zijn plaats vind was ik verbaasd over de kracht die hij zijn tragische personage gaf.

Overigens deed de rest van de cast het ook fantastisch, maar wat wil je met namen als Ray Liotta, Harvey Keitel, Robert Patrick en Robert de Niro.

avatar van DVD-T
Ook ik was verrast door deze film, met een sterk spelende Stallone.

Het goede verhaal blijft van begin tot het einde boeien en zakt op bijna geen enkel moment in, al vond ik dat op het einde wel een klein beetje, maar de film kwam weer heel sterk terug met de geweldige climax.Liotta was, vond ik, ook erg goed bezig.Dat vond ik bij Keitel wat minder, maar toch ook zeer goed.De Niro heeft maar een kleine rol maar zet die toch ook weer imposant neer.

avatar van omnitoaster
brabusRUS schreef:
Weer eens wat anders van Stallone.

..inderdaad, en dat is ook het grote probleem.

Stallone bewijst maar weer is dat hij gewoon eigenlijk niks anders kan dan lomp beuken, mensen afschieten, ontploffingen veroorzaken enz enz enz.

zijn acteerwerk was echt dramatisch. ik kan er gewoon niks anders over zeggen. het plot rammelde ook aan alle kanten en was slecht uitgewerkt

enige lichtpuntje dat ik kon ontdekken was de bijrol van robert de niro en het acteerwerk van harvey keitel ging ook nog wel

alles bij elkaar zorgt dat voor

avatar van Fran
Goeie film. Het verhaal rammelt af en toe nogal. Het gehele concept van Garrison vind ik wat vergezocht. Ook het feit dat die ene (hoe heet hij ook alweer, babyboy ?? Ben het echt even kwijt) op de vlucht is voor de correpte agenten en verblijft in die grote watertoren. Het markeerpunt van de stad. Niemand is er op gekomen dat hij daar wel eens zou verblijven ? Iedereen wou hem toch zo graag hebben ? Ook de scene waarin Freddy de badguys achterna gaat en hij wordt alleen in de schouder geraakt terwijl de rest met een schot neergehaald worden. Vond ik een beetje cliche. Dat zijn een paar voorbeeldjes waarin ik het verhaal niet echt geloofwaardig vind.

Desondanks zeker wel een spannende film die het vooral van de acteerprestaties moet hebben en die liegen er niet om. Mijn favorieten in deze film zijn Stallone en Keithel. Vooral Stallone is echt weergaloos. Hoe hij die sullige, goedaardige sherrif neerzet, echt indrukwekkend.

Zeker een goede film. Het blijft spannend van begin tot het einde. Aanrader !!!

avatar van Halcyon
Films over een corrupte NYPD, het is bijna een genre op zich. Bij mij gaan ze er vlot in moet ik zeggen. Het bikkelharde geweld en de typische personages die ermee gepaard gaan, zorgen altijd wel voor het nodige vermaak. Het redelijk aparte verhaaltje is dit keer van bovengemiddeld niveau, maar uiteindelijk is het de metamorfose van Stallone die het meest indruk maakt. Het blijft alleen spijtig dat in tegenstelling tot zijn metamorfose de finale shoot-out nogal futloos blijft. Die wordt volledig in slowmo opgenomen en ik heb eigenlijk geen idee waarom. In mijn ogen deed het afbreuk aan de in-your-face-stijl die de ferm tot dusver kenmerkte.

Kortom, een bovengemiddelde politiethriller met een sterke rol van Stallone die weer eens bewijst dat hij een onderschat acteur is.

avatar van yeyo
Een aardige, doch zeer routineuze politiethriller die zich vooral door de geweldige cast van zijn genregenoten weet te onderscheiden. Harvey Keitel en Robert Patrick hebben natuurlijk rasechte karakterkoppen om corrupte flikken te vertolken. Maar vooral van Stallone's acteerprestatie was ik onder de indruk. Hij benadert zijn rol met enorm veel subtiliteit, al liggen dat soort underdog-personages hem natuurlijk wel. Opmerkelijk is dat hij maar liefst 30 kilo bijkwam voor deze rol, van toewijding gesproken.

Qua opbouw en plotontwikkeling stelt het natuurlijk bitter weinig voor, al slaagt de film er wel in sober te blijven. Noch het verhaal noch de actie escaleert (zoals meestal in dit soort films) en het geweld beperkt zich vrijwel tot een grimmige, western-achtige shoot out op het einde.

avatar van Naomi Watts
Goede film. Een corruptieschandaal bij de NYPD, ik heb al veel films deze thematiek zien behandelen maar Cop Land is toch wel één van de meest interessante. De grote troef is natuurlijk de all-star cast (Keitel, Liotta en De Niro) maar deze welgerespecteerde acteurs worden compleet naar huis gespeeld door Stallone, wat mij betreft één van de meest onderschatte acteurs in Hollywood. Ongelofelijk dat deze prestatie heb meer fout dan goed heeft gedaan trouwens. Fijn verhaaltje, die heerlijk voortkabbelt, en ondanks dat er niet zo veel gebeurde op momenten, wist de cast de aandacht meer dan vast te houden. de transformatie van het personage van Stallone is zeer sterk, en echt sterk geacteert, en als je dit soort kaliber acteurs naar huis speelt, dan kan je wel wat. Alleen jammer van die eind shootout, had wat mij betreft niet in slow-motion geschoten moeten worden.

Qua sfeer en aanpak doet 'Copland' denken aan 'LA Confidential': regisseur James Mangold toont hoe macht agenten corrumpeert en hoe de stad door zijn notabelen wordt gemanipuleerd. Het opzet doet soms denken aan een moderne western met een duister ondertoontje en sterke karaktertekeningen. Vooral door revelatie Stallone die zijn personage met veel gevoel voor drama confronteert met de scherven van zijn dromen: lid worden van de New Yorkse politie.

avatar van Justinw
Degelijke plot, degelijke regie en een goede cast.

Cop Land is een vrij standaard film. Alleen de cast maakt het dat dit werk net iets meer opvalt dan de andere 11 uit het dozijn. Stallone acteer zoals veel zeggen erg goed. Verre van briljant maar hier laat hij toch zeker zien dat hij meer is dan een IQ loze actieheld (wat mensen vaak denken). De rest van de cast doet het ook erg goed maar toch leek er meer uit te halen. Robert de Niro had te weinig screentime om uit te blinken.

De locatie is echter wel prachtig. Twee tegenpolen met de GW Bridge ertussen. Vooral de locatie waarop er uitzicht is op de grote stad.

Niks mis met deze film maar er valt toch wel wat meer uit te halen met deze cast. Kreeg een beetje het Mystic River gevoel, al was dit gelukkig niet zo sentimenteel als de laatstgenoemde.

avatar van gizmo_o
Een goede thriller, zoals ik het had verwacht met deze cast en deze regisseur. Er wordt goed geacteerd, ook door Stallone, in een soort rol waarin ik hem nog niet eerder gezien heb. De sfeer wordt mooi gecreerd en er wordt naar een gave climax toegewerkt, i.h.b. de scene waarin Freddy compleet doof, nadat er een pistool naast zijn goede oor is afgevuurd, in de achtervolging gaat en o.a. Ray & Jack afschiet, tezamen met Gary .
Het lijkt mijzelf trouwens ook erg beangstigend om in een stadje sheriff te zijn waarin bijna iedereen een 'dubbelleven' leidt en iedereen elkaar dekt. Dat vergt behoorlijk wat ballen (en geluk) om er doorheen te breken.

Al met al een 7,5, maar niet goed genoed voor een 8, dus dan maar 3,5*.

avatar van Minotaures
''Being right is not a bullet-proof vest, ...''

Een aardig politiefilm waar het (zoals bijna elke) draait om corruptie en ongerechtigheid.

Zoals eerder verteld, is dit een film met een indrukwekkende cast. Zeker 4+ bekende acteurs die allemaal een eigen rol hebben en elk een tegenstrijd met de ander heeft. Er werd uitstekend geacteerd, door elk acteur eigenlijk. Stallone heeft zijn personage (totaal geen held, maar iemand die bevelen volgt) goed en overtuigend neergezet. Liotta deed het ook geweldig en was lekker op dreef. Keitel, als 'schurk', deed ook z'n bijdrage en ondanks dat De Niro een klein rol had, werd elk scène waar die in voorkwam extra interessant.

Het verhaal gaat hier over corruptie en misdaad. Corruptie komt bijna tot wel altijd in een politiefilm voor. Eigenlijk vind ik zulke verhalen niet al te interessant, omdat het toch altijd hetzelfde eindigt en hier dus ook. Maar met een sterk cast kan je een verhaal levendiger en interessanter maken en dat is toch met Cop Land goed gelukt.

Verder vond ik de setting af en toe een beetje ouderwets overkomen. Al die auto's en omgeving (o.a. de kwaliteit van de stijl hoe het is gefilmd), het deed me eerder aan eind jaren '80, begin '90 denken.

Toch nog één van de betere politiefilms waar de tempo een goed en balancerend stand houdt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dove doofpotspecialist.

Het verhaaltje omtrent corrupte agenten en hun eigen vrijstaat heeft weinig om het lijf, maar het zijn voornamelijk de karakters en acteerprestaties die hier de show stelen. Met Stallone voorop, die een goedzakkige en dove doofpotspecialist speelt. Ook Liotta, als zijn vreemde kompaan, is sterk.

Zeer goed.

avatar van RuudC
Wie het dvdhoesje voor de Nederlandse uitgave van deze film gemaakt heeft, moet ontslagen worden. “Keiharde gangster actie”, yeah right! En Bambi is een splatterfilm. Knap toch dat de conclusie al getrokken is op het moment dat duidelijk wordt dat Sylvester Stallone de hoofdrol speelt. Jammer dat dergelijke vooroordelen zo hardnekkig kunnen zijn. Copland is namelijk een politiefilm die het helemaal niet van de actie moet hebben, maar juist van een sterk verhaal.

De casting is indrukwekkend. Niet alleen laat Stallone zien dat hij wel degelijk een goed acteur is; in deze film wordt hij bijgestaan door niemand minder dan Harvey Keitel, Robert De Niro, Robert Patrick en Ray Liotta (die hierin ook sterker is dan normaal). Het verhaal is verre van origineel, maar goed utigevoerd. Met name de opbouw is sterk. Misschien heeft het te maken met de grote hoeveelheid rotzooi die ik de laatste tijd gezien heb, maar Cop Land kijkt aangenaam lekker weg. De hele boel is fijn geschoten en het feit dat Stallone (kan het niet vaak genoeg zeggen) uitstekend acteert maakt de film zeker de moeite waard. Zulke films over dirty cops mogen best vaker gemaakt worden. Misschien de volgende keer iets ingewikkelder.

No one is above the law!

avatar van K. V.
'k vond het absoluut geen misse film met een verrassend goeie Sylvester Stallone. Dit keer is hij niet de typische testosteronbom, maar eerder een sullige agent. De rest van de cast weet ook te overtuigen, alleen vond 'k dat Robert De Niro niet met z'n snor stond
De film wist zeker te boeien tot het einde, al was het niet zo'n origineel verhaal, maar desondanks is de film zeker beter meegevallen dan gedacht.

avatar van Insignificance
Fenomenale NYC cast een geweldige snor van De Niro, alsof ie zo uit de zeventiger jaren is komen wandelen. Tot in kleine bijrollen bekende koppen, zeker als je bekend bent met The Sopranos. Verder valt het me inmiddels wat tegen. Opvallend korte speelduur en dat levert een wat kale corruptiezaak op, ook al omdat Stallone's karakter verhoudingsgewijs veel aandacht krijgt. Zijn geschiedenis is hier en daar wat te prominent aanwezig en tot diep in de film is die zielige blik niet van z'n kop te slaan.

En dat gaat ten koste van de zaak die simpelweg te weinig volume krijgt om zo omvangrijk te zijn als ie blijkbaar is. Andere personages komen er in meer of mindere mate ook wat bekaaid van af en dan krijg je zo'n filmpje dat zichzelf wel oplost. Edie Falco komt bijvoorbeeld enkele malen langs, precies wanneer het scenario haar nodig heeft. Karig uitgeschreven of te veel weggesneden. Hoe dan ook, jammer is het zeker, want Cop Land is alleen al vanwege z'n rijke ensemble de moeite waard.

avatar van John Lee Hooker
Goede misdaadverslaggeving waarin politieagenten gevaarlijk corrupt kunnen zijn. Stallone probeert het in zijn eentje te redden als sheriff en dat is mooi om te volgen. Daarbij brengen Keitel, De Niro en Liotta het naar een meer dan degelijk niveau en het tromgeroffel benadrukt de mogelijkheid tot grote beslissingen.

avatar van Spetie
Prima film met een indrukwekkende cast, die allemaal goed spelen.

Het script is niet onaardig, maar bij zoiets als dit ben je vaak wel afhankelijk van de cast. Die cast blinkt hier uit en zorgt ervoor dat het verhaal naar een hoger niveau wordt getild. Vooral Sylvester Stallone maakt indruk en slaagt erin om sympathie en zelfs een beetje medelijden op te wekken. Ik heb hem nog nooit zo goed gezien. Verder zijn ook Harvey Keitel, Robert de Niro, Ray Liotta en Robert Patrick hier prima op hun plaats. Allemaal spelen ze goed, en voegen ze op hun eigen manier iets toe.

Het verhaal is interessant en redelijk goed uitgewerkt, al is het einde dan weer niet zo bijster sterk. Toch zitten er een behoorlijk aantal sterke momenten in. Het tempo is prettig en de cinematografie uiterst verzorgd. Een film die alleen al de moeite waard is, vanwege het geweldige acteerwerk.

avatar van schram101
Eigenlijk een vrij standaard misdaad film doch ééntje die de middelmaat flink overstijgt vanwege de goed op dreef zijnde (mega-)cast. Want eigenlijk is de hele film een opsomming van bekende koppen die ook nog eens niet teleurstellen. Stallone speelt de sheriff van een klein stadje vol corupte agenten en dat doet hij met verve. De vertwijfeling van zijn karakter Freddy geeft hij prima weer. Ook DeNiro en Harvey Keitel zijn sterk als altijd.
Eigenlijk is verloop van de film vrij standaard. De film kent geen grote verassingen al is het einde met de irritant fluittonen wel vrij sterk.

Overigens is de film wat aan de korte kant (de normale versie althans) maar dat deert niet echt. Beter een vrij sterke, korte(re) film, dan één die eigenlijk net een kwartier te lang duurt.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Veel gebeurt er niet in Cop Land: de aanleiding wordt snel geschetst en dan is het aftellen naar de climax. Dat hele idee wordt gelukkig uitstekend uitgewerkt: het trage tempo roept behoorlijk wat onderhuidse spanning op en de climax is niet al té heroïsch.

Sylvester Stallone zal ik wellicht nooit een goede acteur vinden. In zowat elke scène die ik van hem gezien heb en waarin acteertalent vereist is, ben ik op mijn honger blijven zitten. Hier brengt hij daar af en toe verandering in: hij speelt ingetogen en dat komt hem duidelijk ten goede. Zo nu en dan mist hij wel nog wat subtiliteit.
Ray Liotta en Harvey Keitel zijn het tegenovergestelde van Stallone: luidruchtig en dik aangezet. Beide heren zijn oké zonder meer. Ook Robert De Niro, die m.i. beperkt wordt in z'n rol, is dat.

Daarnaast is Cop Land een sfeerbom. De nachtplaatjes zijn mooi, de misdaadsaus voelt ouderwets echt aan en de (weinige) actie is behoorlijk. Daarnaast zit er ook nog een leuke vondst op het einde, waarin de kijker ervaart hoe het hoofdpersonage doofheid ondergaat.

Kleine 3,5

avatar van Donkerwoud
Bij herziening vond ik hem zowaar iets beter dan voorheen. Desalniettemin blijf ik het een nogal stijve en weinig sprankelende film vinden.

Tarkus schreef:

Onlangs lag deze film voor amper 1 € te koop bij Blokker. Geen moment heb ik geaarzeld om deze prachtige film mee te nemen.
En bij het opnieuw bekijken heb ik er net weer zoveel plezier aan beleefd als hij de allereerste keer.

Na de film al steengoed te hebben bevonden in de DVD versie, moest het er eens van komen dat ik hem zou zien op blu-ray.
De prent zal bij Stallone's nieuwste (Bullet To The Head) als gratis bijlage. En dus nog maar eens opnieuw bekeken.
Prachtige film !!