Cop Land (1997)

Misdaad / Thriller
104 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door James Mangold
met Sylvester Stallone, Robert De Niro en Harvey Keitel

Vlakbij New York, één van 's werelds meest gevaarlijke steden, ligt de veiligste plek op aarde: Garrison, beter bekend als Cop Land. Hier wonen de hardste en de meest onderscheiden agenten van het New Yorkse politiekorps. Nog nooit is er een misdrijf gepleegd, totdat de lokale politiechef Freddy Heflin (Sylvester Stallone) te maken krijgt met een dubbele moord. Volgens rechercheur Moe Tilden (Robert De Niro) van Interne Zaken, wijst alles in de richting van de hechte gemeenschap van rechercheurs in Garrison. Politiechef Heflin ziet zich genoodzaakt de keiharde confrontatie aan te gaan met de meest geduchte tegenstander die hij zich kan bedenken: een leger keiharde smerissen onder aanvoering van veteraan Ray Donlan (Harvey Keitel). Maar is één man sterk genoeg om een leger te verslaan?

GuyB
Stallone had zelf ook door dat zijn carrière in een neerwaardse spiraal zat en was een soort karikatuur van zichzelf geworden. Sly ging de uitdaging aan om in 'Cop Land' de hoofdrol te spelen, tussen mannen als De Niro, Liotta en Keitel. Uitdaging hoor ik u denken? Jep, uitdaging. Het was geen kussen onder zijn politieshirt, hij kwam heel wat kilo's bij voor deze rol en dat gaat niet zomaar.

'Cop Land' is een goede film en een wijze beslissing van Stallone indertijd, kreeg hierna jammer genoeg geen nieuwe rollen als deze. Velen zijn verbaasd dat Sly daadwerkelijk kan acteren, zijn dit dan allemaal mensen die nooit 'Rocky' hebben gezien? Zijn doorbraakfilm was een drama dat staat met de acteerprestaties van de man in de hoofdrol. Kan het dus wel degelijk aan om geen held, erger nog, een soort van anti-held te spelen die maar half lijkt te leven.

Hij past erg goed in zijn rol als ietwat depressief overkomende agent die het nooit heeft kunnen maken als "echte" agent in New York door doofheid aan één oor, die hij natuurlijk opgelopen heeft bij het redden van een meisje. Daardoor is ie sheriff in een klein dorpje waar agenten uit NYC leven en hun vrouwen elkaars suiker lenen. Kortom, je kan er op straat lopen zonder vrees.

Dialogen komen heel natuurlijk over en wat uit Stallone's mond komt is gewoon héél goed gespeeld. De Niro en Stallone in meerdere scènes samen, groot feest voor mij. Wie ook perfect gecast werd is Ray Liotta. Keitel is er ook nog, al verliest de man heel wat van zijn charisma als hij in geen Tarantinofilm meespeelt.

Vanaf het moment dat Freddy Heflin, Stallone's personage, langs z'n andere oor geschoten wordt is het beeld optimaal en geluid op z'n best, net alsof het je zelf overkomt! Prachtig hoe ie dat huis binnendringt zonder ook maar iéts te horen.

Stallone nam een dramatische rol aan na jarenlang actieheld te spelen, en het werkte. 'Cop Land' is zeker een aanrader!

avatar van Justinw
Degelijke plot, degelijke regie en een goede cast.

Cop Land is een vrij standaard film. Alleen de cast maakt het dat dit werk net iets meer opvalt dan de andere 11 uit het dozijn. Stallone acteer zoals veel zeggen erg goed. Verre van briljant maar hier laat hij toch zeker zien dat hij meer is dan een IQ loze actieheld (wat mensen vaak denken). De rest van de cast doet het ook erg goed maar toch leek er meer uit te halen. Robert de Niro had te weinig screentime om uit te blinken.

De locatie is echter wel prachtig. Twee tegenpolen met de GW Bridge ertussen. Vooral de locatie waarop er uitzicht is op de grote stad.

Niks mis met deze film maar er valt toch wel wat meer uit te halen met deze cast. Kreeg een beetje het Mystic River gevoel, al was dit gelukkig niet zo sentimenteel als de laatstgenoemde.

Reinbo
Justinw schreef:
Stallone acteer zoals veel zeggen erg goed. Verre van briljant maar hier laat hij toch zeker zien dat hij meer is dan een IQ loze actieheld.

Meer IS? Je bedoelt meer kan spelen dan...

Typisch weer een geval van iemand die de mens en de acteur door elkaar haalt want Stallone is naast de grootste actie acteur ook een briljant schrijver, regisseur en producent. Begrijp werkelijk niet dat hij vaak als 'dom' wordt ingeschat. Een van de meest succesvolle personages uit de moderne filmgeschiedenis.

avatar van Justinw
Het is niet mijn mening! Sorry, ik bedoelde dat mensen hem vaak zien als...... Ik weet zelf ook wel dat Stallone het hele gebeuren rondom films perfect in de gaten heeft, en echt niet het verstand van een schaap heeft.

avatar van gizmo_o
Een goede thriller, zoals ik het had verwacht met deze cast en deze regisseur. Er wordt goed geacteerd, ook door Stallone, in een soort rol waarin ik hem nog niet eerder gezien heb. De sfeer wordt mooi gecreerd en er wordt naar een gave climax toegewerkt, i.h.b. de scene waarin Freddy compleet doof, nadat er een pistool naast zijn goede oor is afgevuurd, in de achtervolging gaat en o.a. Ray & Jack afschiet, tezamen met Gary .
Het lijkt mijzelf trouwens ook erg beangstigend om in een stadje sheriff te zijn waarin bijna iedereen een 'dubbelleven' leidt en iedereen elkaar dekt. Dat vergt behoorlijk wat ballen (en geluk) om er doorheen te breken.

Al met al een 7,5, maar niet goed genoed voor een 8, dus dan maar 3,5*.

Geweldige film met een geweldige cast en een geweldige dikke Stallone. Hoogtepunt is toch wel de scene waarin hij helemaal doof is.

Ik had wel het idee dat Stallone zijn personage soms ietswat te 'dom' neerzette. De man leek soms wel simpel ofzo. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het voegde wel toe aan zijn depressiviteit en het maakte het logischer dat die vrouw niet bij hem was, maar bij die andere gozer.. Dus dat was niet zo erg.

4 sterren.

deGVR schreef:

Je hebt niet goed opgelet,..dat was inderdaad de bedoeling.

avatar van Minotaures
''Being right is not a bullet-proof vest, ...''

Een aardig politiefilm waar het (zoals bijna elke) draait om corruptie en ongerechtigheid.

Zoals eerder verteld, is dit een film met een indrukwekkende cast. Zeker 4+ bekende acteurs die allemaal een eigen rol hebben en elk een tegenstrijd met de ander heeft. Er werd uitstekend geacteerd, door elk acteur eigenlijk. Stallone heeft zijn personage (totaal geen held, maar iemand die bevelen volgt) goed en overtuigend neergezet. Liotta deed het ook geweldig en was lekker op dreef. Keitel, als 'schurk', deed ook z'n bijdrage en ondanks dat De Niro een klein rol had, werd elk scène waar die in voorkwam extra interessant.

Het verhaal gaat hier over corruptie en misdaad. Corruptie komt bijna tot wel altijd in een politiefilm voor. Eigenlijk vind ik zulke verhalen niet al te interessant, omdat het toch altijd hetzelfde eindigt en hier dus ook. Maar met een sterk cast kan je een verhaal levendiger en interessanter maken en dat is toch met Cop Land goed gelukt.

Verder vond ik de setting af en toe een beetje ouderwets overkomen. Al die auto's en omgeving (o.a. de kwaliteit van de stijl hoe het is gefilmd), het deed me eerder aan eind jaren '80, begin '90 denken.

Toch nog één van de betere politiefilms waar de tempo een goed en balancerend stand houdt.

Tarkus schreef:
Dit is een van de veel betere filmen met Sylvester Stallone, die jammer genoeg een grote flop is geworden in de bioscopen, en dit zeer onterecht, want Stallone zet hier een prachtprestatie neer.
Maar de ganse cast, allemaal grote namen maakt dat deze film bijzonder goed is.
Knap scenario ook, niet echt een actiefilm, maar boeiend van begin tot einde.
Kortom: een zwaar onderschatte film, die ik iedereen kan aanraden, met Stallone in een uitzonderlijke prachtrol.

Onlangs lag deze film voor amper 1 € te koop bij Blokker. Geen moment heb ik geaarzeld om deze prachtige film mee te nemen.
En bij het opnieuw bekijken heb ik er net weer zoveel plezier aan beleefd als hij de allereerste keer.

avatar van m1chel
Hele goeie film waarin Stalone wederom bewijst dat hij wel degelijk kan acteren. Mooi grimmig sfeertje in de film met een dove Stalone. Echt een topper.

avatar van eavymetal
In deze goede film heeft Stallone bewezen dat hij gewoon een goede acteur is.

Hij heeft in de loop der jaren veel kritiek over zich heen gekregen, en daarom ging hij de uitdaging aan om met topacteurs als Robert de Niro, Harvey Keitel en Ray Liotta in deze film te gaan spelen, en dat getuigt van een grote moed!

avatar van Robertiamo
De film werd door Sylvester Stallone gezien als een domper in zijn carriere die acht jaar duurde, ik begreep deze uitspraak totaal niet.

Het risico dat Stallone heeft genomen is om niet als spierbundel neergezet te worden, ben blij dat hij deze rol op zich heeft genomen...TOP

Deze film behoort tot 1 van mijn favorieten, het verhaal is zo goed in elkaar gezet en het acteerwerk uitmuntend.

Waar vind je tegenwoordig een film met zo'n ijzersterk verhaal?, ik zie ze niet zoveel meer....dit is een film die niet als blockbuster is neergezet maar als een film met een "verhaal".

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dove doofpotspecialist.

Het verhaaltje omtrent corrupte agenten en hun eigen vrijstaat heeft weinig om het lijf, maar het zijn voornamelijk de karakters en acteerprestaties die hier de show stelen. Met Stallone voorop, die een goedzakkige en dove doofpotspecialist speelt. Ook Liotta, als zijn vreemde kompaan, is sterk.

Zeer goed.

avatar van RuudC
Wie het dvdhoesje voor de Nederlandse uitgave van deze film gemaakt heeft, moet ontslagen worden. “Keiharde gangster actie”, yeah right! En Bambi is een splatterfilm. Knap toch dat de conclusie al getrokken is op het moment dat duidelijk wordt dat Sylvester Stallone de hoofdrol speelt. Jammer dat dergelijke vooroordelen zo hardnekkig kunnen zijn. Copland is namelijk een politiefilm die het helemaal niet van de actie moet hebben, maar juist van een sterk verhaal.

De casting is indrukwekkend. Niet alleen laat Stallone zien dat hij wel degelijk een goed acteur is; in deze film wordt hij bijgestaan door niemand minder dan Harvey Keitel, Robert De Niro, Robert Patrick en Ray Liotta (die hierin ook sterker is dan normaal). Het verhaal is verre van origineel, maar goed utigevoerd. Met name de opbouw is sterk. Misschien heeft het te maken met de grote hoeveelheid rotzooi die ik de laatste tijd gezien heb, maar Cop Land kijkt aangenaam lekker weg. De hele boel is fijn geschoten en het feit dat Stallone (kan het niet vaak genoeg zeggen) uitstekend acteert maakt de film zeker de moeite waard. Zulke films over dirty cops mogen best vaker gemaakt worden. Misschien de volgende keer iets ingewikkelder.

No one is above the law!

avatar van FunkStarr
RuudC schreef:

Hehe helemaal mee eens, net als de rest van je bericht trouwens.

avatar van K. V.
'k vond het absoluut geen misse film met een verrassend goeie Sylvester Stallone. Dit keer is hij niet de typische testosteronbom, maar eerder een sullige agent. De rest van de cast weet ook te overtuigen, alleen vond 'k dat Robert De Niro niet met z'n snor stond
De film wist zeker te boeien tot het einde, al was het niet zo'n origineel verhaal, maar desondanks is de film zeker beter meegevallen dan gedacht.

avatar van Goodfella_88
aardig misdaadfilmpje, maar niets bijzonders

avatar van sofripa
Sly vs bad guys..whats new

In die zin dat Stallone het niet moet hebben van zijn spierballen. Hij speelt sterk een mistroostige wetsdienaar die het leven wat aan zich voorbij laat gaan. Traag en tragisch. En dat komt goed over. Te danken aan Sly's acteertalent wat dus welzeker bij hem aanwezig is. Afgezien van een zeer goede Liotta doen De Niro en Keitel hun standaard ding. Gegeven wat ze kunnen ietsje jammer.

Het verhaal an sich is ook niet onbekend. Niet verrassend. Nee, het is vooral onze wat slome teddybeer die de aandacht trekt tot aan de finish. En das mooi.

Tumbs up! 3,5 sterren

avatar van Insignificance
Fenomenale NYC cast een geweldige snor van De Niro, alsof ie zo uit de zeventiger jaren is komen wandelen. Tot in kleine bijrollen bekende koppen, zeker als je bekend bent met The Sopranos. Verder valt het me inmiddels wat tegen. Opvallend korte speelduur en dat levert een wat kale corruptiezaak op, ook al omdat Stallone's karakter verhoudingsgewijs veel aandacht krijgt. Zijn geschiedenis is hier en daar wat te prominent aanwezig en tot diep in de film is die zielige blik niet van z'n kop te slaan.

En dat gaat ten koste van de zaak die simpelweg te weinig volume krijgt om zo omvangrijk te zijn als ie blijkbaar is. Andere personages komen er in meer of mindere mate ook wat bekaaid van af en dan krijg je zo'n filmpje dat zichzelf wel oplost. Edie Falco komt bijvoorbeeld enkele malen langs, precies wanneer het scenario haar nodig heeft. Karig uitgeschreven of te veel weggesneden. Hoe dan ook, jammer is het zeker, want Cop Land is alleen al vanwege z'n rijke ensemble de moeite waard.

avatar van John Lee Hooker
Goede misdaadverslaggeving waarin politieagenten gevaarlijk corrupt kunnen zijn. Stallone probeert het in zijn eentje te redden als sheriff en dat is mooi om te volgen. Daarbij brengen Keitel, De Niro en Liotta het naar een meer dan degelijk niveau en het tromgeroffel benadrukt de mogelijkheid tot grote beslissingen.

avatar van Spetie
Prima film met een indrukwekkende cast, die allemaal goed spelen.

Het script is niet onaardig, maar bij zoiets als dit ben je vaak wel afhankelijk van de cast. Die cast blinkt hier uit en zorgt ervoor dat het verhaal naar een hoger niveau wordt getild. Vooral Sylvester Stallone maakt indruk en slaagt erin om sympathie en zelfs een beetje medelijden op te wekken. Ik heb hem nog nooit zo goed gezien. Verder zijn ook Harvey Keitel, Robert de Niro, Ray Liotta en Robert Patrick hier prima op hun plaats. Allemaal spelen ze goed, en voegen ze op hun eigen manier iets toe.

Het verhaal is interessant en redelijk goed uitgewerkt, al is het einde dan weer niet zo bijster sterk. Toch zitten er een behoorlijk aantal sterke momenten in. Het tempo is prettig en de cinematografie uiterst verzorgd. Een film die alleen al de moeite waard is, vanwege het geweldige acteerwerk.

avatar van Boneka
Prima actiefilm over corrupte agenten in Garrisson. Had wel af en toe het idee dat de film wat inkakte maar gaandeweg werd hij steeds beter, al moet ik zeggen Stallone als sherrif dat blijft een rare verschijning. Dat Robert de Niro niet echt een grote rol in deze film had vond ik wel jammer, maar het eind vergoed veel. Ook de lichte plotwendingen vielen mij wel in de smaak. Al met al kijkt deze film gewoon lekker weg, met prima geluid op bd. Helaas is het beeld wel een stuk minder, jammer.

Reinbo
Actiefilm? Het is gewoon misdaad drama, komt vrijwel geen enkele actie in voor.

avatar van schram101
Eigenlijk een vrij standaard misdaad film doch ééntje die de middelmaat flink overstijgt vanwege de goed op dreef zijnde (mega-)cast. Want eigenlijk is de hele film een opsomming van bekende koppen die ook nog eens niet teleurstellen. Stallone speelt de sheriff van een klein stadje vol corupte agenten en dat doet hij met verve. De vertwijfeling van zijn karakter Freddy geeft hij prima weer. Ook DeNiro en Harvey Keitel zijn sterk als altijd.
Eigenlijk is verloop van de film vrij standaard. De film kent geen grote verassingen al is het einde met de irritant fluittonen wel vrij sterk.

Overigens is de film wat aan de korte kant (de normale versie althans) maar dat deert niet echt. Beter een vrij sterke, korte(re) film, dan één die eigenlijk net een kwartier te lang duurt.

Erg goede thriller, Nee niet alleen maar een schiet film. Film met een duidelijke boodschap tegen corruptie. Dit keer binnen een politie korps, maar het zou overal kunnen zijn.
Stallone kan inderdaad wel goed acteren dat laat hij in deze film duidelijk zien. Ik vond hem in tango and cash ook heel goed. Topfilm.

SENGOK
Verhaal over corrupte agenten, sfeer, acteerwerk, muziek en verleden van Freddy maken dit één van de beste films over de politie.

avatar van hutsekluts
Anno 2012 voelt ie wat traag aan, maar dat is dan ook het enige wat je zou kunnen opmerken, al is dat niet helemaal eerlijk 15 jaar na dato.
Een sterk verhaal met een sfeer waarin de (psychologische) spanning te snijden is. Stallone zet de anti-held uitstekend neer -toch anders dan "van dik hout zaagt men planken". Voeg daarbij de rest van de cast en dan zijn alle ingrediënten aanwezig die deze film tot ver boven de middelmaat laten uitstijgen. Net geen 4.

avatar van mnrk
What you've got here, sheriff, is a town that scares the shit outta certain people.

Een uitstekende thriller/misdaad film van James Mangold...

Het verhaal is gewoon in orde en mede door de sfeer die deze film mee krijgt blijft het gewoon boeiend om naar te kijken....

Ook de cast in deze film is natuurlijk helemaal top (Sylvester Stallone, Robert De Niro, Harvey Keitel en Ray Liotta), ze brengen allemaal net dat extra's mee om een film nog beter te maken...

avatar van Sergio Leone
Goed.

Veel gebeurt er niet in Cop Land: de aanleiding wordt snel geschetst en dan is het aftellen naar de climax. Dat hele idee wordt gelukkig uitstekend uitgewerkt: het trage tempo roept behoorlijk wat onderhuidse spanning op en de climax is niet al té heroïsch.

Sylvester Stallone zal ik wellicht nooit een goede acteur vinden. In zowat elke scène die ik van hem gezien heb en waarin acteertalent vereist is, ben ik op mijn honger blijven zitten. Hier brengt hij daar af en toe verandering in: hij speelt ingetogen en dat komt hem duidelijk ten goede. Zo nu en dan mist hij wel nog wat subtiliteit.
Ray Liotta en Harvey Keitel zijn het tegenovergestelde van Stallone: luidruchtig en dik aangezet. Beide heren zijn oké zonder meer. Ook Robert De Niro, die m.i. beperkt wordt in z'n rol, is dat.

Daarnaast is Cop Land een sfeerbom. De nachtplaatjes zijn mooi, de misdaadsaus voelt ouderwets echt aan en de (weinige) actie is behoorlijk. Daarnaast zit er ook nog een leuke vondst op het einde, waarin de kijker ervaart hoe het hoofdpersonage doofheid ondergaat.

Kleine 3,5

avatar van Donkerwoud
Bij herziening vond ik hem zowaar iets beter dan voorheen. Desalniettemin blijf ik het een nogal stijve en weinig sprankelende film vinden.