Vision - Aus dem Leben der Hildegard von Bingen (2009)

Alternatieve titel: Vision

Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Margarethe von Trotta
met Barbara Sukowa, Heino Ferch en Hannah Herzsprung

Biografie over Hildegard von Bingen, die geldt als één van de belangrijkste en invloedrijkste vrouwen van de Middeleeuwen. Al jong opgegroeid in een klooster, werd ze non en kreeg later diverse visioenen en helende krachten waardoor ze tot ver over de landsgrenzen bekend werd. Ze richtte het eerste klooster op dat slechts voor vrouwen toegankelijk was, daarmee de wil van de Kerk trotserend. De film belicht ook uitgebreid de relaties met haar twee keer zo oude mentrix Jutta von Sponheim en haar eigen novice Richardis von Stade.

Heerlijk kijkvoer als je van dit soort films houdt.

avatar van wibro
Deze film vanavond in de sneak gezien en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was van deze film hoewel ik voor onderwerpen zoals mystiek en middeleeuws kloosterleven toch niet direkt warm loop. Niettemin werd het leven van Hildegard von Bingen dat zich volledig in kloosters afspeelde door de regisseur zeer sfeervol en geloofwaardig neergezet. Het was in de kloosters niet alleen vroom bidden, maar het ging ook om macht en vooral eigenbelang en dat laatste gold duidelijk ook voor de hoofdpersoon Hildegard von Bingen ondanks haar goddelijke visioenen. En ja, als je broeders en nonnen samen in een klooster zet dan kan er natuurlijk wel eens iets mis gaan met die zogenaamde belofte van kuisheid. "Menschlich all zu menschlich" zou Nietzsche gezegd hebben. Dat de broeders fel protesteerden omdat de nonnen een klooster voor alleen maar nonnen wilden was ook wel te begrijpen. Ik zou ook geprotesteerd hebben als ik in de plaats stond van zo'n broeder.

avatar van beavis
stinissen schreef:
Heerlijk kijkvoer als je van dit soort films houdt.

perfecte review, ga ik voortaan bij alles wat ik zie plaatsen

maar serieuzer, ik houd wel van dit soort films maar vond deze toch wel wat vlakjes, vooral qua regie. Er zijn veel religieus getinte films 'op de markt' dit jaar, maar Duitsland gooit met Päpstin, Die (2009) en deze wat mij betreft niet de hoogste ogen.
wel een pluspuntje voor de mooie middeleeuwse muziek!

Heerlijke productie net als de Päpstin een religieus getinte film waar ik maar geen genoeg van kan krijgen , onze oosterburen zijn ware meesters met zulk soort films.

avatar van Nasty
Tjonge zeg wat een slechte Duitse film dit .

Het verhaal is zeer slecht uitgewerkt daar had veel meer in gezeten .
De kostuums waren echt zeer slecht gemaakt lachwekkend gewoon !
En de acteer prestaties waren ook al niet om over naar huis te schrijven .

1,5 *

avatar van Zeriel
Mooi vormgegeven ingetogen biografie.

Aan de ene kant perfect qua beeld en sfeer aan de andere kant is het wel erg braaf allemaal, alsof men bang was Hildegard verkeerd neer te zetten door haar wat meer persoonlijkheid te geven.

Sommige zaken komen niet goed uit de verf, hoe komt ze aan al die plantenkennis bijvoorbeeld, als je het klooster nooit uit komt ? Je zou verwachten dat ze wel eens de natuur in gaat. Van haar visioenen krijgen we ook niks te zien, alleen een beetje suf te gestyleerd oog om de zon. Dit is een speelfilm! Kans laten liggen, ook waarschijnlijk te bang om verkeerde beelden weer te geven. Zo kun je inderdaad beter een boek lezen over haar leven.

Die Die Päpstin vond ik dan veel beter als film, ook al klopt daarin een hoop niet.

avatar van Djumbo
Vandaag in de filmclub ... Intrigerende film .... intrigerende vrouw..... Ik heb wel genoten van de dualiteit tussen het spirituele en het wereldlijke.... tussen spiritualiteit en wereldse macht. Knap in beeld gebracht ...

avatar van jikamajoja
Ik ga helemaal akkoord met Djumbo !

avatar van david bohm
Goed kijkbare film over het leven van een non. De non zelf komt op mij weinig sympathiek over overigens. Weinig echt vervelende stukken al hoewel dat heel erg zweverige en dat gezing van mij niet hoeven.

avatar van nightbreed
Het zal wel niet de boodschap van de film zijn maar ik dacht wel een paar keer het volgende: De mens die zichzelf tot slaaf heeft gemaakt van het verstikkende geloof.
Anyways, goed acteerwerk en een sobere regie die goed bij de film past. Het script is voornamelijk zakelijk, er is dus geen plaats gemaakt voor vals sentiment. Prima filmpje.

avatar van Decec
Ik vond een goede Duitse/Franse dramafilm...
Wel een goede verhaal over een kostuum van Margarethe von Trotta over de grand dame van de Duitse middeleeuwse mystiek: Hildegard von Bingen (1098-1179)
Actrice Barbara Sukowa speelt goed...
Prima acteerwerk...
Geen langdradige verhaal...
Mooi HD kwaliteit film...

avatar van Menno
Viel me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Ik heb sterk het gevoel dat Hildegard von Bingen een beter en grootser epos verdient. De dramatische stuwing van deze film zit vooral in de dialoog en persoonlijk zie ik dat toch liever in het beeld.

Kleding en locaties klopt historisch geen bal van. Dacht de hele tijd te kijken naar de 14e eeuw, maar Hildegard leefde veel eerder.

avatar van Gangleri
Aardige biografie, maar wel erg fragmentarisch.

Goede vertolkingen, maar bijzonder saaie prent.
Niet echt mijn ding...

Aanrader

ARD (Vision - Aus dem Leben der Hildegard von Bingen, vrijdag 6 april, 16:00 uur)

avatar van Darbie
Ik heb helemaal geen problemen met films die zich in de Middeleeuwen afspelen, maar dit was me te stichtelijk.

avatar van Filmkriebel
Het thema moet je sowieso al liggen. Het nonnenleven in Duitsland in de 12e eeuw na christus : er bestaan meer sexy onderwerpen. Redelijk saai, maar ook redelijk leerrijk hoe het er aan toe ging in een klooster, hoe die middeleeuwers naar het leven aankeken, en een degelijke kennismaking met het personage Hildegard Von Bingen, die aan de wieg stond van de allereerste orde van kloosterzusters en zich zodoende losmaakte van de gemengde benedictijnenkloosters;

Als ik deze film vier stemmen geef, laat ik mij kennen. Maar daar geef ik niet om. 'Vision' is een film om van te houden of niet van te houden. Hildegard van Bingen was een universele vrouw, niettegenstaande haar hele leven zich in kloosters afspeelde. Dante en Leonardo da Vinci noemen ze als één van hun voorbeelden! Merkwaardig.
Merkwaardig ook dat de film laat zien hoe belangrijk relaties zijn. Voor Hildegard de relaties met de monniken (mannen dus!), haar mentrix en de novice Ricardis, de andere nonnen en met haar God. Bekenden kusten elkaar op de mond.
Prachtige rustgevende soundtrack (met composities van Hildegard).

sperwer 27 schreef:
Prachtige rustgevende soundtrack (met composities van Hildegard).

Inderdaad een prachtige film