Kafka (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Jeremy Irons, Theresa Russell en Ian Holm

Kafka is een verzekeringsagent die betrokken raakt bij een undergroundgroep doordat die een medewerker van Kafka heeft vermoord. De groep pleegt bomaanslagen overal in de stad om zo te proberen een geheime organisatie te vernietigen. Kafka infiltreert in de levensgevaarlijke groep en gaat een confrontatie aan.

neo (crew)
deze staat op mijn 'want to watch' list.lijkt me erg interesant aangezien soderbergh de film heeft geregisseerd.

Deze film MOET je echt een keer gezien hebben:heel mysterieuze sfeer.De hoofdfiguur lijkt zich in een soort labyrinth te bevinden,hij blijft maar zoeken,maar je krijgt steeds het gevoel dat iemand achter je aan loopt.

De vijandige bureaucratie ligt overal op de loer, zou ik zo zeggen. Ik ga me dan ook beperken tot het intikken van "goed", want anders word ik misschien morgen zomaar gearresteerd.

as
We staan nu voor je deur. Het woord "goed" is een vijand van de staat! Het wordt te vaak te pas en te onpas gebruikt. Je zult voorgeleidt worden voor het okidoki tribunaal. De straf is ernstig te noemen. We will kill you untill you die. OPEN YOUR DOOR!

Ik zou wel willen beste ambtenaar - alleen, ik stond deze ochtend op en was veranderd in een kever! Raar, en ik had zojuist een onbekend order gehad om een kasteel te bouwen in één of ander onbekend dorp (de opdrachtgever was alweer onbekend). Wie doet er mij dit allemaal aan ?

as
You know your literature!
I salute you!

Dat is nou ook niet echt zijn meest onbekende boek

as
Ach, ik vind het leuk dat mensen nog tijd vinden om tussen alle films en moviemeter door, een boek te lezen

Heb je gelijk in..ik doe het ook te weinig

as
Ben nu weer lekker bezig. In The Rum Diaries van Hunter.S. Thompson om precies te zijn! Tot nu toe erg leuk. Moet trouwens ook maar weer eens aan de Kafka. Ik heb de Metamorfose nog in het engels liggen.

TVGids
Het had van mij nog wat vreemder gemogen. Kijk, de sfeer is eigenaardig de acteerprestaties zijn goed maar echt een opzienbarende film is het niet in mijn ogen. ** sterren

avatar van Badalamenti
Irons, die al onder normale omstandigheden Kafkaiaans is, werd hier perfect gecast.
Prachtige zwart-wit fotografie.

Soderbergh stelt mij hier wat teleur. Had geen idee wat te verwachten van de film, maar uiteindelijk bleek hij te licht uit te vallen.

De zwart-wit fotografie is matig op z'n best. Een sterk middel wanneer het goed gebruikt wordt, maar Soderbergh doet er erg weinig mee. Moet zelfs gezegd dat ik de stukken in kleur gewoon beter vond. Ook de score is te typisch, te gewoon, en irriteert zelfs soms. Soderbergh probeert te veel een sfeertje te recreeëren, en zodoende komt het allemaal ook redelijk gemaakt over.

Het verhaaltje was best aardig om volgen, tot ongeveer halverwege. Daar komt de film op een keerpunt, waar ofwel blijft dat de revolutionairen totale onzin uitkramen, of werkelijk een punt hebben. Persoonlijke zou ik veel liever de uitwerking gezien hebben waar de revolutionairen geschifte gekken bleken te zijn. Paranoide zotten die in alles complotten zien. Jammer genoeg werd voor de makkelijke oplossing gekozen en krijgen we weer een hoop zogenaamde 'maatschappijkritiek' op de mouw gespeld.

Film doet me hier en daar wat denken aan Brazil (hoewel die film wat origineler uitgewerkt is). Kafka is zeker niet slecht, en bevat ook enkele erg goede scenes (zoals de achtervolging op Kafka's werk), maar over het algemeen is de film iets te flauw, te gemakkelijk, en mist het geheel durf. 2.5* voor deze, geef mij maar Schizopolis.

orbit
Net zoals Rumble Fish een film die speelt met zwart/wit en de overgang naar kleur. Dat werkt best vervreemdend voor de sfeer van de film, waarvan het verhaal me niet altijd even duidelijk is. Waarschijnlijk een hersenspinsel in Kafka's kop. Irons loopt soms als aangeschoten wild door de film, alsof zijn rol hem ook niet geheel duidelijk is.. maar ik heb hem toch van begin tot einde gefascineerd zitten bekijken. Een aanrader dus.

De sfeer van Kafka's boeken is zeker aanwezig, en de acteurs zijn zeer overtuigend met op de eerste plaats natuurlijk Irons. Maar toch is deze film niet wat hij zou kunnen zijn, alhoewel ik niet precies kan uitleggen waarom.

Het spelen met zwart-wit en kleur is goed gevonden en de spanning wordt uitstekend opgebouwd (een paar keer zwaar geschrokken). Daarom krijgt hij toch 3 sterren van mij.

avatar van thomzi50
Vond de film eigenlijk wat tegenvallen. Na me flink in Kafka's boeken verdiept te hebben was ik erg benieuwd geworden naar deze film, en de verwijzingen naar zijn werk en leven waren soms ook de moeite waard. Maar dat maakt het nog geen goede film. Irons is erg goed gecast en speelt een goeie rol, en de pakweg eerste drie kwartier van de film weten het sfeertje van Kafka's boeken goed over te brengen. Daarna wordt het me allemaal wat te gemaakt, te weinig gedurfd en te gewoon overkomt. De slotscène vond ik zelfs een beetje lachwekkend. Al met al een gemiste kans, met een uitstekend begin, het ziet er mooi uit, de (meeste) acteurs leveren goed werk af, maar Kafka bevredigt toch niet helemaal en is maar deels wat het had kunnen zijn. 3*

yorgos.dalman
Prachtige obscure film van Steve Soderbergh. Koesteren!, voor die enkeling die een kopie nog in zijn bezit heeft. Een klein zwart-wit wondertje op celluloid. Miraculeuze cimbaalmuziek van Cliff Martinez. Laat dat gezegd zijn!

Zo, en nu ga ik douchen.

avatar van danuz
Soderbergh maakt me toch een portie aparte films, valt dan ook nauwelijks een pijl te trekken op z'n oeuvre (vergelijk dit eens met een Ocean's Eleven of een Bubble..). Voor mij is Jeremy Irons toch vooral Brideshead Revisited, en op de één of andere manier speelt hij hier best eenzelfde rol, zijn gezicht staat in ieder geval hetzelfde.
Sodenbergh tovert heel wat moois op het beeld, waar Praag zeker aan bijdraagt (wat een prachtstad zo op celluloid, moet er weer eens heen).
Kafka heeft - naast de literaire referenties - heel veel weg van Brasil, Naked Lunch (mede door die geweldige muziek) en nog een film waar ik even niet op kom.

avatar van JT Chinaski
Deze film moet nodig eens op DVD/blu-ray uitkomen... Criterion? Please!

yorgos.dalman
Deze film moet nodig eens op DVD/blu-ray uitkomen... Criterion? Please!
Ya damn right!
En dat Criterion deze dan net zo'n mooie behandeling geeft als Mike Leigh's Naked, hè JT??

yorgos.dalman schreef:
Ya damn right!

Dat zou ideaal zijn .

Meneer Bungel
Herziening waarbij blijkt dat ik niet erg veel heb onthouden van de eerste kijkbeurt. Mooi is het zeker, fijne soundtrack, Irons prima op dreef (en dan nog vele anderen, zoals Guinness, Krabbé en nog wat Hollanders, e.d.), maar de magie die ik mij meende te herinneren, bleef wat uit.

Kafka wordt hier toch wat gereduceerd tot een simpele detective in een vrij vatbare wereld (ook al wordt gepoogd dat anders te laten lijken), en da's anders dan wanneer je verdwaald in het werk van Kafka zelf. Toch weet Soderbergh er een aardige belevenis van te maken, met een vrij aardse, sympathieke conclusie.

Onveranderd, zij het wat krapper 3,5*.

avatar van JT Chinaski
Well, I’m remaking—it’s been a long process—but I’m overhauling Kafka completely. It’s funny—wrapping a movie 22 years later! But the rights had reverted back to me and Paul Rassam, an executive producer, and he said, “I know you were never really happy with it. Do you want to go back in and play around?” We shot some inserts while we were doing Side Effects. I’m also dubbing the whole thing into German so the accent issue goes away. And Lem and I have been working on recalibrating some of the dialogue and the storytelling. So it’s a completely different movie. The idea is to put them both out on disc. But for the most part, I’m a believer in your first impulse being the right one. And I certainly think that most of the seventies directors who have gone back in and tinkered with their movies have made them worse.

avatar van Duke Nukem
danuz schreef:

The Trial (1962) van Orson Welles misschien?

Ik vond deze film heel goed, vooral Jeremy Irons past echt helemaal in de rol van Kafka. Het is wel een beetje wennen aan de zwart-wit beelden, maar uiteindelijk past het wel bij de mysterieuze en duistere sfeerzetting.

avatar van cinemanukerke
een stilistische tour de force van Soderbergh. Zowel inhoudelijk als vormelijk gelinkt aan Duits expressionisme. De weg naar een meesterwerk ligt open maar dan vergalt Soderberg het een beetje door een thriller verhaal te maken met een doodzieke schrijver als actie held alla Indiana Jones. Kafka goes mainstream. Visueel boeiend, inhoudelijk banaal. De referenties naar het leven en de wereld van kafka's romans en novelles zijn leuk maar daarover gaat de film niet. Ik kies voor zijn tijdsgenoot Europa van Lars Von Trier.