Kaos (1984)

Italië / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Omero Antonutti, Margarita Lozano en Claudio Bigagli

Vier verhalen en een epiloog, gebaseerd op de verhalenbundel "Novelle per un Anno" van Luigi Pirandello. Via deze verhalen maken we kennis met het Sicilië van deze beroemde Italiaanse schrijver. De magie, het lijden en de schoonheid van dit gebied worden vanuit verschillende perspectieven belicht.

4.5, super
de eerste 2 verhalen, morgen de volgende 2 =)

avatar van lucdecoster
cel schreef:
Deze film kon me niet intreseren.
Zapte al snel weg

Idem, ik viel continu in slaap, misschien ook omwille van het late uur. Na 30 minuten ging ik naar mijn bed.

avatar van wibro
Verhaal I; "De andere zoon"
Niet erg interessant.
Mooiste scene; Garibaldi op een paard met de tricolore die plotseling van achter de huizen opduikt en even snel weer achter de huizen verdwijnt.
Verhaal II; "Maanziek".
Mooie beelden bij maanlicht. Deed soms een beetje aan horror denken.
Beste scene; De maanzieke slaat zijn hand door het raam en grijpt zijn vrouw bij de haren.
Verhaal III; "De kruik"
Verreweg het beste verhaal. Af en toe erg komisch.
Beste scene; de rituele dans rond de kruik bij volle maan.
Verhaal IV; "Requiem"
Het minste verhaal. Kon mij absoluut niet boeien.
Epiloog; "Gesprek met mijn moeder"
De scene op het Puimsteeneiland oogde zeer mooi.

Wat deze film, ondanks de toch niet zo interessante verhalen muv "De kruik", voor mij toch ver boven het gemiddelde heentilde was de schitterende fotografie van Giuseppe Lanci en de prachtige melancholische muziek van Nicola Piovani.

Waardering; 4,0*

avatar van wibro
lucdecoster schreef:

Idem, ik viel in continu in slaap, misschien ook omwille van het late uur. Na 30 minuten ging ik naar mijn bed.

Deze film moet je ook niet in de nachtelijke uurtjes bekijken. Daarvoor is de film te traag en duurt hij ook veel te lang.

avatar van Baggerman
Tegen beter weten in tóch bekeken (tot nu toe konden de Taviani-broers me totaal niet bekoren!).

Kaos vond ik nog wel aardig, maar doet me toch wel denken aan een wat matige mix van Fellini en Pasolini.

Wel veel mooie beelden en daardoor en daarvoor toch nog een dikke voldoende.

avatar van Bombong
Ik had de film opgenomen toen hij op tv werd uitgezonden in de hoop dat de beeldkwaliteit beter zou zijn dan die van de DVD. Maar helaas hij bleek nog slechter te zijn. Jammer dat er van één van mijn favoriete films, die toch niet zó oud is, blijkbaar geen scherpe kopie lijkt te bestaan. Maar de film was natuurlijker wel weer een topper. Helaas dat hij veel mensen niet weet te boeien.

avatar van Co Jackso
Wederom een bijzonder matige film van de broers. Met name qua verhaal en emoties weet de film mij niet te boeien. Bijna alle verhalen in de film zijn simpelweg niet interessant genoeg. Kortom, Kaos was voor mij een lange zit en daarbij was de beloning achteraf ook onvoldoende.

Het vergt wel een beetje moed om de 5 episodes aan één stuk te zien. De trage progressie en de toch bizarre verhalen zijn hier niet vreemd aan.
Toch is dit FILM (en film is kijken), met een intelligente verteltrant, bijwijlen originele en boeiende scènes ( vb het jonge vrouwtje dat rond haar bed poetst), tragische en komische situaties (de kruik), goed getekende menselijke gedragingen en trekjes, een groep goede acteurs, de mooi aangepaste muziek en een zekere symboliek (vb de badende jonge meisje in de epiloog), die ik wel vermoedde maar niet altijd door had.
Misschien snap ik er bij een tweede sessie meer van, maar die tweede kans kan ik mezelf niet beloven.
Te goed voor 3,5, iets te kort voor 4.

Met grote verwachtingen aan deze film begonnen, maar voor mij waren het saaie en vervelende verhalen. Sommigen vinden deze film harverscheurend en tegelijk grappig. Helaas heb ik geen moment geboeid gekeken, al kan ik me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit prachtig vinden.

Nee, ik heb 'm niet in één zit gekeken, maar dit had ik zeker niet verwacht. De tragiek, de humor en de licht aanwezige magie riepen bij mij dezelfde gevoelens op als tijdens het lezen van Honderd jaar eenzaamheid.

Favoriet moment: de vechtende taxichauffeur en koetsier tijdens de epiloog.

avatar van 93.9
De kruik was erg goed. Rest een stuk minder. Requiem vond ik bijna vervelend worden.
Erg goede film om in slaap te vallen en dan dromen over die kraai met z'n belletje in z'n bek die vliegt naar andere mooie plekken op Sicillie.

speranza
Dit is een betoverend mooie film met onvoorstelbaar mooie beelden van het bijzonder fraaie Siciliaanse landschap en hemels mooie muziek.

avatar van 93.9
Vanavond op tv! Nederland 2.
Weet iemand of dit het begin is van een reeks Italiaanse Meesterwerken op zaterdagavond Nederland 2?
Of is dit wishful thinking....

speranza
Ik weet het niet. Maar ik hoop dat het geen wishful thinking is.

avatar van josseheijmen
Waar toneel, ballet en film samenkomen.

Een genot om naar te kijken, alle 4 verhalen en epiloog achter elkaar.

Een aantal beelden van architectuur en landschap op Sicilië die adem-benemend zijn, zo mooi.

En dan nog die score (de soundtrack), sprookjesachtig. Fabelachtig MOOI.

Kijken jongens, kijken. Alsjeblieft.

avatar van Spiekercoen
Voor de liefhebber:

zondagmiddag 18 maart te zien in 't Hoogt in Utrecht.

Loepsaal
De puimsteen heuvel is natuurlijk een droom voor iedereen die nog niet levend begraven is, gewoon opnieuw beginnen.
In Italië, onze bakermat, hebben ze het begrepen.

Gewoonweg prachtig. Op alle gebied. Op conto van de gebroeders Taviani, maar ook van Giuseppe Lanci (voor het camerawerk), Nicola Piovani (voor de muziek), en natuurlijk... Pirandello himself!
(Alleen de cast (niet het spel of de regie!) vond ik soms niet ideaal. Bv. de moeder in het eerste verhaal, of Saro in het tweede vond ik soms niet 100% overtuigend gecast...)

avatar van de grunt
Kaos Restoration Trailer | The Cohen Media Group

Deze classic van de Taviani's ziet er nu echt prachtig uit. Een musthave.

avatar van Bombong
de grunt schreef:
Kaos Restoration Trailer | The Cohen Media Group

Deze classic van de Taviani's ziet er nu echt prachtig uit. Een musthave.

Ik hoop dat hij ook als Regio 2 komt. De dvd van Kaos heeft een erg slechte beeldkwaliteit voor een film uit 1984, dus de Blu-ray is meer dan welkom

avatar van de grunt
Bombong schreef:

De Tristana (1970) blu-ray van Cohen is regiovrij, dus fingers crossed..

Tja, het verhaal over de maanzieke vond ik erg goed, en de epiloog verdient 5 sterren, maar
de andere verhalen konden me maar matig boeien. De kruik was wel een dieptepunt.
Vandaar deze waardering.

avatar van Flavio
Het Sicilaanse landschap fungeert als decor voor 5 verhalen, die nogal wisselend in kwaliteit zijn, maar omdat ze relatief kort duren zijn ze afgelopen voor de verveling toeslaat. Dat de verhalen met elkaar worden verbonden door een raaf is wel aardig gevonden maar blijft toch een vrij opzichtige kunstgreep, net als dat de personages uit de proloog terugkomen in een van de verhalen.

Het vierde verhaal vond ik veruit het minste, het eerste verhaal en de epiloog gingen dan wel- bij de epiloog begonnen de oogleden wel wat zwaar aan te voelen dus wellicht heb ik daar iets gemist- en het tweede en derde verhaal vond ik dan weer het best, al zou ik geen enkel verhaal meer dan 3,5 ster geven. Over de hele linie een nipte 3,5 ster, rekenkundig waarschijnlijk niet helemaal correct, maar gevoelsmatig is een drie toch te laag.