Independencia (2009)

Frankrijk / Filipijnen / Duitsland / Nederland

geregisseerd door Raya Martin
met Sid Lucero, Alessandra de Rossi en Tetchie Agbayani

De Filipijnen, begin 20e eeuw. De geluiden van oorlog geven de komst van de Amerikanen aan. Een moeder en zoon vluchten de bergen in, hopend op een rustig leven. Op een dag ontdekt de zoon een gewonde vrouw in het midden van het bos en besluit haar mee naar huis te nemen.

Malick
Bosjesman ontmoet bosjesvrouw. Ze krijgen samen een kind. Ze leven door de blanke medemens nog kort en ongelukkig. Te midden van papieren/kartonnen decors en bewust overdreven acteerwerk hoopt regisseur Raya Martin zijn kijker mee te voeren in wat een ode aan de verloren Filipijnse cinema uit de vorige eeuw moet voorstellen. Dat is in het kort het verhaal van Independencia die nog geen tachtig minuten duurt maar aanvoelt alsof je al een halve dag in een bioscoopstoel aan het wegrotten bent. Kijken dus!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Second Run komt in juli met een DVD van deze film.