• 8.227.865 stemmen

Strange Lady in Town (1955)

Western | 112 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Mervyn LeRoy

Met onder meer: Greer Garson, Dana Andrews en Cameron Mitchell

IMDb beoordeling: 6,2 (492)

Over Strange Lady in Town

"She was the one woman Rork didn't want in Santa Fe... but he'd kill anybody who'd try to make her leave..."

Julia Winslow Garth is een arts en in dat vak hebben vrouwen het moeilijk. De inwoners van de stad vinden een vrouwelijke arts maar niets en bovendien strijdt ze voor het hebben van stemrecht voor vrouwen. De rivaliserende dokter Rourke O'Brien helpt haar echter verder te komen in het Santa Fé van 1879, niet omdat hij vindt dat er er ruimte is voor twee artsen, maar meer omdat haar verschijning hem niet koud laat. Ondanks allerlei obstakels als vooroordelen, arrogantie en onwetendheid krijgt ze O'Brien meer en meer aan haar kant van de zaak. Moeilijkheden krijgt ze met haar broer David die oneervol uit het leger wordt ontslagen en dan een outlaw wordt. De burgers zijn bereid haar persoonlijk de stad uit te jagen, maar ze krijgt hulp uit de hoek van de Mexicanen en indianen die haar aanwezigheid hebben geaccepteerd.

image

Norah Muldoon

Bartolo Diaz

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Nog steeds geen stemmen?! Lijkt mij geen onaardige Western.

PS

(Bootleg-) DVD via Ebay.com.

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze western opent nog best goed wanneer Julia Winslow Garth arriveert in Santa Fé .

Ze word opgevangen door een groepje cowboys die zich te goed doen aan een bakje koffie bij de chuck wagon.

Vervolgens rijd ze over het houten bruggetje het sfeervolle dorpje binnen.

De meeste western liefhebbers zullen het bruggetje snel genoeg herkennen even als de gebouwen .

Want de locatie heet Old Tuscon waar o.a ook Rio Bravo is in opgenomen.

Helaas zien we van dit dorpje niet veel terug omdat er veel binnenhuis word opgenomen .

Eigenlijk gebeurt er dan ook heel weinig in deze western dan wat gepraat en een paar liedjes die gezongen worden door Mexicaanse kinderen.

Voor mij werd het dan ook snel saai ook de te verwachte romantiek met dokter Rourke O'Brien stelt niet veel voor .

Opvallend is ook de keus om voor Greer Garson te kiezen met haar Engelse accent.

Al was het maar omdat Garson in deze film geboren is in Boston .

Had haar dan op zijn minst uit Engeland over laten komen dat komt nog geloofwaardig over.

Voor wie graag een oude romantische film wil zien die zich afspeelt in het wilde westen .

Die zal deze western misschien nog wel kunnen waarderen .

Helaas viel deze mij tegen ik kijk dan bv. nog liever naar Dr.Quinn, Medicine woman.

avatar van Brix

Brix

mr rumson schreef:

Oei, dan moet dit wel héél erg zijn.

avatar van mr rumson

mr rumson

Brix misschien dat jij er nog wel wat aan vind .

Maar het is meer een romantische film dan een western .

Op zich heb ik niks tegen een romantische film .

Maar helaas is deze film nogal verouderd .

stinissen (crew films & series)

Leuke feelgood western.