Chloe (2009)

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Julianne Moore, Amanda Seyfried en Liam Neeson

Catherine (Julianne Moore), een succesvolle dokter, vermoedt dat haar man David (Liam Neeson) vreemd gaat. Om daar achter te komen huurt ze de onweerstaanbare jonge vrouw, Chloe (Amanda Seyfried) in. Chloe's verhalen over haar opwindende ontmoetingen met David brengen Catherine in verleiding om haar eigen sensualiteit opnieuw te ontdekken, maar ze realiseert zich niet in welke problemen ze haar hele familie brengt...

Naomi Watts schreef:
[i]en erotische scenes kijken met afstotelijke mensen, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

voor jou moeten het dus alleen maar fotomodellen van 23 zijn om een sex-scene aantrekkelijk te maken?

avatar van Naomi Watts
Een beetje werken aan je fysieke attributen kan geen kwaad. Je bent een acteur/actrice, je verdient aardig wat aan zo'n film, doe er dan ook een beetje moeite voor. Al lijkt een cast die een beetje aantrekkelijk is wel een pré ja.

avatar van Elineloves
Naomi Watts slaat de spijker op zijn kop, dat is ook precies waarom ik haar een vervelend kind vind.

AHWA
En ik vind Seyfried nog wel leuk, dus ik kijk hier wel naar uit

avatar van Aapje81
Naomi Watts schreef:
Een beetje werken aan je fysieke attributen kan geen kwaad. Je bent ee nacteur/actrice, je verdient aardig wat aan zo'n film, doe er dan ook een beetje moeite voor. Al lijkt een cast die een beetje aantrekkelijk is wel een pré ja.

Wat een oppervlakkige en zelfs vervelende opmerking. Dat je Seyfried niet aantrekkelijk vindt is tot daar aan toe maar dan ook nog gaan zeggen dat ze niets voor deze rol gedaan heeft is regelrechte onzin. Bovendien vind ik de opmerking dat de hele cast onaantrekkelijk zou zijn ook belachelijk.

Zelf vind ik dit een aangename erotische film. Amanda Seyfried hoeft nauwelijks iets te doen om te fascineren. Haar karakter en de paar woorden die ze spreekt zijn voldoende voor veel onderhuidse spanning. De befaamde scéne waar het uiteindelijk om draait viel inderdaad wat tegen maar het blijft gedurft juist omdat het een hele eerlijke scène was in de traditie van Damage en Last Tango in Paris.Licht erotische films die laten zien dat aantrekkelijk zijn volgens de hollywoodnorm helemaal geen pré hoeft te zijn.

Atom Egoyan is niet een regisseur die zit te wachten op een Megan Fox of Hilary Duff en daar ben ik als liefhebber van zijn werk erg blij om want juist voor die rol van Chloe zie ik graag een actrice die wel kan acteren en volgens mijn bescheiden mening erg mooi is.

Aapje81 schreef:

Ah gossie. Ik heb gezegd dat ze op fysiek niveau niets gedaan lijkt te hebben. Die opmerking van heel de cast is niet belachelijk maar gewoon een kwestie van smaak.

Zo'n goede actrice vind ik Seyfried dus niet maar dat terzijde. Waarom je Duff en Fox er nou bij haalt? Komt dat misschien omdat hun wel easy on the eyes zijn, of probeer je ze in het hokje van ongetalenteerde huppelkutjes te gooien?

avatar van Aapje81

Of Seyfried op fysiek niveau wel of niet iets gedaan heeft is totaal niet relevant. Jij suggereert dat vrouwen alleen aantrekkelijk zijn als ze een perfect uiterlijk hebben en dat staat me ontzettend tegen. Begrijp me niet verkeerd ik geniet ontzettend van mooie vrouwen maar zoals jij je hier uitlaat is misselijkmakend en respectloos. Of we het nu hebben over Megan Fox, Amanda Seyfried, Julianne Moore, Hilary Duff dat maakt niet uit.
Ik krijg sterk de indruk dat jij vrouwen alleen ziet als lustobjecten en alles wat daar niet aan voldoet per definitie ziet als onaantrekkelijk.

Ik probeer helemaal niets. Ik noem alleen voor de hand liggende namen van wat actrices die jij wel aantrekkelijk zult vinden. Dat we daarin van mening verschillen dat is duidelijk. Megan Fox is bijvoorbeeld totaal niet mijn type en de rollen die zij speelt zijn praktisch allemaal dezelfde. Maar zodra zij iets interessants neerzet dan zal ik de eerste zijn om dat te bevestigen. Een willekeurige groep vrouwen benoemen met de term die jij gebruikt zal ik echter nooit doen.

Aapje81 schreef:

Maak je maar niet druk. Ik vind Mary Lynn Rajskub heel erg aantrekkelijk, dus dat is bij mij echt niet het geval .

Ik bedoel het niet verkeerd maar ik krijg gewoon het gevoel dat ze niet topfit waren en dat is toch wel het minste wat je mag verwachten. En hierbij doelde ik vooral op Moore.

Nee hoor, aan mijn smaak voldoen is in deze kwestie niet aan de orde. Ik begrijp best dat het soms zo lijkt, maar dat is geen criteria bij het kijken van een erotische thriller. Ik mis vooral uitstraling en attitude. En de eerder genoemde fitheid, je hoeft geen perfect lichaam te hebben maar het moet ook geen straf zijn om naar te kijken. En dat is bij Moore en Seyfried wel het geval. Als ik een erotische film kijk, moet het erotisch zijn, klaar.

avatar van Elineloves
Gelukkig heeft iedereen zo zijn eigen smaak. Een vriendin van me (ook biseksueel) kon de erotische scene tussen Moore en Seyfried op zijn zachts gezegd wel waarderen, ze vond het erg opwindend, terwijl ik er een hele andere kijk op heb.

Inderdaad zoals al vaker gezegd: like it or leave it, je kunt niet iedereen tevreden houden/maken.

avatar van tevelenco
Een film die me vooral aansprak vanwege het interessante uitgangspunt.
Ik was dan ook benieuwd hoe dit uitgewerkt zou worden.
Maar dat viel helaas nogal tegen.
De film was niet spannend en de personages en hun beweegredenen werden totaal niet uitgediept.
Verder was er van erotische spanning geen sprake en was er totaal geen chemie tussen Seyfried en Moore.
Kortom deze film sloeg de plank voor mij behoorlijk mis.
Jammer want hier had volgens mij wel meer ingezeten.

avatar van bladerunner2007
Ik vond het een kabbelend filmpje, niet heel erg spannend en ook niet heel erg erotisch, wel enkele blote beelden.
Maar wel aardig uitgangspunt idd. Dus je verwacht nog iets meer en dat komt niet duidelijk uit de verf.

Naomi Watts schreef:

een complete cast met perfecte poppetjes gaat zo ontzettend nep worden.... realistisch is mijn kopje thee. en ik moet zeggen dat moore 1 van de mooiste actrices is op leeftijd die ook nog een zeer goed kan acteren....

avatar van Stephan
Elke film die ik met Julianne Moore zie wordt ik keer op keer geraakt. Wat een geweldige scènes heeft die vrouw met als hoogtepunt de "buiten de taxi" scène. Ge-wel-dig.

En wat een schoonheid is die Moore. Kwetsbaar als porselein, maar wat een kracht straalt ze uit. Een geweldige combinatie.

Verder bleef het motief me een raadsel, maar je hoeft niet alles voorgekauwd te krijgen. Het stoorde me niet echt gek genoeg.

AHWA
Jammer van het einde.

Het lelijkste shot van de film is als Chloe uit het raam valt. Bah. Ik weet niet precies hoe ik de film had laten eindigen, maar liever niet zo. Hier moet zo'n raam toch wel tegen kunnen in de eerste plaats

Toch hing ik bijna anderhalf uur lang aan de lippen van Amanda Seyfried, die iedereen hier van het scherm speelt. Wat een stem, zo erotisch, daar hoefde ze niet eens voor uit de kleren te gaan, al waren die scenes ook prima en nergens te. Maar die hese stem van Seyfried als ze met de zoon praat na het ijshockeyen, ik snap niet dat het ijs niet smolt.

Muziek ook erg goed, nergens overheersend, maar de sfeer goed aanvullend. Moore en Neeson doen het prima, maar Seyfried is de grote ster hier. Gauw maar eens Jennifer's Body herzien.

3.5* Stevende op vier af, maar door het einde gaat er een halfje vanaf.

Naomi Watts schreef:
If people think this is exciting, than i'd resign from the porn-industry right away

- Sasha Grey, professional pornstar en mainstream actress

Wat Grey exciting vindt is nu niet echt een aanrader wat mij betreft. .

kos schreef:

Wat Grey exciting vindt is nu niet echt een aanrader wat mij betreft. .

Dat is waar. Ze heeft heel wat sick stuff gedaan inderdaad .

ralfsjam schreef:

Tuurlijk, hoeft van mij ook niet. Daar zijn porno- en Russ Meyer films voor . Tuurlijk moet je in dit soort films voor realisme gaan, maar ik vond het fysiek een beetje tegenvallen. Voor een jonge vrouw als Seyfried moet je toch wel beter voor de dag komen dan hier, en wat de oude Moore betreft, als je kijkt hoe fit een Heather Locklear is, die is ook niet bepaald de jongste. Al kan die niet geweldig acteren . Ik vond het fysiek neigen naar nalatigheid, een actieheld als Jason Statham zorgt er toch ook voor dat ie voor bepaalde films super buffed is, ik snap niet waarom dit voor actrices met nude scenes niet zou gelden.

Naomi Watts schreef:

tja, wat dat porno betreft.... dat moet ik dan maar blind van je aannemen. ik denk dat het hier erg temeken heeft met smaak. ik vond het een prima cast, ondanks dat de film hier en daar misschien kraakte. ook wordt er gesproken hier over erotische thriller, maar dat zie ik nergens staan? en als je zo al een film instapt, en je moet het doen met 20 seconde tepel.... tja, dan is het misschien wat teleurstellend en heb ja na afloop zin in een dvdtjs uit je adult collectie...

avatar van Naomi Watts
Moore is qua acteerwerk top notch natuurlijk, maar Seyfried is veel te licht qua acting skills. Dat fysieke is ook niet doorslaggevend is, en acteerwerk is belangrijker maar onaangenaam opvallend is het wel. Op basis van de promo's kan je wel zeggen dat ze pretenderen erotisch te zijn, vooral als je promotievideo's hebt aangeboden bij de AVN Awards.

avatar van mandy7
Naomi Watts schreef:

0,5 is wel heel erg overdreven.
Maar ja, ieder zijn ding natuurlijk.

@Naomi Watts

Is het niet juist het feit dat Moore niet meer de strakste is waarom dit allemaal gebeurt? Ik heb enorm respect voor haar (of Winslet in 'the reader' for that matter) dat ze een rol als deze aanpakt.
Jouw criterium voor een geslaagde naaktscène vind ik nogal puberaal.

Stephan schreef:

Indirect wel, al zullen er wel meer onzekerheden schuldig aan zijn.

De durf kan ik ook nog wel respecteren maar het zien is een heel ander verhaal.
Jouw criterium voor een geslaagde naaktscène vind ik nogal puberaal.

Mwah, heb lang niet alle aspecten genoemd wat voor mij een geslaagde nudescene maken, maar ik vind het wel belangrijk dat het of mooie mensen zijn of gewoon mensen zijn met uitstraling en de juiste attitude. Appearance or performance, helaas wordt er aan geen één voldaan. Puberaal wil ik het niet noemen, met oppervlakkig kan ik wel leven.

avatar van Stephan
Dan zie jij een naaktscène dus niet als onderdeel van het drama maar hoop je er enkel een boner van te krijgen. Kun je dáár mee leven?

avatar van Naomi Watts
Ik hoef er geen boner van te krijgen, waar je dat nou weer vandaan haalt. Het gaat om het feit dat de essentie van erotiek helemaal verloren gaat, terwijl er wel gepretendeerd wordt die scene te voorzien van erotiek. Ook belangrijk is de manier hoe die scene geschoten wordt, afstandelijk, kil en niet opwindend (nee, niet o meen boner te krijgen). Erg conventioneel gedaan. Als voorbeeld hoe het wel moet refereer ik graag naar Boe's Reconstruction.

avatar van Stephan
Uiteraard was die scène niet bedoeld als enkel een erotische scène maar als een dramatische climax in Moore's onzekerheid. Jouw opmerking dat Moore beter haar best had moeten doen om er voor die scène als een lekkere milf (vrije interpretatie) uit te zien, laat enkel zien dat je van de scène niets hebt begrepen.

avatar van Naomi Watts
Als je dat gevoel wil bewerkstelligen had ik toch veel meer gebruik gemaakt van close-up shots, waarbij vooral veel shots zich focussen op haar ogen. Dat de essentie van die scene niet over kwam bij mij ligt dan meer aan Egoyan dan mij. Althans dat geloof ik zelf graag.

Stephan schreef:

Ja Naomi Watts!!!!

Nee ralfsjam!!!!

Naomi Watts schreef:

O, ok.. dus nu had Egoyan beter zijn best moeten doen... hmmm....

avatar van Naomi Watts
Ook hij ja. Als je cinematografie niet de essentie ondersteunt die je wilt overbrengen dan faal je als regisseur. Hij moet zijn technici en zijn cast goed sturen, en aan het acteerwerk van Seyfried en ja daar hebben we 'm weer, de fysieke gesteldheid van zijn cast (want het kan echt geen kwaad om wat uurtjes in de sportschool te spenderen). Als je de onzekerheid van Moore's character over wil brengen d.m.v. haar saggy lichaam, dan snap je zelf niet de essentie die je wil overbrengen met zo'n scene.