7 Años (2016)

Alternatieve titel: Siete Años

Spanje

geregisseerd door Roger Gual
met Paco León, Alex Brendemühl en Juana Acosta

7 Años (zeven jaren) vertelt het verhaal over vier vrienden, 3 mannen en een vrouw, die ook zakenpartners zijn. Op een avond komen ze voor een moeilijke beslissing te staan om hun vriendschap te redden. Een van hem moet zijn of haar vrijheid opofferen om de rest te behoeden voor een persoonlijke en financiële ondergang; ze moeten besluiten wie van hen naar de gevangenis gaat...

Eerste in Spanje opgenomen en geproduceerde Netflix original film.

Vanaf 28 oktober te zien op Netflix

avatar van Moviestar1979
Een aardige dramafilm.

Met een kleine cast en laag budget komt er een onderhoudende dialogenfilm van de grond. Deze kan het beste vergeleken worden met Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966).
Momenteel te zien op Netflix.

3,0 *

avatar van Farangbe
Boeiende film.

avatar van IH88
7 Años

Boeiende film. Het concept is simpel en de film speelt zich af op één plaats, maar de uitvoering is ijzersterk. 7 Años is een Spaanse, door Netflix geproduceerde film over vier partners binnen een bedrijf die zich schuldig hebben gemaakt aan belastingontduiking. De belastingdienst is daar achter gekomen en de vier partners hebben een plan bedacht. Eén van de partners neemt de schuld op zich en gaat voor 7 jaar de gevangenis in.

Maar wie? Een schitterend psychologisch spel is het gevolg. De partners hebben allemaal zo hun eigen belang om uit de gevangenis te blijven en natuurlijk hebben ze ook allemaal hun eigen inbreng binnen het bedrijf. De acteurs zijn erg sterk en zorgen ervoor dat deze beklemmende film blijft boeien. Ruzie, achterdocht, geheimen die worden onthuld, alles passeert de revue. De uiteindelijke oplossing was er één die wij allemaal wel zouden hebben bedacht, maar zorgt nog voor wat frictie. Het einde is een anticlimax maar toch stoorde het niet heel erg. Netflix mag meer van dit soort kleinschalige films produceren.

avatar van n00r
Moviestar1979 schreef:
Een aardige dramafilm.

Momenteel te zien op Netflix.

3,0 *

Dit heeft even helemaal niets met de film te maken! Maar van welke film is jou profielfoto ik kan hem me nog zo goed herrineren maar kom niet op de naam

avatar van Moviestar1979
n00r schreef:

Ik heb je even een privébericht gestuurd met een linkje naar de film.

avatar van breedbeeld
Inderdaad, boeiend kan je wel zeggen. Heb hem bijna in 1 ruk uitgekeken

avatar van vranque
Ondanks de korte duur lukte mij dat zelfs niet. Voelde er niks bij.

Die Spanjaarden kennen er wat van om interessante en leuke films te maken.

Goeie film waarin vier zakelijke partners moeten beslissen wie van hen voor 7 jaar de bak in draait. Een simpele opzet (slechts vijf acteurs en één locatie), en een prima uitgangspunt. Dit levert een boeiend dialoog op met een hoge inzet. De film duurt ook zeker niet te lang en de acteurs doen het goed. Voornamelijk door de plotwending op het allerlaatste moment, net geen 4.0 sterren.

"7 Años" is één van die kundige één-locatie-films die er in slaagt met gevatte dialogen en goed acteerwerk het geheel boeiend te houden.
Na het grappige van het wisselgeld, begint de ernst om toch maar aan de gevangenisstraf te ontsnappen. Criteria als verdienste en onmisbaarheid binnen het bedrijf, familiale achtergronden, privé toestanden en "weetjes" passeren de revue en leiden zelfs naar agressie.
Op wat voorafging is het slot ontgoochelend, maar brengt toch de vraag met zich mee wat er nu nog zal overschieten van de hechtheid van het viertal nadat men zo diep is gegaan om de "strafkaart" door te schuiven.
De positie en de figuur van de begeleider, vertolkt door Manuel Morón, vond ik wel spitsvondig en knap gebracht.

avatar van david bohm
Goed verhaal lekker kort ook. Maar toch niet helemaal bevredigend. Zo vind ik het acteerwerk maar matig. Toch leuk om gezien te hebben.

avatar van mjk87
Best leuk en boeiend als psychologisch spel, al vond ik dat men lang niet altijd even logisch leek te handelen en zeker een en ander kwam te gescript over. Maar wel een fijn tussendoortje met die korte lengte die toch volwassen aanvoelt, ook door het goede spel van alle vijf de acteurs die hun personages alle wel wat eigens meegaven. 3,5*.