1898. Los Últimos de Filipinas (2016)

Alternatieve titel: 1898, Our Last Men in the Philippines

Spanje
Oorlog / Drama

geregisseerd door Salvador Calvo
met Luis Tosar, Javier Gutiérrez en Álvaro Cervantes

1898, de Filipijnen. Gedurende de Spaans-Amerikaanse Oorlog realiseert de commandant van een Spaans detachement in Baler zich dat de inheemse bevolking van zijn district van plan is om een opstand te ontketenen. Hij beveelt zijn troepen om zich te verschansen in de dorpskerk. Tijdens de belegering, die bijna een jaar duurt, zijn er verschillende zware incidenten die de vasthoudendheid en de heldenmoed van de 50 Spanjaarden tegenover de kracht van de binnenlandse Tagalogs tonen.

avatar van david bohm
Film volgt de verschansing van een Spaans peloton in een kerkje op het Filipijnse platteland in 1898.
Door een koppige luitenant en nog wat incompetente lui duurt en duurt het maar.
Het is allemaal mooi geschoten en goed geacteerd onder andere door de Spaanse halfbroer van Dennis Storm.
Onderhoudende film over een onderbelicht stukje geschiedenis.

david bohm schreef:
Door een koppige luitenant en nog wat incompetente lui duurt en duurt het maar.
Onderhoudende film over een onderbelicht stukje geschiedenis.

Platteland?

Luis Tosar als de vreselijke Teniente Martín Cerezo speelt een prima rol en je krijgt echt een hekel aan die man. Een dikke zeven dus 3.5* voor dit waargebeurde verhaal.