5 to 7 (2014)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Victor Levin
met Olivia Thirlby, Anton Yelchin en Bérénice Marlohe

Brian (Anton Yelchin), een aankomend schrijver, heeft een buitenechtelijke relatie met Arielle (Bérénice Marlohe), de knappe echtgenote van een Franse diplomaat. Als hun liefde zich verder ontwikkelt blijken culturen, wereldstandpunten, persoonlijke ethiek en dieetvoorkeuren al snel te botsen.

Vanaf 20 augustus in de bioscoop (Dutch Filmworks)

avatar van John Milton
Wow. Dat ík ook maar overweeg om een romantische film te kijken voor mijn eigen plezier, is echt heel wat. Maar deze wil ik best zien!

Een echte aanrader. Tot op zekere hoogte wijkt hij niet zo heel veel af van de standaard romantische film maar er wordt goed geacteerd en op cruciale momenten wordt er net voor een originele draai gezorgd. Het werkt....

avatar van limelight73
Immense kneus steekt straat over en pikt een suuuuper lekker wijf op. fftjes.. Zo overdag. Zo fftjes. Meanwhile...

avatar van limelight73
John Milton schreef:

doe maar niet.

limelight73 schreef:

doe maar niet.
er zijn sindsdien inderdaad meerder 'meh' reviews bijgekomen. might skip it after all!

avatar van Moviestar1979
Een romantische dramafilm met een vleugje humor die inmiddels al 1 prijs heeft gewonnen tijdens het Traverse City Film Festival.

Het verhaal lijkt cliché, maar weet op de juiste momenten een gevoelige snaar te raken. Hoofdrolspeler Anton Yelchin was samen met actrice Olivia Thirlby al eerder te zien in New York, I Love You (2008). Diane Kruger zou eveneens de hoofdrol vertolken, maar haar agenda liet dit niet toe wegens andere verplichtingen.

De film is alleen geschikt voor kijkers met een ruimer denkbeeld, en die zich willen verdiepen in zowel de Franse als Amerikaanse cultuur. Dit betekent dus dat niet iedereen er even dol op zal zijn, maar de recensies scoren over het algemeen hoog. Ook voor mij persoonlijk is deze geslaagd.

3,0 *

Het scenario van deze luchtige, sentimentele en melodramatische romantische komedie, die speelde met ontrouw, culturele verschillen en verschil in leeftijd, was niet bijster goed geschreven (terwijl het al niet origineel was).

gauke bla bla bla..wordt moe van je..geef commentaar en stem svp dan niet

marieta schreef:
gauke bla bla bla..wordt moe van je..geef commentaar en stem svp dan niet

Oerdomme opmerking: dus als jij een film hoog waardeert worden anderen geacht hetzelfde te doen?

avatar van John Milton
Snap inderdaad niet waar dat op slaat, marieta... Hij geeft toch kort en bondig weer wat hij vond? Wat is het probleem? Moeten mensen die iets kritisch te melden hebben niet stemmen?

Wat ratings betreft, je hebt zelf ook een mooie flatline in je recente stemmen trouwens, 30 opeenvolgende 4* waarderingen.

Superromantische film, die mij onwillekeurig aan Lost in Translation deed denken (verder gaat die vergelijking mank). Een confronterende liefdesrelatie vanwege cultuurverschillen, die je de leerzame boodschap meegeeft dat jouw eigen normen en waarden niet de maat der dingen zijn.
Aanstekelijk acteerwerk i.h.b. van Bérénice Marlohe. Wat een prachtige vrouw! Gave, komische bijrol van een ongemakkelijke Frank Langella. Ik heb erg genoten en vind dan ook dat deze ontspannende film in dit forum ondergewaardeerd wordt (tot nu toe). Gewoon een prima film die je met een goed gevoel achterlaat en dat hoort zo bij een feel-good movie.

Ja helemaal mee eens topfilm! Interessant en leerzaam die verschillen tussen beiden.

Nice feel good!

avatar van mjk87
Marlohe is een mooie stijlvolle vrouw en ondanks haar accent is ze geloofwaardig. Dat is van Yelchin minder te zeggen, toch een beetje ook een loser, en hun samenzijn is niet alleen redelijk ongeloofwaardig, elk spatje chemie wordt er gemist. Dat maakt het allemaal een wat dood geheel. Dat begon wel pas halverwege de film echt een probleem te worden - tot die tijd verveel je je nog niet echt door de redelijk geschoten plaatjes en het prima tempo- maar het maakt de film als geheel wel zwak. Na twee dagen weet ik eigenlijk niet eens meer waar dit allemaal over ging, dat zegt al genoeg. 2,0*.

avatar van Collins
De film beschrijft een paar maanden uit het leven van een schrijver in wording. In die paar maanden heeft hij een romance met een getrouwde Franse vrouw. Het is een intense en heftige liefde zoals die misschien maar eens in het leven van iemand voorkomt.
Een film ook over een affaire die in alle vrijheid plaatsvindt, maar wel moet voldoen aan strakke tijdskaders en strakke regels. De vrije Franse moraal vervat in regelgeving.
In de film vele lange takes waarin vooral de strakke belijning en vormgeving opvallen. Rechte hoeken en rechte lijnen. De hoofdrolspelers bewegen zich in strak gezette kaders. Deze opvallende enscenering door de camera benadrukt de beperkte vrijheid die de hoofdrolspelers binnen de liaison genieten.
De lange takes zien er trouwens goed verzorgd uit. Een genot voor het oog.
Het verdere filmwerk is volgens het romantische boekje. Veel sightseeing in New York en scenes waar het geluk en de verliefdheid onmiskenbaar van af spatten.
Van veel diepzinnigheid is in verhalend opzicht weinig sprake. Van veel verdieping in de personages ook niet. Wel van goede rake dialogen met intelligente humor. De dialogen zijn vooral in de eerste helft van de film leuk om te volgen. Op een geestige manier prikkelend en aftastend pittig. Als de eerste laag van de kennismaking is afgepeld, verdwijnt de geestigheid echter uit de conversatie en wordt de inhoud meer romantisch van aard. Minder leuk om te volgen, want minder pit en meer obligaat suikerwerk.
De film die na de omslag resteert, is dan ook niet meer dan een aardige romantische film. Niet bijzonder, maar gewoon aardig. Het gebrek aan verdieping in de personages laat zich vanaf dat moment ook behoorlijk gelden. De inleving in de karakters gaat moeizaam.
Desondanks prima acteerwerk. De bijrollen van Close en Langella zijn fantastisch.

avatar van Leo1954
Aangename film, lief zo als een doorsnee romance imo moet zijn, met beetje drama. Niet te zwaar. En New York leent zich er goed voor. Bérénice Marlohe speelde niet alleen goed, bij haar glimlach smolt ik ook een beetje.

avatar van N00dles
Helaas weet de film niet echt een snaar te raken. Misschien omdat de romance wat teveel doet denken aan een onrealistische jongensfantasie: een ietwat kneuzerige twintiger raakt aan de praat met een Franse 33-jarige vrouw wanneer ze buiten staat te roken tijdens haar lunchpauze. De vonk slaat blijkbaar over met dat eerste awkwarde moment en een affaire is geboren. Wat zij precies in hem ziet blijft de hele film een raadsel; hij komt groen en saai over en bovendien is zij way out of his league.
De film lijkt te willen zinspelen op een cultureel verschil in relaties; in Amerika is het not done om een buitenechtelijke affaire te hebben, in Frankrijk is een huwelijk veel opener. Nogal kort door de bocht in mijn ogen, maar goed.

Verder dan dat komt de hele film niet echt. Het gegeven dat de hoofdpersoon een beginnende schrijver is komt in de film nauwelijks aan bod. We zien hem geen letter schrijven en van zijn potentiële talent zien we niets. Ook zijn persoonlijkheid is moeilijk te plaatsen; is hij nou onzeker en een struggling writer of weet ie wel degelijk waar hij mee bezig is? Aan de ene kant kan ie sympathiek overkomen, aan de andere kant ook weer stijf en saai.

Wel mooi geschoten beelden van New York trouwens, maar dat is dan het enige wat me een beetje kon bekoren. Bovendien hebben andere films dat al vaker en beter gedaan.

Goeie film over een jongeman die een leuke vrouw tegen het lijf loopt, die helaas wel getrouwd blijkt te zijn. Een film over een niet alledaagse buitenechtelijke relatie met goeie dialogen over o.a. liefde en cultuurverschillen. Een toch wel enigszins originele romcom waarbij het verloop zich eens niet al te gemakkelijk laat voorspellen. Met gemak 3.5 sterren, ook vanwege de fijne cast waaronder de beeldschone Bérénice Marlohe.

avatar van Gish
Sympathiek sfeervol verhaal, rustige regie en uitstekende acteurs. Geen film met grote gebaren maar dat werkt in dit geval prima. Charmant.

Romantiek aan de top met een pak weetjes en bedenkingen, die zeker niet storen omdat ze op een sappige manier worden gebracht en meestal kaderen in het grappige van cultuurverschillen tussen enerzijds een knappe, behoorlijk vrijdenkende française en de ietwat houterige, eerder conservatieve Amerikaan, beide rollen zeer behoorlijk vertolkt.
Romantische zielen zullen hier beslist hun gading vinden en ook voor andere, minder extreme, is deze film genietbaar.
Mij deed het slot van de film denken aan de slotscène uit "Les parapluis de Cherbourg".
Heel geslaagde grappige rol weggelegd voor het paar Glenn Close en Frank Langella.

avatar van m1chel
Victor Levin maakt zijn regiedebuut op het grote witte doek met deze romantische komedie. Dit is best een gewaagde stap, want hij regisseerde hiervoor alleen maar een aflevering van de televisieseries Mad About You en Survivor’s Remorse. Toch blijkt deze stap een alleraardigste te zijn, want 5 to 7 is goed geregisseerd en bovenal best bijzonder te noemen. In de hoofdrol zien we Anton Yelchin als de onzekere schrijver Brian. Yelchin was vooral bekend van zijn komische bijrol in de huidige Star Trek-films. Naast Yelchin zien we Bérénice Marlohe in de rol van Arielle, zij brak internationaal door met haar rol als Bond-girl in Skyfall. Ook zijn er relatief gezien kleinere rollen in de film weggelegd voor topacteurs als Glenn Close, Eric Stoltz en Frank Langella. Met de cast lijkt het dus wel snor te zitten.

Het verhaal is misschien niet het meest originele verhaal allertijden, maar het is daarentegen wel prima uitgewerkt. Zodra de film start zal je geboeid blijven kijken, tenzij romantische komedies niet jouw ding zijn natuurlijk. De conversaties die gevoerd worden zijn goed geschreven en de makers hebben daar een goed gedoseerde scheut humor aan toegevoegd, die zowel droog als gevat is. Meestal schuilt het gevaar in de overkill aan humor in dit soort films, maar 5 to 7 weet daar gelukkig prima mee om te gaan. Naast de humor druipt de romantiek natuurlijk van de film af al doet de film ook dit niet te overdreven, maar wel op een dusdanige feel good manier dat de kijker precies het juiste gevoel meekrijgt. De film is overigens niet alleen gericht op de affaire tussen Brian en Arielle, want ook de relatie tussen Brian, Valery en de kinderen van het echtpaar komen ruim aan bod.

Wat ook erg origineel is gedaan zijn de teksten die in beeld worden gebracht gedurende de film. Deze teksten, bijvoorbeeld op de bankjes in Central Park, zijn erg gevat gebracht op de scènes die je te zien gaat krijgen. Ook wordt New York zelf op een mooie manier in beeld gebracht. Bepaalde shots zijn misschien al vaker voorbij gekomen in andere films, maar het blijft toch altijd het oog strelen. Hier en daar zal je als kijker even denken dat het verloop van het verhaal voorspelbaar wordt, maar 5 to 7 blijft voortdurend verrassen. Het siert de film dan ook dat deze weet te vermijden dat er op het traditionele eind voor een romkom wordt afgestevend. Hiermee onderscheidt de film zich en zal je met een compleet ander gevoel de zaal verlaten. Als we dan een punt van kritiek moeten noemen zal dat de speelduur zijn, op sommige punten duurt de film toch echt iets te lang. De oorzaak hiervan ligt vooral in bepaalde zijplotjes die niet interessant genoeg zijn.

5 to 7 is een heerlijke romantische komedie geworden. De film is op sommige punten wellicht wat langdradig, maar hier wordt de film weinig minder om. Waar de meeste romkoms namelijk terugvallen op een traditioneel verloop (en dan vooral afloop) onderscheidt 5 to 7 zich hierin behoorlijk. Verveeld zal je dan ook nergens raken, want ook de dialogen in de film blijven interessant en zijn goed geschreven. Je zal hierdoor constant willen weten waar het verhaal naar toe gaat. Misschien wordt er iets teveel ingezoomd op de schrijverscarrière van Brian, wat niet bepaald de interessantste verhaallijn van de film is.

avatar van missl
Gekeken door de naam Anton Yelchin, die ik wel een leuk acteur vind. Deze film daarentegen is awkward, het loopt net niet, de gesprekken niet, het verhaal niet, het acteren niet. Jammer want er had wel meer potentie in gezeten.

Wat een gemiste kans.

avatar van mizy007
Anton is ondertussen in juni 2016 OVERLEDEN, hier de engelse uitleg. Dom ongeluk en Fataal !!

Anton lived in Los Angeles, California, until his death on the evening of June 19, 2016, outside his LA home, when he was struck by his Jeep Grand Cherokee after he accidentally left it in neutral on a hill.

karakter acteur die met de jaren zeker hoge toppen zou scheren....R.I.P