The End of the Affair (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Neil Jordan
met Ralph Fiennes, Stephen Rea en Julianne Moore

1939. Sarah Miles is getrouwd met Henry en hoewel ze van haar man houdt, deelt ze geen intimiteiten met hem. Wanneer ze Maurice ontmoet, is de aantrekkingskracht tussen hen zo groot dat ze zich storten in een passievolle affaire. Plotseling en zonder reden verlaat Sarah haar minnaar. Als Maurice twee jaar later de kans krijgt om achter de reden van Sarah's besluit te komen, pakt hij deze met beide handen aan.

Mooie interessante film; de verhalen die uiteindelijk uit twee verschillende gezichtspunten worden verteld is mooi weergegeven, hoewel ik het einde niet helemaal vond passen bij de rest van het verhaal.
Fiennes zelf schittert in zijn rol; een acteur die met een doordringende blik in zijn ogen woorden overbodig maakt en met ingehouden felheid acteert en daardoor altijd mijn volledige aandacht opeist.

Madecineman (moderator)
Deze kwam gisterenavond tijdens het zappen nog even voorbij, kon me niet zo heel veel meer herinneren van deze film behalve dat ie heel saaaaaaai en erg langdraaaaaaadig was. O ja en dat alle acteurs, 12 jarige jongetjes incluis, 2 uur lang kijken alsof ze nodig een grote boodschap moeten doen, wat een moeilijke koppen joh.
Gelukkig had ik gisteren nog veel te laat op de avond een paar koppen koffie op dus kon ik wel een slaapmutsje gebruiken en daar is deze film dan weer wel ideaal voor! Werkt beter dan een DVD met visjes of haardvuur gegarandeerd

avatar van 93.9
Madecineman schreef:

Jij bent het tegenbeeld van die kale op de Belg.
Je weet goed mensen niet-enthousiast te maken
Mijn God he!

Madecineman (moderator)
Ach Balthazar en ik doen beidde ons best de lieve kijkbuiskinders een persoonlijke boodschap mee te geven

avatar van mdj
mdj
Het eerste uur is knap saai, maar de dag nadat ik het eerste uur gekeken had (ik moest de film voor iemand anders opnemen ...), ben ik 'm toch uit gaan kijken en het einde viel me reuze mee. Was niet clichématig (wat ik verwacht had) en kwam voor mij als een verrassing. Dat betreft dan dat die twee mannen bij de doodzieke Sarah gaan wonen (de minnaar komt bij het echtpaar in te wonen) en na haar dood bij elkaar blijven (zonder homoseksuele relatie) en min of meer voor elkaar zorgen. Ze vullen elkaar in hun houding naar Sarah toe mooi aan en voelen geen jaloezie (meer). Dat Sarah doodgaat, kwam niet bepaald als een verrassing met dat opvallend aanwezige gehoest. Dat er nog wat religie in gedaan wordt, maak de film ook aardiger, helemaal omdat de schrijver niet helemaal overstag gaat ondanks die wijnvlek van dat jongetje die verdwenen is nadat Sarah hem gekust heeft waar hij vlak na de crematie (geen begrafenis om de priester dwars te zitten en omdat het geloof hem twee jaar van Sarah gescheiden heeft) achterkomt. Nog steeds niet een van de beste films die je je kan indenken en Rea speelt weer de rol die hij meestal (met succes) op zich neemt, maar beter dan ik aanvankelijk dacht.

2 uur lang kijken alsof ze nodig een grote boodschap moeten doen

Volgens mij heb jijzelf die grote boodschap gedaan, want de film duurt bij lange na geen 2 uur (102 minuten). Ik snap niet dat jij films als deze uitkijkt als het jouw genre niet is.
****

avatar van JJ_D
gozo schreef:

Ik kan het niet méér met je eens zijn, al wou ik er nog aan toevoegen dat ik Ralph Fiennes voice-over nogal mislukt vond. Het klonk allemaal nogal gemaakt, vooral bij het begin, maar in de film zelf wordt over de hele lijn voortreffelijk geacteerd, goede dialogen (ik zal Graham Greene's boek zeker lezen!!), bij momenten grappig ("His name is Lance...") en ontroerend op de juiste momenten.
Het einde was best ok, al was de genezing van de moedervlek er voor mij een tikkeltje teveel aan. Ook het vele naakt is iets waar de kijker niet om vraagt, ook al stoort het nooit echt... Maar dat belette zeker niet dat ik het volle anderhalf uur kon genieten van deze heel fijne en aangename film.

giant2000 schreef:

...de film duurt bij lange na geen 2 uur (102 minuten). Ik snap niet dat jij films als deze uitkijkt als het jouw genre niet is.

Nou in mijn beleving leken het er anders wel 3 Bovendien heb ik de film niet 1 maar zelfs 2 keer helemaal uitgekeken, en das wel zo eerlijk want hoe zou ik er anders een beoordeling voor moeten geven.

avatar van donnie darko
Ik vind dat deze toch echt wel ongelooflijk ondergewaardeerd is hier. Geweldig liefdesdrama met prachtige hoofdrolacteurs en een uiterst boeiend verhaal.
De film duurt inderdaad geen 2 uur en dat is ook goed, hij moet niet te lang duren. Maar ik vind ook niet dat hij als een sleur voelt, hij is misschien wel op momenten een beetje traag, maar meer dan dat vind ik toch echt niet.

Het verhaal is één van de mooiste liefdesverhalen die ik ooit verfilmd heb gezien. De driehoeksrelatie tussen man en vrouw, en minnaar wordt heel mooi in beeld gezet en ik zat helemaal in de film van de eerste minuut. Ik had hem vroeger wel al eens gezien, maar nu kon ik mij toch pas echt identificeren met de hoofdpersonages, die allebei magistraal vertolkt worden door respectievelijk Julianne Moore(wat een klassedame toch!) en Ralph Fiennes(Die man maakt toch ook geen enkele slechte film, he).

Het enige kleine minpuntje dat ik aan deze film dan kan geven is dat ik vond dat de affaire op het begin wel heel snel begint. Ze kennen elkaar amper een dag, de film is tien minuten bezig en ze liggen al met elkaar in bed. Maar dat is slecht een futuliteit tegenover al de goede dingen aan de film.

Maar de scene waarin hij haar dagboek leest en alles te weten komt waarom hij haar verlaten heeft etc. maakt alle kleine minpuntjes verdwijnen, want het is zo'n prachtige scene.

Ook het einde is zeer mooi, al zag ik het wel mijlenver aankomen. Bij het eerste hoestje wist ik al hoe laat het was

Er rest mij alleen nog te zeggen dat het echt wel zeer spijtig is dat Julianne Moore nog altijd geen oscar heeft gekregen. Ze had hem voor mij voor magnolia, voor far from heaven en voor deze mogen krijgen en het is zo'n geweldige actrice.

En ik heb ook de film gezien waarmee deze toch wel behoorlijk vaak wordt vergeleken nl. The English Patient, en die vond ik toch een stukje minder, hoor. Die duurde pas lang, Madecineman.

donnie darko schreef:

Is ook niet mijn favoriete film allertijden maar die heb ik voor het eerst samen met m'n toenmalige vriendinnetje op de boot naar engeland gekeken. Lekker klef en romantisch, dan maakt het ineens een stuk minder uit of je lang in het donker zit met een niet zo super goede film Ik heb daar betere persoonlijke herinneringen aan zullen we het maar op houden

avatar van SniPes
Zeer goede film dit, in tegenstelling tot anderen hier vond ik hem helemaal niet langdradig en het begin was ook niet zwak. 4,5 sterren

avatar van JJ_D
Madecineman schreef:

Ik heb daar betere persoonlijke herinneringen aan zullen we het maar op houden

Hopelijk, want anders zie ik me genoodzaakt jouw gevoel voor romantiek in twijfel te trekken... Neen, deze film is gewoon veel beter!

avatar van stalker
Ik had Greeneland, het universum dat Graham Greene geschapen heeft, nog nooit betreden. The End of the Affair die gisteren door de Canvas werd uitgezonden, was mijn eerste kennismaking.

Karel van het Reve heeft de gebroeders Karamzov wel eens een detective genoemd, terwijl het voor mij in de eerste plaats een religieus boek is. Zo vond ik de verfilming van Greene’s boek ook niet direct een thriller (één privédetective maakt nog geen detectiveverhaal), maar vooral een religieuze film. God speelt in het verhaal een rol als ‘godvormig gat’ dat uiteindelijk via een belofte een hartstochtelijke liefdesrelatie sublimeert tot geestelijke liefdesrelatie met de ander in God. Dat betekent onverbiddelijk het einde van de affaire. Prachtig gespeeld door Julianne Moore.

Geweldige film, helemaal mijn genre! De acteurs, vooral Fiennes en Moore, spelen erg overtuigend. Ik was erg gegrepen door het verhaal en de acteurs.
Wat ik ook erg goed vind aan de film zijn de beelden en de sferen die gecreeert worden.
Ik ben het helemaal eens met Gozo, wat hij zegt over Ralph Fiennes, hij is een prachtige man met een doordingen blik...
Deze film zou nog wel eens in mijn top 10 kunnen belanden.

avatar van nightbreed
Deze viel me enorm tegen vooral als je kijkt naar de 3 acteerkannonen die eraan meedoen.
Het slechte script is de grote boosdoener, oer en oer saai.
Gelukkig weten de acteurs en de regisseur er nog wat van te maken.
Er gebeurt bar en bar weinig en als dat nog niet genoeg is krijg je het laatste half uur van de film dingen die je al hebt gezien in het eerste saaie uur maar dan krijg je de momenten in de juiste context te zien.
De karakters zijn ook zeer matig uitgewerkt.
De laatste scene is verrassend maar op dat soort onzin zit ik niet echt te wachten als atheist zijnde.
Alleen dankzij de acteurs en de regisseur die het goed hebben gedaan geef ik deze film een heeeeeeel magere 3.

avatar van missl
Saaie film, hier kom ik niet doorheen.

avatar van 93.9
Budget voldoende, het talent is er. Helaas is de film niet helemaal uit de verf gekomen.
Zaten belachelijke sentimentele scenes in, mede op het conto van Fiennes.

avatar van maarten541
Kom maar op bol.com met dat postpakketje, het boek was fantastisch, nu de film nog!

Indien het boek van Graham Greene dezelfde constructie had als de film dan werd ze toch wel als onfilmbaar geacht.
Toch slaagt Neil Jordan er in er een onderhoudend kijkstuk van te maken, ondanks de bizarre figuur van het hoofdpersonage ("Het zijn niet de echtgenoten die jaloers zijn, het zijn de minnaars"), de kleine tijdsprongetjes en het belichten van het verhaal vanuit meer dan één gezichtsveld.
Ook de figuur van Parkis is merkwaardig en wordt knap vertolkt door Ian hart in deze film die onderhuids meer met God te maken heeft dan met de romantiek.
Moet het gezegd dat ook Fiennes en Julianne Moore uitstekend acteren en er terecht werden voor gelauwerd.

avatar van Roger Thornhill
Op zich een mooi verhaal met drie zeer sterke acteurs, maar het religieuze aspect is totaal niet mijn ding, en van die onthulling van de privédetective op het einde zakt mijn broek eerder af dan dat ik er door aan het denken gezet of zelfs maar geïntrigeerd word. Nu ik er over nadenk zullen de tragikomische scènes met Ian Hart me misschien wel langer bijblijven dan die met de hoofdpersonen... Ik heb vroeger alles van Graham Greene gelezen (en was toen trouwens van dít boek ook al niet stuk), maar dat is lang geleden, en deze film heeft mijn enthousiasme voor hem zeker niet opnieuw aangewakkerd (ik heb geloof ik nog maar twee romans van hem in de kast staan).

avatar van Leo1954
Wel beter dan de gemiddelde romantiek film, maar het zal nooit mijn genre worden. Dit was overigens wel een goede film, ondanks de actrice Julianne Moore, die ik ongeveer net zo aantrekkelijk vind als een mug. De Engelsen weten er toch wat van te maken, het gevecht met het geloof enzo. Vond de kijk van de lover op God erg verfrissend, zo denk ik ook over geloof. Maar ik was toch wel blij dat ze dood was eigenlijk, het einde van de film kwam zo ook naderbij.

Kan niet ontkennen dat de film kwaliteit had. Geef hem kleine voldoende.

Redelijk goed romantisch drama, dat vooral goed is door de voortreffelijke vertolkingen, in mindere mate door het verhaal.
Maar met zo'n cast is het niet verwonderlijk dat er goed wordt geacteerd.
Goed voor anderhalf uur filmvermaak.