Your Friends & Neighbors (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Neil LaBute
met Amy Brenneman, Aaron Eckhart en Catherine Keener

Mary en Barry, net getrouwd, nodigen het samenwonende koppel Jerry en Terri uit in hun nieuwe huis. Zodra de gelegenheid zich voordoet, vraagt Jerry aan Mary of hij haar alleen kan ontmoeten. Terwijl hun affaire opbloeit en weer doodbloedt, heeft ook Terri ontspanning gevonden bij een ander: Cheri, de plaatselijke galerij-assistente. Ondertussen is Barry vooral met zichzelf, zijn frustraties en zijn verlangens in de weer.

Weer zo'n onontgonnen meesterwerkje. Doodjammer vind ik dat. Haast niemand heeft deze film gezien! Enorm scherp en cynisch.
American Beauty deed me veel denken aan deze film (die eerder gemaakt werd), en daardoor als overgewaardeerd -maar ook heel goed- bevonden.

kappeuter (moderator)
Is de film in de Benelux op dvd verschenen ?
Ben nu wel erg benieuwd!

Ben d'r ook erg benieuwd naar. Morgen maar wel even opnemen dus....

avatar van narva77
Droge en cynische film over sex, sex en nog meer sex.
Met goede rollen van o.a. Catherine Keener en vooral van jaren '80-sterretje Jason Patric. 3,5*

Matige film.
Wat wel uitstak waren de museumscenes; erg leuk gedaan.

Helaas het eerste half uur gemist, maar regelmatig ademloos naar deze film zitten kijken.
Vooral Keener en Eckhart vond ik goed. Patric en Brennan zijn een stuk minder subtiel maar krijgen ook nog geweldige dialogen (en Patric de beroemde sauna-monoloog) in de mond gelegd.
Helaas valt de speelstijl van Stiller er buiten. Die jongen is volkomen ongeloofwaardig. Maar misschien is dat ook wel een ietsje pietsje de bedoeling van LaBute.
Ja, echt een bijzondere film. De scherpte van de dialogen en de situaties deed me aan 5 easy pieces denken. Wonderlijk dat ik nog nooit van deze film gehoord had.
Het einde vond ik schokkend ([waarom gaat ze in godsnaam naar hém toe?]) maar kon ik op een of andere manier ook snappen, dat iemand die 'hold me' zegt, naar iemand toe gaat die alleen functioneert bij lichamelijk contact (en dan het liefst zodanig dat hij de macht heeft).
De museumscènes waren inderdaad leuk. Sowieso de locatiekeuzes waren mooi.

Ik vond het echt een verrassing. Ik was aan t zappen en toen kwam ik hier langs. echt typish dat het niet uit maakt met wie het bed wordt gedeeld, iedereen valt steeds weer terug in hetzelfde patroon. Het verhaal van Timmy vond ik heftig zeg!! Ja, ik vond de museum scenes ook erg komisch.

Erg sterke film in de trand van het eerder genoemde American Beauty (qua cynisme en zwarte humor), maar vooral ook aan Happiness. 4*

gotti schreef:

EDIT: Erg sterke film in de trand van het eerder genoemde American Beauty (qua cynisme en zwarte humor), maar deze film deed me vooral aan Happiness denken.

kappeuter (moderator)
Sex in the City, maar nu 3 vrouwen EN 3 mannen in de hoofdrol.
Een beetje voorspelbaar want meer van hetzelfde, maar: een paar geniale scenes maken van deze film een interessante film. De douche/sauna scene, de uitbrander in de bibliotheek en het opnemen van een dom gesprek op een bandje schieten me nu te binnen.
Ik had een beetje moeite met Ben Stiller. Die weet (wederom) niet te overtuigen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een van de slechtste films die ik de afgelopen jaren zag. Tenenkrommende, kunstmatige, Amerikaanse toestanden. Verschrikkelijke acteurs. Zal wel satirisch bedoeld zijn die artificial oppervlakkigheid, ik vond het onuitstaanbaar. En cinematografisch is er ook niks te beleven.

Alle drie de heren zijn ongelofelijk slecht, maar wat wil je met Jason Patric aan boord (daar is al eens een heel uxe passagiersschip aan ten onder gegaan). Stiller in komische rollen vnid ik prima, maar dit...

Kinski speelde een jaar ervoor ook al in zo'n zogenaamd seksueel onthullend debacle: One Night Stand. Geloof het of niet, dit is nóg erger.

avatar van Mescaline
Leuke vermakelijke dialogen film die niet echt bijzonder was maar wel erg prettig kijk voer is.

Ben Stiller mag wat mij betreft vaker dit soort rollen op zich nemen, hij deed het lang niet slecht.

3,5* heb me zeer vermaakt

avatar van Roger Thornhill
Praktisch een verfilmd toneelstuk van een zeer interessante regisseur-scenarist, met ijzersterke dialogen, goed geschetste personages en uitstekend ensemblespel. Geen lichte kost, geen New Yorkse neuroten die als in een romcom om elkaar heen draaien, wel steeds eerlijk en nergens een makkelijke uitweg kiezend. Meest indrukwekkend is Jason Patric, die ik alleen kende van sympathieke en warme rollen in films als Speed 2, The beast [of war] en Sleepers, maar in Your friends & neighbors is hij zó goed en zó'n engerd dat het gewoon bijna moeilijk wordt om te geloven dat hij in het echt misschien wel gewoon een aardige man is. Zijn huiveringwekkende monoloog in de sauna is het dramatische hoogte- en emotionele dieptepunt van deze meesterlijke film.