Your Friends & Neighbors (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Neil LaBute
met Amy Brenneman, Aaron Eckhart en Catherine Keener

Mary en Barry, net getrouwd, nodigen het samenwonende koppel Jerry en Terri uit in hun nieuwe huis. Zodra de gelegenheid zich voordoet, vraagt Jerry aan Mary of hij haar alleen kan ontmoeten. Terwijl hun affaire opbloeit en weer doodbloedt, heeft ook Terri ontspanning gevonden bij een ander: Cheri, de plaatselijke galerij-assistente. Ondertussen is Barry vooral met zichzelf, zijn frustraties en zijn verlangens in de weer.

Helaas het eerste half uur gemist, maar regelmatig ademloos naar deze film zitten kijken.
Vooral Keener en Eckhart vond ik goed. Patric en Brennan zijn een stuk minder subtiel maar krijgen ook nog geweldige dialogen (en Patric de beroemde sauna-monoloog) in de mond gelegd.
Helaas valt de speelstijl van Stiller er buiten. Die jongen is volkomen ongeloofwaardig. Maar misschien is dat ook wel een ietsje pietsje de bedoeling van LaBute.
Ja, echt een bijzondere film. De scherpte van de dialogen en de situaties deed me aan 5 easy pieces denken. Wonderlijk dat ik nog nooit van deze film gehoord had.
Het einde vond ik schokkend ([waarom gaat ze in godsnaam naar hém toe?]) maar kon ik op een of andere manier ook snappen, dat iemand die 'hold me' zegt, naar iemand toe gaat die alleen functioneert bij lichamelijk contact (en dan het liefst zodanig dat hij de macht heeft).
De museumscènes waren inderdaad leuk. Sowieso de locatiekeuzes waren mooi.

Erg sterke film in de trand van het eerder genoemde American Beauty (qua cynisme en zwarte humor), maar vooral ook aan Happiness. 4*

Sex in the City, maar nu 3 vrouwen EN 3 mannen in de hoofdrol.
Een beetje voorspelbaar want meer van hetzelfde, maar: een paar geniale scenes maken van deze film een interessante film. De douche/sauna scene, de uitbrander in de bibliotheek en het opnemen van een dom gesprek op een bandje schieten me nu te binnen.
Ik had een beetje moeite met Ben Stiller. Die weet (wederom) niet te overtuigen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke vermakelijke dialogen film die niet echt bijzonder was maar wel erg prettig kijk voer is.

Ben Stiller mag wat mij betreft vaker dit soort rollen op zich nemen, hij deed het lang niet slecht.

3,5* heb me zeer vermaakt