Altitude (2010)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Kaare Andrews
met Jessica Lowndes, Ryan Donowho en Michelle Harrison

Na een mysterieuze motorstoring heeft een pilote haar kleine sportvliegtuigje niet meer in de hand. Deze beginnende pilote en haar vier tienervrienden bevinden zich al snel in een dodelijke confrontatie met een bovennatuurlijke kracht. Wat staat hen te wachten?

Redelijk.

Jammer dat er naarmate de film z'n einde nadert een hoop idiote elementen toegevoegd worden.

De opzet is best sterk allemaal. Personages zijn niet bijster boeiend maar uitgezonderd één absolute loser ook niet echt irritant. Visueel is het dan nog best knap allemaal. Mooi filtertje, best sfeervol.

Niveau daalt een beetje vanaf het groepje in de zwarte wolk terecht komt. Meteen krijgt de film zo'n studiogevoel en wordt het vliegtuigje ook een wat saai plekje. Toch is het mysterie sterk genoeg om de aandacht vast te houden.

De verklaring (jongen z'n bedenksels komen uit wanneer hij bang is) is echter veel te random, de oplossing tot het probleem komt ook echt compleet uit de lucht, wat zorgt voor een flauw Doornroosje-einde.

Jammer, want met een beejtje meer zorg had er een echt leuk filmpje ingezeten. Nu stuikt het op het eind wat in elkaar, al blijven de goede punten wel staan als de credits over het scherm rollen.

Nipte 3.0*

avatar van eltorro
Jammer, te irritante personages.

Normaal heb ik niet zo veel problemen met cliché achtige personages, maar dit was toch wel weer een vak apart. Te beginnen met Sal, hij was nog te doen tot die eerste driftbui, en jammer genoeg ging dat ook nog bijna door tot het einde van de film. Sara was te doen tot de helft, blijkt dan al gauw een soort emo te zijn, en krijgt het voor elkaar om elke bekende cliché achtige emotie voor de dag te halen. Mel en Cory waren gewone cliché personages, en zoals ik al zei heb ik daar geen problemen mee. En dan komen we bij Bruce, als hoofdrolspeler was hij niet echt cliché, maar irritant was hij zeker wel. Vanaf de eerste minuut haalde hij al het bloed onder mijn nagels vandaan, met die vervelende paniek aanvallen en vliegtuig vrees.

De dialogen wilden ook niet echt mee werken, en irriteerde ook meer dan dat het echt iets toevoegde. Gelukkig waren er ook nog pluspunten, zo was de octopus wel vet en de SF te doen. Het verhaal kon er ook prima mee door, al hadden ze die happy ending weg kunnen laten, en die 2 vliegtuigen beter in elkaar kunnen laten crashen. Was de film wat evenwichtiger geweest.

avatar van JacoBaco
Wat als een vrij geloofwaardige film begon, eindigde in een fantasieloos sprookje. Ik weet niet of jullie weleens op een aantal kilometers hoog aan een vliegtuig hebben gehangen die zo'n pak 'em beet 300 km/uur vliegt? Probeer dan maar eens te ademen. Je hebt te maken met G-krachten, het is erg koud en beschermende kleding hebben ze in de film niet aan. Maar goed, als James Bond het kan, dan kunnen andere het ook zullen we maar zeggen. Leuk ook dat er amper wapperende haren te zien zijn. En als er een mechanisch probleem is, dan kan dat wel van binnenuit geregeld worden.

Verder is dit geen slechte film, dus neem ik dat soort gekkigheid maar op de koop toe. Ik kreeg in ieder geval het gevoel dat ze ook daadwerkelijk in het vliegtuig zaten en niet in een studio. Paar leuke camerashots en het ziet er verder allemaal prima uit. Acteerprestaties zijn voor een film als deze goed.

Altitude weet een mysterieus sfeertje te creëren wat helaas niet lang stand houd en er zitten wat achterlijke zaken in, maar die kan je voor lief nemen. Wat overblijft is een film die de moeite waard is.

avatar van 606
Aardig concept en een verrassend einde,
Acteren was niet altijd even goed.
En wat betreft horror, nee dat was het niet.

2,5 ster

De eerste 45 minuten vond ik eigenlijk matig en niet boeiend en ik was geneigd om de film af te zetten. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want na die 45 minuten komt de film eindelijk op gang en wordt hij ook boeiend. Het einde vond ik best verrassend en was ook leuk gevonden. Van de acteurs had ik nog nooit gehoord maar ze deden het behoorlijk in deze redelijke Horror/Thriller.

avatar van SaNDuTjE
Aardig idee met in het begin wat mooie shots. Voor de rest is het een lange aanloop naar een paar minuten 'spanning' en is dit verre van een horror.

Ik had moeite deze af te kijken en ben daar jammer genoeg niet voor beloont.

avatar van Joanke1321
Nog best leuke film, niet verwacht. Alleen jammer van die octopus midden in de lucht . Anders had ie waarschijnlijk hoger gescoord.

Het eeste uur van de film vond ik zeer amusant daarna toen het plot over ging op sf werd het minder en minder , toch jammer had meer ingezeten.

avatar van james_cameron
Best leuke en spannende film, een soort tot speelfilmlengte opgerekte aflevering van The Twilight Zone. De jonge cast is acceptabel, de beperkte setting van het vliegtuigje verveelt niet en het real time-gegeven van het script is degelijk uitgevoerd. Tegen het einde is de film te betrappen op een aantal wat minder effectieve scenes, maar al met al vond ik het een intrigerend mysterieus filmpje, met weinig middelen gemaakt maar op visueel en inhoudelijk niveau de moeite waard.

avatar van Fortune
Wel een vermakelijke film als je, je niet gaat storen aan gigantische onzin.
Hij was redelijk spannend in de trend van ik wil weten hoe deze af gaat lopen.
De personages zelf waren wel eendimensionaal en nogal cliché.
De reden waarom het allemaal gebeurd en hoe het allemaal opgelost gaat worden is niet geweldig. Toch heb ik me vermaakt hierbij en is de tijd snel voorbij gevlogen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waardeloze uitvoering.

Deze goedkoop aandoende film kent een aardig en spannend eerste half uur in een claustrofobisch klein vliegtuigje. Inclusief de verplichte standaard-personages die je al gauw een paar parachutes te weinig toewenst. Wanneer het verhaal steeds onwaarschijnlijker wordt en het SF-genre bijna als uitvlucht aanvoelt, zal menige kijker afhaken. Met name omdat het idee veel beter is dan de waardeloze uitvoering. Het laatste half uur is, inclusief het belachelijke Twilight Zone-einde, werkelijk te onnozel voor woorden, hetgeen beledigend kan worden opgevat.

Slecht.

avatar van boozebelly
Ach, ik vond het toch best een vermakelijke film. De kwaliteiten spatten er zeker niet vanaf, maar het aangename mystery-sfeertje maakt veel goed. Ook het acteerwerk vond ik eigenlijk best meevallen.
De film had wel iets van een Stephen King verhaal(tje). Deed mij wel een beetje denken aan 'The Mist', maar dan in de lucht. Overigens had die andere film wel wat meer kwaliteiten.

Redelijk, redelijk... Absoluut geen hoogvlieger, maar wel geinig om gezien te hebben,

Ben de beroerdste niet, 2,5*

avatar van gijsvogel
Vreemd Niemendalletje,

Deze heeft van alles wat, en het slingert me van het ene naar het andere uiterste.
De film is soms slecht, ongeloofwaardig en clichématig, maar ook af en toe weer goed, spannend, vernieuwend, en boeiend.

Het verhaal an sich is wel leuk te verfilmen.
Maar hierbij wordt af en toe het ongeloofwaardige toch even mogelijk gemaakt, en daardoor wordt ie vervelend.
Ik bijvoorbeeld had die drinkende gozer gelijk na vertrek van het vliegtuigje gelijk al overboord gezet, irritant mannetje....

Uiteraard zijn voor deze B-genre film de nodige factoren ingemetseld, en daar irriteer ik me dan ook gelijk aan... maar het blijft iets hebben...
Er zit een zweempje van symboliek, fantasie en drama in, en de vertelling met de blik op het fantasievolle verhaal maakt het ergens tóch tot een fraaie film die met een diepere bedoeling geschreven is als waarvoor hij verfilmd is.
dit komt bij mij alleen pas achteraf aan.

Can't put my finger on the spot there tough.
Kort samengevat, er zit meer in de film maar het komt er niet uit, en dat bedoel ik dan weer op het filmische en symbolische vlak...

Ik had tijdens het zien eigenlijk het idee dat hij van Australische komaf was, en zie eigenlijk net pas dat het een canadees dingetje is...
Niet door accenten van de spelers ofzo, maar meer door het idee dat er in canada niet zo heel veel gevlogen word met kleine vliegtuigjes, dat was in mijn beleving meer een aussie dingetje.

Al met al wel vermaakt met deze, zij het met een regelmatige frons op het gezicht.
Had meer ingezeten qua verhaal en verfilming en qua vermogen om een echte goede film te zijn.

lichte onvoldoende.

avatar van Naomi Watts
Ja, best leuk.

Andrews maakt zoveel keuzes waardoor dit gewoon een heerlijke campy filmpje wordt, misschien onbedoeld maar voor de kijker als mij een winst. Fijne cast ook die prima dient als tienervolk, de altijd mooie Lowndes completeert dat feit alleen maar. De opbouw voltrekt zich sneller dan ik verwacht had maar Andrews weet in dat dikke uur dat ie de boel boeiend moet houden in het vliegtuig ook erg boeiend te houden.

Het verhaal wordt eigenlijk steeds stompzinniger. Vooral op het moment dat het 'beest' zijn intrede doet en hint dat er wel meer aan de hand kan zijn. Het wordt nog leuker als de link met de comic gelegd wordt en vervolgens als het beest eindelijk de hoofdrol opeist besef je dat je hier een onvervalste campy monster flick on your hands hebt, en dat is best verrassend. Erg leuk vermaak. Qua uitwerking niet al te best op momenten maar de keuzes van Andrews maken heel veel goed.

avatar van Elineloves
Best aardig!

Tuurlijk, het verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger en de personages zijn verschrikkelijk stereotype, sommigen worden niet goed uitgewerkt en zijn daardoor maar 'lege omhulsels' terwijl de andere personages juist weer kampen met demonen uit het verleden en de bijbehorende flashbacks ze iets 'menselijker' proberen te maken.

Het acteerwerk viel me eigenlijk nog wel mee. Ik had sowieso vrij lage verwachtingen dus ik ben eerder verrast dan teleurgesteld. Dat we wendingen af en toe een beetje vreemd waren, om het maar zacht uit te drukken, vond ik ook niet storend. De film wist mijn aandacht er wel goed bij te houden en er gebeurde genoeg om te blijven boeien. Vooral het deel met Cory was spannend.

Jessica is trouwens belachelijk mooi zeg, wat een knappe dame. Haar uitstraling maakt har ietwat vervelende karakter goed.

Het einde had voor mij niet zo gehoeven, had best een paar minuten eerder mogen stoppen. Maar verder: Goed te doen hoor!

avatar van joolstein
Bij vlagen was het een spannende film. Helaas hield de film deze spanning niet vast. Hoopte dat de reden/ plot van de film veel eerder in de film kwam zodat er meer te griezelen viel. Heel stiekem vond ik dat ze het verdiende Ze gingen naar een Coldplay-concert en dan vraag je er toch wel een beetje om!!