Horsemen (2009)

Alternatieve titels: The Horsemen | The Horseman | Horsemen of the Apocalypse

Mystery / Horror
110 minuten / 91 minuten (Amerikaanse dvd)

geregisseerd door Jonas Åkerlund
met Dennis Quaid, Ziyi Zhang en Clifton Collins Jr.

Terwijl hij rouwt om zijn overleden vrouw, krijgt Aidan Breslin (Dennis Quaid), een rechercheur en forensisch expert, te maken met een reeks bizarre moorden, die geïnspireerd lijken te zijn door de Bijbelse Vier Ruiters van de Apocalyps. Terwijl hij verder graaft om het mysterie te ontrafelen, komt hij tot een schokkende ontdekking...

avatar van Gang_Star
Redelijke, maar niet hoogstaande thriller met een heel verassend en wat mij betreft vreemd einde.

Ik had iets meer verwacht van deze film. Angstaanjagende moorden en goed in beeld gebracht, maar de gedachten hierachter lijken mij erg overdreven. Waarom zouden de "slachtoffers" zoveel moeite doen om de "schuldigen" te laten boeten voor hun daden.
Ik had een ingenieus einde verwacht, maar wat mij betreft is het einde een anticlimax.

Vreemd, op mijn dvd staat THE Horsemen.

avatar van aburex
Voorspelbaar, maar toch spannend

Mysterieuze, duistere en spannende thriller, die al vanaf het prille begin onheil aankondigt, met een combinatie van folteringen en bijbelse benaderingen. Het niveau wordt niet de gehele film vastgehouden. Dennis Quaid speelt de kewelde rechercheur met verve.

avatar van John Lee Hooker
Vrij doorsnee politiezaakje met zowel kantoorwerk als het wrede aantreffen van slachtoffers. De hoofdrolspeler komt goed uit de voeten en doordat er allerlei religieuze aspecten bij worden gehaald krijgt het onderzoek een diepere betekenis. We hebben het allemaal al eens gezien maar voor 80 minuten valt er weinig te klagen.

avatar van Angelo2
Inderdaad een doorsnee thriller zonder schokkende of spectaculaire scenes. Echt een maandagavondfilm voor op de buis. Echt spannend werd het nooit en het einde bracht geen schok teweeg. We hebben het allemaal al is (beter) gezien). Leuk om een keer te zien. Een krappe voldoende.

avatar van K. V.
'k dacht eerst dat het een soort Saw kloon ging worden, maar dit was gelukkig niet zo. 'k vond het wel een puike film die het niet zo moest hebben van martelingen, maar bevatte af en toe ook genoeg bloederige taferelen.
Qua cast zat het ook wel goed en kwam het wel overtuigend over.
Het einde was minder verrassend dan gedacht, maar desondanks vond 'k het zeker niet slecht.
Tja een prima film met een goed tempo en geen dooie momenten. Geen topper, maar prima om mee te pikken via tv en zo en fijne filmavond te beleven.

avatar van DutchTakeshiro
Horsemen is een film die probeert te lijken op Se7en. Belangrijkste overeenkomst is uiteraard de bijbel, waaruit inspiratie wordt getrokken. Helaas komt de film niet in de buurt van Se7en. Tevens lijkt het op sommige momenten op de film Saw. Horsemen is gelukkig geen slechte film want er wordt leuk gebruik gemaakt van passages uit de bijbel, en die worden op prima wijze verweven in het verhaal. Jammer genoeg is er een gebrek aan diepgang voor de personages en is er te weinig geprobeerd om een originele insteek te hebben. In ieder geval kan je twee goede films met Horsemen vergelijken, en dat is positief.

Dennis Quaid doet het aardig. Het is alleen jammer dat zijn personage vrij eentonig is en geen diepgang heeft. De man heeft zeker beter gespeeld. Hij speelt in ieder geval wel vrij constant. Ziyi Zhang is eigenlijk wel de grote verrassing van deze film. Zij speelt een hele aparte rol en weet daarin uit te blinken. Het personage van Zhang blijkt een complete psychopaat te zijn en is zeer intimiderend en eng. Mooi om te zien hoe zo'n fragiele Chinese vrouw menig man kan laten sidderen van angst.

Doorsnee thriller die nergens goed of slecht wordt. Wel jammer want er had zeker meer in gezeten. Het ligt niet aan het acteerwerk maar meer aan een standaard script. Ik had graag veel meer diepgang en spanning gezien. Het ziet er verder allemaal degelijk uit: dat blijkt wel uit de aankleding en het strakke camerawerk. Horsemen weet je op een aantal momenten op een ander spoor te zetten en dat had ik niet verwacht bij deze film. Het einde laat een beetje te wensen over.

avatar van Iron Maiden
Spannende en sfeervolle thriller met een Quaid op dreef, vond het leuk om hem weer eens in actie te zien. Jammer van het einde dat in mijn ogen veel beter had gekund, maar heb zeker geen spijt dat ik deze heb gekeken.

avatar van Rickyman
Een matige thriller, met korte flitsende gruwelijke beelden in de sfeer van Se7en,
afgewisseld door langdradige sentimentele drama scènes.

avatar van LOTR-lover
Dit is zo'n film waarbij het verhaal veelbelovender is dan de uitwerking. Waar het nu precies aan ligt daar kan ik vinger niet echt op leggen, maar het zal een combinatie zijn van het niet altijd even sterke acteerwerk en het niet heel goed uitgewerkte verhaal. Echter blijft het wel boeien dankzij de korte speelduur (gelukkig). Maar zeker geen topfilm!

4/10 (IMDB)