• 8.301.814 stemmen

Met onder meer: Justin Chon, Alicia Vikander en Mark O'Brien

Releasedatum: 18 november 2021

• Bioscoop Vanaf 7 december in 9 bioscopen

Plot Blue Bayou

"It's not where you're from. It's where you belong."

De Koreaan Antonio is in Louisiana door zijn adoptieouders opgevoed. Wanneer voor hem plotseling uitzetting dreigt, wordt hij met zijn afkomst geconfronteerd. Zowel zijn toekomst als dat van zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw Kathy en dochtertje Jessie, in de Verenigde Staten is onzeker.

imageimageimageimageimage

Social Media

kappeuter (crew films)

Aangekocht door Universal. Binnenkort in de bioscoop.

avatar van John Milton

John Milton

Pfff. Dit ga ik heel slecht slecht trekken, als ik de trailer zo zie. Op een goede manier dan. Dit wil ik zeker zien.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Nederlandse release staat op 18 november 2021.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Vreemd dat deze film met een goed verhaal, prima acteurs en een nog steeds voortslepend probleem in de Verenigde Staten zo slecht scoort op deze site! Gelukkig dat kijker en stemmer dje-em het wel met een goede score eens is, van hem ontving deze film een mooie 9!

Op de internationale site IMDb een mooie 7.1 van bijna 1400 stemmende kijkers en op Moviemeter zonder mijn waardering een 4,6 maar van gelukkig maar 5 stemmers.

Het verhaal gaat over een Koreaanse man (Antonio) die toen hij 3 jaar was werd geadopteerd door een Amerikaans echtpaar

waar hij trouwens niet de opvoeding kreeg die hij had moeten hebben, dat wil zeggen zonder de klappen van zijn stiefvader. Hierover komen we ook te weten dat de vrouw ook regelmatig alle hoeken van de kamer bekeek.

We zien het gevecht tussen Antonio en de Amerikaanse regering die hem uit wil zetten vanwege fouten die gemaakt zijn door zijn adoptieouders en de overheid die hen daar niet op hebben gewezen.

Het waren zaken waar een normaal mens niet bij stil staat en dat heeft Antonio dus ook niet gedaan in al meer dan 30 jaar die hij in Amerika woont.

Het zal je maar gebeuren.

Zoals gezegd een prima film!

Vandaar onze 8!

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Voor het gemak vergeten we even (oa.) zijn criminele gedrag, knusse stoel, of wordt hij daartoe gedwongen door THE MAN? Onhebbelijk mannetje is het.

En welk voortslepend probleem?

Pfffft!

avatar van macrobody

macrobody

Ik geef 'm ook gewoon 4 sterren. Feck it!

Om een of andere reden kies ik altijd voor de underdog. De David tegen de Goliath. Het verzet tegen de overheersing. De Antonio tegen het systeem. Mijn overtuiging is dan ook dat de overheid een groeiend kankergezwel is wat nodig een flinke bestraling nodig heeft. Te beginnen bij al die ambtenaren en overheidsfunctionarissen die alleen maar bestaan om meer regeltjes te bedenken voor meer bestaansrecht voor zichzelf.

In het geval van Antonio die al 30 jaar in een ander land woont dan waar hij is geboren hebben ze een regeltje gevonden om hem alsnog uit te zetten. Elk normaal mens zal dan zeggen dat is belachelijk, maar er zijn mensen er die vinden dat elke regel moet worden nageleefd (meestal als ze er zelf geen last van hebben). Welke verwoestende effecten deze regels kunnen bewerkstelligen zien we in deze film.

Was het 40 jaar geleden geen enkel probleem om een kind te adopteren of te trouwen met iemand uit een ander land, tegenwoordig moet je voldoen aan honderdduizend regels. Als het nou nog iets zou hebben gedaan tegen kinder- en vrouwenhandel dan was er nog iets voor te zeggen, maar helaas. De mensen die soms wel uit hun bubbeltje komen en de realiteit onder ogen durven te zien, weten dat het helemaal NIETS heeft uitgemaakt. Dat dit probleem zelden wordt besproken zal wel iets te maken hebben met het feit dat het geld kost en niets oplevert. Of juist omdat het een erg lucratieve business is blijft het bestaan.

* als je nu net je hoofd wegdraaide en je ogen rolde en in jezelf zei: zo is het nu eenmaal en regels is beter voor iedereen * dan heb je mijn medelijden (ook al vind je zelf dat je dat niet nodig hebt)

avatar van mrklm

mrklm

Antonio LeBlanc [Justin Chon] is wanhopig op zoek naar een beter betalende baan om zijn vrouw Kathy [Alicia Vikander] en hun aanstaande kind te kunnen onderhouden, maar omdat hij een strafblad heeft komt hij niet aan de bak. Bovendien moet hij het hoofd bieden aan Kathy’s ex en politie-agent Ace [Mark O’Brien] die eist zijn dochter [Sydney Kowalske] te zien. Wanneer Ace en zijn partner Denny [Emory Cohen] een excuus vinden om Antonio te arresteren, blijkt dat hij op basis van een administratieve fout gedeporteerd kan worden naar Korea. Antonio en Kathy zoeken hulp bij advocaat Barry Boucher [Vondie Curtis-Hall] die duidelijk maakt dat Antonio alleen kans maakt om te blijven als hij veel mensen kan vinden die het tijdens de hoorzitting voor hem op willen nemen. De aftiteling maakt duidelijk dat we hier te maken hebben met een bestaand probleem waar vele geadopteerde kinderen slachtoffer van zijn geworden en verklaart wellicht waarom Vikander besloot haar medewerking te verlenen aan dit project. Goede bedoelingen maken echter nog geen goede film en na een redelijk eerste half uur stort dit als Wile E. Coyote in een diep ravijn en weet daar niet meer uit te ontsnappen. Chons scenario is al extreem melodramatisch en zijn regie is zo subtiel als een sloophamer. De ontknoping is niet om aan te zien.

BBarbie

Raar dat geadopteerde kinderen in Amerika hun status verliezen wanneer zij achttien jaar worden en vanaf dat moment gezien worden als ongewenste vreemdelingen. Rondom dit thema is deze film gebouwd over een getrouwde Zuid-Koreaan, die na een onbenullig incident in een supermarkt de immigratiedienst achter zich aan krijgt. Een triest verhaal, eigenlijk te gek voor woorden.

Terzijde: de covering van Alicia Vikander van Roy Orbison’s titelsong is bijzonder geslaagd.