A Matter of Life and Death (1946)

Alternatieve titels: Stairway to Heaven | Een Zaak van Leven en Dood

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Michael Powell en Emeric Pressburger
met David Niven, Kim Hunter en Roger Livesey

In mei 1945 stort het vliegtuig van de Britse piloot Peter Carter neer, waarbij hij eigenlijk om zou moeten komen. De Dood kan hem door alle mist echter niet snel vinden, terwijl Carter intussen verliefd wordt op de Amerikaanse June, met wie hij radiocontact onderhoudt. Als de Dood hem twintig uur te laat toch nog tegenkomt, stelt hij dat hij een tweede kans verdient aangezien zijn overleven niet zijn schuld was.

avatar van John Milton
Mooi, vooral de hemel scènes... Die trap was fenomenaal!

Prachtige film waarin een Britse oorlogspiloot, door een foutje in het hiernamaals, te laat is voor zijn eigen dood. Een origineel en fantasievol verhaal met sterke dialogen tijdens de rechtszaak. De hele vormgeving van de film is bijzonder mooi gedaan (zoals de scenes op de trap) en het geheel ziet er ruim 60 jaar na dato nog prima uit.

avatar van HarmJanStegenga
Dat deze film uit 1946 komt is best bijzonder te noemen gezien sommige indrukwekkende scenes in het mooie technicolor. Knap gemaakt. Verder een fijn verhaaltje, dat jammergenoeg naar het einde toe wat inzakt. Tussendoor kent deze prent leuke vondsten en soms prachtige beelden - die trap naar de hemel is erg mooi. Ik heb me prima vermaakt met deze 'A Matter of Life and Death'. Makkelijke voldoende.

Het verhaal, met menselijke warmte, over een omgekomen piloot en zijn aardse liefde voor een Amerikaanse radiotelefoniste, bewoog zich tussen leven en dood, het leven van alledag en de eeuwigheid, tussen stoffelijkheid en het bovenzinnelijke. Deze gestileerde romantische fantasyfilm was met creatief vernuft gemaakt, was roerend doch ook een beetje kitscherig en mijn verbeeldingskracht als kijker werd behoorlijk aangesproken.

Merkwaardige, fantasierijke film met puike vertolkingen en schitterende dialogen, pleidooien en als het ware retorische uiteenzettingen over alles en nog wat : historische feiten en personen, tegenstellingen tussen Britten en Amerikanen, het begrip liefde enz...
De kijker moet er wel zijn aandacht bijhouden om het exact te kunnen volgen maar hij zal zich ook verkneukelen aan de massascènes met een bont allegaartje van figuranten die tijd en afkomst vertegenwoordigen en aan bizarre personages zoals die conductor 71 met zijn heerlijk Frans accent en toneelse mimiek.
Kortom, een inhoudelijke film van alle tijden en, wat was David Niven nog jong, zeg.

avatar van Moviestar1979
Een terechte klassieker! De favoriete film van JK Rowling en Michael Sheen. Persoonlijk heb ik mij eveneens vermaakt.

De cast bestaat o.a. uit David Niven, Kim Hunter en Raymond Massey. Niven en Massey overleden beiden op 29 juli 1983. Oorspronkelijk zou de rol van June vertolkt worden door Betty Field. Alfred Hitchcock heeft een belangrijk aandeel gehad bij de casting van Kim Hunter. De destijds onbekende actrice had al eerder auditie gedaan voor Notorious (1946). Hitchcock regelde een ontmoeting met regisseur Michael Powell, en hij stemde toe om Hunter de rol van June te laten vertolken. Verder is een jonge Richard Attenborough van de partij, ondanks het feit dat hij maar één regel tekst had. ("It's Heaven, isn't it? ") Lois Maxwell maakte met deze film haar acteerdebuut. De rol van The Judge zou eerst door George Arliss worden vertolkt, maar uiteindelijk werd deze toegewezen aan Abraham Sofaer.

De première van de film vond plaats op 1 november 1946 in het Empire, Leicester Square in London. King George VI en Queen Elizabeth the Queen Mother waren hierbij aanwezig. Dit betekende een grote doorbraak voor de film. De technologie voor 1946 vind ik opmerkelijk goed. Zo werd er een grote roltrap gebouwd die 3 maanden tijd in beslag nam. De kosten kwamen neer op ruim 3,000 pond. Regisseurs Michael Powell en Emeric Pressburger wonnen een Bodil Award, en werden genomineerd tijdens de New York Film Critics Circle Awards 1946.

4,0 *

avatar van Filmkriebel
Enkele dagen geleden kwam de gedubde versie op ARTE voorbij; geen kans die ik voorbij wou laten gaan.

Eén van de belangrijkste Britse films ooit gemaakt, maar om nu te zeggen dat ik het na afloop een groots werk vond... nee dat niet. De vormgeving en visualisering van dit met surrealisme getinte verhaal vond ik overweldigend; zwartwit versus technicolor, enkele vroege special effects, de befaamde trap naar de hemel... voor die periode was dit wel nogal "out of the box" gedacht. Cultureel significant? Jazeker.

De vraag of Carter wel of niet een hersenaandoening had blijft onbeantwoord en dat leek ook wel de bedoeling van de regisseurs om die vraag over te laten aan de interpretatie van het publiek. Het proces in de hemelen was voor mij te prozaïsch en theatraal, en de "liefde is opoffering" boodschap klinkt vandaag de dag afgezaagd; eigenlijk was de film in wezen onder de surreëele laag niet meer dan een banaal romantisch verhaaltje

Redelijk saaie bedoening.

Al begon het best behoorlijk. Die eerste scene in het vliegtuig was best leuk en apart. Maar eens die voorbij is wordt het snel een stuk meliger. Qua romantiek weet deze film nooit de juiste toon te vinden, ook de scenes in de hemel zijn eigenlijk best saai.

De afwisseling tussen zwart/wit en kleur is ook wat vreemd, het voegt weinig toe, vooral ook omdat beide stijlvormen weinig indruk weten te maken. Maar het meest spijtige van deze film is toch wel de hele rechtzaak op het einde van de film, die ellenlang duurt en vooral als anti-climax fungeert. Een nogal trieste manier om deze film af te sluiten.

Zo gaat het eigenlijk steeds minder met deze film. Het is dat Niven nog wat van zijn rol weet te maken, het is de enige die z'n personage wat body weet te geven. Verder een film waarbij het aftellen steeds langer gaat duren, nooit echt een goed teken.

avatar van John Milton
OH! Knurftenkoning

Ik wacht nog steeds op de dag dat ik je update openklik bij zo'n klassieker en dat er gewoon 4* staan

avatar van notsub
In de werelden tussen leven en dood weet A Matter of Life and Death een mooie fantasierijke suspense neer te zetten. Zeker de Franse conductor 71 draagt bij aan een perfect sfeertje voor een verhaal als dit. De start van de film kijkt daarom zeker heerlijk weg. De omslachtige finale met de rechtzaak in de hemel deed de film echter een beetje doodbloeden. Toch heeft de film (zeker visueel) voldoende te bieden.