The Indian in the Cupboard (1995)

Alternatieve titel: De Indiaan in het Kastje

Familie / Avontuur

geregisseerd door Frank Oz
met Hal Scardino, Litefoot en Lindsay Crouse

Omri (Hal Scardino) krijgt op zijn negende verjaardag twee wel heel speciale cadeautjes. Het eerste is een kastje dat op het eerste gezicht doodnormaal lijkt. Het tweede is een plastic indiaantje, dat zijn beste vriend hem schenkt. Voor het slapen gaan, stopt hij het indiaantje in het kastje. Maar wanneer hij 's ochtends wakker wordt, ontdekt Omri iets vreemds: het indiaantje is tot leven gekomen...

avatar van speedy23
Uitstekende verfilming van het gelijknamige kinderboek van Lynne Reid Banks. Scenariste Melissa Mathison, die een Oscar won voor E.T. bewijst (na lange afwezigheid) dat ze perfect weet wat jong en oud van een familiefilm verwachten. Verbazingwekkende special effects, een sterk verhaal en mooie muziek maken er een schitterende en sfeervolle film van. Het is een prent die zich het beste laat bekijken door jongeren...

film_kaza
Lijk mij wel leuk om zo'n kast te hebben.
Deze film verveelt toch op sommige momenten en heeft niet echt spanning. Toch heus geen tijdverspilling om hem te kijken.

3 sterren

Movie_fan#
Vond hem niet super leuk, beetje saai en niet super spannend maar toch nog wel de moeite waard....

avatar van ericos
Deze vond ik echt geweldig vroeger!!!!!!
Heb hem eindelijk gevonden!

avatar van joeri89
Ik weet niet meer echt waar de film over gaat, alleen dat ik hem vroeger geweldig vond

avatar van DragQueen
Een schitterende familie film, met een erg vermakelijk verhaal. ik weet nog dat ik vroeger zo opging in deze film. een leuk gegeven dat de indiaan tot leven komt in het kastje van de jongen. het acteerwerk is leuk en overtuigend uitgevoerd. scardino, en litefoot als indiaan spelen hun rollen goed. verder gewoon een mooie film voor de hele familie. 3,5 sterren.

avatar van AGE-411
De eerste film in de biscoop die ik ooit zag!

avatar van nachtvlinder
lief sprookje

avatar van blythefangirl
Haha, wij hebben deze film nog steeds op een videoband.
Ik vond hem echt super vroeger.

avatar van VlinderTisha
vind deze film nog steeds geweldig!
dat zal ook niet veranderen.

avatar van Flipman
Ik vond 't wel cool, dat levende speelgoed. 't Idee van die kast is dan ook erg grappig en ook leuk om op die manier Robocop en Darth Vader te zien . Die vriend van de hoofdpersoon lijkt heel erg op een vriend van mij ten tijde dat ik de film zag.

avatar van niethie
Opnieuw een jeugdfilm die ik in de tijd heel vaak heb bekeken, en ook hier geld weer voor dat het bij momenten erg amusant was en het idee dat natuurlijk erg leuk is maar meer dan dat kan ik er vandaag de dag niet meer in zien (denk ik)

2,5 sterren

The Scorcher
Een zeer bewogen, prachtig verhaal van een jongen die opgroeit.

Piraat
Jeugdfilm die ik vroeger verschillende keren bekeken heb. Leuk filmpje.

avatar van DonOswaldo
Duurde een tijdje voor ik op de naam kon komen. Weet nog hoe geweldig ik hem vond als kind. Ooit maar eens kijken wat ik er nu van vind..

avatar van daxclusive
Echt jaren geleden in de bioscoop gezien.
Toen destijds best een heel leuk filmpje.

avatar van PEN15
Ik wilde deze alsnog snel even zien, omdat Frank Oz dit heeft geregisseerd. Het verhaal vind ik erg goed, maar teveel van diezelfde momenten op dezelfde locaties waarin eigenlijk tamelijk weinig gebeurt. Die Hal Scardino leek wel akelig veel op mijn broertje toen hij net zo oud was ~_~

avatar van moviemafketel
Vond het een leuke kinderfilm. Voor 1995 zagen de effecten er nog best redelijk uit. Best moeilijk om zoiets met een klein budget toch zo voor te schotelen. Het idee van een magisch kastje dat van alles iets levends kan maken is goed bedacht. Het acteerwerk van de kinderen vond ik niet zo best, maar voor mij was dit ondergeschikt aan het verhaaltje. Ik dacht na 10 minuten dat ik hem uit zou gaan zetten, maar heb heb toch afgekeken en heb daar geen spijt van.

avatar van nepdance
Vond het boek goed.....

Mooie jeugdfilm, met goede speciale effecten zeker voor de tijd waarin de film is gemaakt.
Had hem ooit al wel eens gezien, maar vond het wel leuk om hem eens terug te bekijken.

avatar van huppelepup
Bijzonder geslaagde jeugdfilm. Het acteren is niet echt geweldig en het verhaal in niet altijd even consequent, maar voor het eerst zei mijn 8-jarige jongen na afloop van een film, dat het een goede film was. En hij heeft al heel wat films in zijn nog jonge leven gezien...
Dus zeker een aanrader voor zijn leeftijdgenoten!