De Punt (2009)

Nederland

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gerson Oratmangoen, Martin Schwab en Terence Schreurs

Dertig jaar nadat negen Molukkers een trein kaapten bij De Punt in Drenthe, komen vijf betrokkenen bij elkaar in een televisieprogramma. Deze confrontatie roept weggestopte herinneringen en emoties op.

avatar van sinterklaas
De Punt zou nog wel eens een vervolg van Wijster kunnen zijn. Ik wist al die tijd hiervoor nog niet eens dat er 2 treinen zijn gekaapt, dacht altijd dat die ene in Wijster de enige was. Maar De Punt was zeker een zeer geslaagde telefilm die er heel vaak inhakt. We maken regelmatig sprongen in de tijd: de tijd nu, waarin alle Molukkers en aanwezigen van die treinkaping allemaal worden uitgenodigt voor een tv-programma, en ondertussen ook de treinkaping zelf die heel uitgebreid en netjes word verteld. Hoe het word voorbereid, de kapers worden voorgesteld en ook die vrouwelijke verantwoordelijke Noor was erg sterk neergezet. De treinkaping was weer erg bijzonder en realistisch in elkaar gezet. En ook al helemaal die Yvonne vond ik van zowel de jaren 70 en het heden een van de allerbeste rollen. Af en toe zit het hollywoodgehalte er wel hier en daar in. Deze film is iig wel beter dan Wijster. Ook harder en rauwer.

Ook de tv-presentatie was erg effectief en pakkend. Ook die minister die erbij werd gehaald, je kon gewoon zien dat het een grote lul is (geweest).

Verder erg goede telefilm.

Ik was in die tijd dat plaatsvond 7 jaar en het heeft toen diepe indruk op me gemaakt. Ik had ook met deze film gehoopt wat meer duidelijkheid te krijgen wat er toen speelde , maar daar is deze film niet in geslaagd vind ik. toch 3,5 ster omdat het wel goed wegkijkt

avatar van janhero
d1rty7 schreef:

Ik kon dat verhaal ook wel vertellen
Gelukkig geeft niet iedereen 3* omdat het verhaal verteld moet worden

Ben blij dat jij het snapt met je domme lachen!

avatar van Cinemaniak
Ik vond de film een goed gegeven en ruimte bieden voor een goeie film. Ik miste echt gewoon te veel dingen. Binding met de karakters bijvoorbeeld, deze wordt totaal niet opgebouwd en de emotie deed mij niks en bevatte geen lading.

avatar van jipt
Niet dat ik nu veel meer weet over de vrouwelijke kaapster (waar de film zogenaamd om ging), maar vond het een vlot vertelde geschiedenisles over de Molukse treinkapingen. Bij vlagen toch sterk gespeeld. 3*/3,5*

avatar van mcouzijn
Deze film is weer actueel, nu (demissionair) minister Hillen zijn eigen blazoen wil oppoetsen door een paar medailles uit te reiken aan de militairen die de trein bestormden.

En dat brengt mij op de volgende kwestie. In de film wordt Noor min of meer 'per ongeluk' doodgeschoten. De militair komt niet eens de coupé in, maar schiet binnen de seconde in de volgende coupé op alles wat beweegt - gijzelaar of gijzelnemer. Maar zo ging het in werkelijkheid niet. De betreffende militair heeft zich daar publiekelijk over uitgesproken. In de studie 'De Molukse acties' van Pieter Bootsma verklaart BBE’er ‘Rinus’ dat hij de ongewapend op de grond liggende en gewonde Uktolseja heeft omgebracht met een salvo uit zijn wapen: ‘Ik moest haar uitschakelen. Vlak daarvoor was er nog op me gevuurd, en een paar seconden daarna zag ik een van de terroristen liggen. Ze was weliswaar aangeschoten, maar iemand die aangeschoten is en zelf een wapen heeft, kan toch nog schieten. Dat is bij een andere gijzelingsactie weleens gebeurd. Maar ja, ik kan niet even aan dat meisje vragen: heb je een wapen? Ik had ook te horen gekregen dat zij een pittige tante was. En nogmaals: zij zijn de veroorzakers. Ik heb toen van vlakbij nog een keer met mijn uzi een salvo afgevuurd op Hansina.’

Kortom, ook in deze film is weer een politiek spelletje gespeeld en zijn de feiten mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid waren. Ik ben benieuwd welk gedoe er achter de schermen is geweest over de manier waarop de executie van 'Noor' (Hansina) in beeld gebracht moest worden - en of daarbij 'van hogerhand' nog aanwijzingen voor gegeven zijn.

avatar van Captain Pervert
Ik zat net te denken: waarom is er geen film gemaakt over de beruchte treinkaping bij De Punt. Dat is toch wel een opmerking stuk Nederlandse geschiedenis.

Dus ikke googlen. En verhip, hij was er. Maar deze film lijkt - ik heb 'm niet gezien - een andere insteek te hebben dan ik voor ogen had.

Het verhaal achter die kaping is zeer intrigerend omdat beide partijen zowel goed als fout zijn. Dat is perfect materiaal voor een intrigerende, gebalanceerde vertelling waarbij je aan beide kanten 1 of 2 personen 'naar voren haalt' en het niet abstraheert tot hele clubs mensen die louter een documentaire-achtige opvoering doen, maar een spannend, boeiend en menselijk verhaal met roman-waarde. Aan het einde uiteraard de denderende starfighters en de beruchte muur van lood waarmee de trein aan gort werd geschoten. Daarna een stukje spannende aftermath waarbij de vraag is: wat gaat er in de doofpot, moet dat, lukt dat en wie komt waarmee weg. Leuk!

Niets van dat alles.

De makers van deze film halen er een fictieve tv-show bij en proppen er geforceerde flashbacks in. Beetje flauw. Het zou me ook niets verbazen als ze niet eens de daadwerkelijke bevrijdingsactie in beeld hebben gebracht maar dit wegens onkosten gewoon hebben weggelaten. Immers, zijn de scenes opgenomen in museum-treinstellen (aldus De Punt (film)) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Flauw hoor. Misschien ga ik 'm een keer kijken om te zien of ik gelijk heb.

Op de treinkaping werd teruggeblikt in de vorm van een fictieve raamvertelling (wel op ware gebeurtenissen gebaseerd) over schuld en onschuld, waarin heden en verleden vervlochten waren. Een stuk Nederlandse geschiedenis gezien door de ogen van vijf betrokkenen. De focus lag op de menselijke kant van een stel naïeve idealistische Molukkers die hun daden totaal niet konden overzien. De boeiende karakters werden gespeeld door een sterke cast, de beelden zagen er authentiek uit, regisseur nam geen standpunt in en wist de aandacht van de kijker vast te houden. Wel bleven de verhaallijnen aan de oppervlakkige kant: meer emotie en diepgang had de film niet misstaan.

Rijk geschakeerde reconstructie van de treinkaping bij De Punt in 1977. Regisseur Smitsman kiest ervoor een kaper, de vader van de omgekomen kaapster, een reiziger, een militair én de verantwoordelijke minister (die allemaal op enigerlei wijze betrokken waren bij de tragedie) hun belevingen en zienswijze te laten vertellen aan de hand van flashbacks. Daardoor ontstaat een afgewogen geheel dat laat zien hoe er aan weerszijde van het drama fouten zijn gemaakt. Het resultaat is een boeiende film, die vooral focust op de rol van Hansina Uktolseja (Noor in de film). Mijn enige punt van kritiek is dat het allemaal wel erg zakelijk gebracht wordt. Wat meer emotie zou van mij best gemogen hebben.

Prima film, en desondanks het zeer moeilijke besluit, vond ik het toch wel een redelijk geslaagd einde, waarbij er uiteindelijk alleen verliezers zijn!!

Paula van der Oest maakte in het kader van de telefilms een film over de treinkaping in Wijster in 1975. Regisseur Hanro Smitsman ontfermde zich over de treinkaping bij de Punt in 1977. In deze film worden een passagier gevolgd, de Molukse vader van Noor (die kaper Hansina uitbeeldt, die omkwam bij de marine actie om de trein te ontzetten), een van de kapers en de verantwoordelijke ministers. Na mislukte onderhandelingen met de kapers die geen vrije aftocht krijgen, besluit het kabinet tot een militaire interventie om de passagiers uit de trein te bevrijden en de kapers onschadelijk te maken.
Op een integere manier verfilmd stuk geschiedenis.

avatar van Mrs. Donut
Om iets te bereiken, met een groepje een trein stil zetten en onschuldige burgers gijzelen. Ook de gijzelnemers waren bang! Zouden ze er zelf wel levend uitkomen?

ik kan me die trein nog goed herinneren daar in dat weiland. Wat waren we kwaad op die Molukkers, medelijden met de gegijzelden. Wat waren we opgelucht dat het leger ingreep, het had naar ons idee al te lang geduurd.

Mooie film. 4 sterren

avatar van frolunda
Het gebrek aan diepgang is eigenlijk het enige minpuntje aan de Punt.Verder een degelijke en fraai vertelde film die eer doet aan zo ongeveer alle betrokkenen bij de treinkaping zonder partij te kiezen.
De acteurs deden het over het algemeen goed met de vrouwelijke arts en de vader van Noor als uitschieters.Ook vond ik Martin Schwab (onder meer bekend van Baantjer ) behoorlijk indruk maken.
Verder,mede dankzij het geringe budget weinig franje maar dat is bij zo'n interessant verhaal ook niet echt nodig.
Goede film derhalve over een stukje Nederlandse geschiedenis waar schijnbaar het laatste woord nog steeds niet over is gezegd.

avatar van Shadowed
Mwa.

Een film met een duidelijke boodschap, maar naar mijn mening een cruciaal element mist: geloofwaardigheid. Dit heeft onder andere te maken met de cast, die maar saai en met weinig overtuiging speelt om echt geloofwaardig over te komen.

Daarnaast komt de film zelf ook niet altijd geloofwaardig over, de karakters gedragen zich abnormaal, het idee voor de kaping komt plots op je bord liggen. Wat dan wel weer goed is is dat de film niet te lang de tijd neemt om de kaping te laten zien.

De kaping zelf is wel interessant, helaas vond ik de interviews die daar tussendoor gaan niet al te interessant maar emotioneel waren die tenminste wat geloofwaardiger. Vooral die vader was wel goed, voor de rest is de film mwa. Stort zich soms goed op de feiten, dat dan weer wel.

Voor de rest niet al te bijzonder dit. Goed onderwerp, had geloofwaardiger uitgewerkt moeten worden.