Der Busenfreund (1997)

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Ulrich Seidl
met Rene Rupnik

Hoofdpersoon van Der Busenfreund is Renatus, een voormalige wiskundeleraar. Hij is veertig jaar oud en woont met zijn moeder in een troosteloos flatgebouw. Al sinds zijn vroegste jeugd is hij gefascineerd door vrouwen met een grote boezem, die voor hem een soort oermoeder symboliseren. Met zijn eigen moeder heeft hij nooit zo’n goede band gehad, ze was hem te "benig". Onderwerp van Renatus lustfantasie is de actrice Senta Berger, voor hem is ze in alles wat een vrouw moet zijn. Geplaatst voor een schoolbord waarop hij de wiskundige wetmatigheden van sinus en cosinus (sinus is boezem in het Latijns) uitlegt, bezingt Renatus de welvingen van de vrouw en die van Senta Berger in het bijzonder. Filmmaker Ulrich Seidl laat de voormalige leraar vrijuit praten over zijn obsessies en verlangens en monteerde deze monologen tussen beelden uit het dagelijkse leven van zijn hoofdpersoon.

avatar van Dopke
De boezemvriend, of eigenlijk ‘vriend van boezems’. In Exhibition of Pictures zagen we Rene al eerder als de wiskundige leraar die van ieder schilderij een uitgebreide Freudiaanse psychoanalytische lezing gaf waarbij de fallussymbolen en de vagina’s je om de oren vlogen. Of deze documentaire naar aanleiding daarvan is gemaakt of naast elkaar is geschoten maakt eigenlijk niet zoveel uit. Eidl vond hem blijkbaar interessant genoeg om er een heel item aan te wijden.

Het blijft een excentriek persoon. Zijn vrouwonvriendelijke gewauwel wordt snel een beetje vermoeiend maar halverwege is er meer ruimte voor zijn leefomstandigheid met zijn moeder in het met dossiers bedolven huis. Erg grappig maar ook erg triest. Geen documentaire voor iedereen (ik ben erg benieuwd hoe vrouwen zijn opvattingen ervaren) maar typisch een Seidl film.