The Ladykillers (1955)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Alec Guinness, Herbert Lom en Peter Sellers

Een bende, bezig met het plannen van hun volgende klus, woont samen met een klein oud vrouwtje die denkt dat ze musici zijn. Wanneer de bende van plan is om Mrs. Wilberforce te vermoorden krijgen ze te maken met het ene probleem na het andere.

avatar van Huggy Bear
Ik vind het heel triestig ,hebben ze tegenwoordig geen fantasie meer in Hollywood ?
Telkens die remakes . . .
Een prachtige film als deze heeft het echt niet nodig om herfilmd te worden.
Eén ding staat al vast ,het zal zekerlijk geen verbetering worden. Want het origineel is gewoon subliem. Persoonlijk vind ik dat ruim 90 % van de remakes het bekijken niet waard zijn. Als we in het dagelijkse leven altijd het origineel willen ,waarom zouden wij dan als het om een film gaat een plagiaat willen ? Ook al vermeld men misschien bij de aftiteling het origineel.

Jordy schreef:
zodra de Coen-broertjes klaar zijn met Intolerable Cruelty (met Clooney en Zeta-Jones) gaan ze deze remaken, met Tom Hanks in één van de hoofdrollen

@ Huggy Bear:

De Coens hebben erg hun best gedaan er hun eigen input in te steken, en dat is m.i. wel gelukt! Daarbij zie ik hun werkje ook als een liefdvolle ode i.p.v. een door commercie ingegeven actie. Al mag van mij iedereen een remake maken van wat dan ook, ik kan zelf kiezen of ik er wel of geen zin in heb. Let Me In (2010) zal ik me bijvoorbeeld nooit aan wagen...

avatar van Huggy Bear
Iedereen is vrij om te denken wat ie wil.
Een mooie film is in mijn ogen een kunstwerk ,en over kunst heeft iedereen zo zijn eigen mening.
Laatst las ik dat Jennifer Garner ( speelde o.a. in Elektra ) binnenkort in een film de rol van Miss Marple wil spelen
Moest het niet realiteit zijn ,zou men zeggen dat het een slechte klucht is.

Of neem de film "The Fog" ,het origineel een meesterwerk ,en de remake . . .
Nu ja ,iedereen zijn mening . . .
Ik wil best wel de remake van "Ladykillers" bekijken ,maar de kans dat ik hem waardeer is zeer klein.
Een voortreffelijk gerecht ,daarvan verander ik het recept niet. Ik laat hem zoals ie is.
Het is aan de kijker te beslissen wat ie wil ,een ( meestal slecht ) gemaakte remake of het origineel. Spijtig vind ik wel dat veel mensen het origineel niet eens kennen ( bijvoorbeeld bij Ocean's Eleven uit 1960 ) . . .

Meneer Bungel schreef:
@ Huggy Bear:

Huggy Bear schreef:
Eén van de domste dingen die je kan doen, is een film met tegenzin gaan bekijken. (No offense, vanzelfsprekend).

Bedankt voor de tip wat betreft Ocean's Eleven, trouwens; sommige mensen kennen de gehele filmgeschiedenis nu eenmaal niet uit hun hoofd of leren er pas op wat latere leeftijd over, ondergetekende meegerekend. Daar heeft MovieMeter dan weer een mooie functie.

Driello
Ocean's ten?

avatar van Huggy Bear
Het is juist dat men nooit een film met tegenzin moet bekijken.
Maar als men een film beoordelen wil ,moet men natuurlijk wel weten waarover men spreekt.
Ik bekijk daarom ook wel 's films dewelke mij niet aanspreken ,maar als anderen hem goed vinden ,ben ik toch wel benieuwd.
En is de film toch mooi. Dan wil ik mijn mening best aanpassen

Moviemeter vind ik een hele belangrijke website.
Per jaar koop ik meer dan 50 DVD's ,en meestal kijk ik eerst op jullie website om te lezen wat andere kijkers ervan vonden.

Bij deze

Meneer Bungel schreef:

Ik heb deze film eigenlijk per ongeluk gekocht. Toen ik hem thuis kreeg bleek namelijk dat dit niet de versie van de Coens was. Maar aangezien deze film zulke goede recensies kreeg, besloot ik hem toch maar te houden in plaats van terug te sturen. En dit was wel de originele versie, dus ook interessant om te vergelijken met de Coens versie. Helaas kan deze film me niet echt bekoren. Het is allemaal veel te oud en te gedateerd. En met deze manier van filmen en acteren heb ik toch echt niets. De eerste helft van de film gaat dan nog wel, maar de tweede helft kakt de film helemaal in en viel ik zowat in slaap.

avatar van Vinokourov
Vijf op het oog nette gangsters (o.a. Guinness en Sellers!) zoeken onderdak bij een oud omaatje om een overval te plegen. Het lijkt goed te doen, maar dan volgen diverse misverstanden en bizarre ontwikkelingen tussen het omaatje en de bende. De plotomschrijving ruikt naar een komische Hitchcock-wannabe en wel, daar heeft The Ladykillers wel wat weg van, zonder dat ik afbreuk wil doen aan deze film. Ik vond het wel een aardig thriller-achtig filmpje. Niet geniaal, maar zeker niet verkeerd, als je houdt van klunzige kluchten (ja dat laatste allitereert lekker )..

avatar van witboek
Persoonlijk vond ik de remake beter, maar toch interessant om het origineel te zien. Het einde vond ik wel beter dan de remake.

ARD (The Ladykillers, zaterdag 31 december, 3:50 uur)

Meneer Bungel
It's a brown horse, eleven years old, and answers to the name of Dennis.

Herziening no. x. Het blijft een crime caper classiecker van de hoogste orde van de meesterhand van Alexander Mackendrick. Van de sfeerschepping die even makkelijk schakelt van sinister en dreigend naar naïef en grappig, tot elk uitgekiende plaatje dat een schilderijtje op zich zou kunnen zijn - prachtig kleurenpalet en gebruik van licht en donker! Dan ga ik niet zeveren over de overduidelijke foto-backdrop die een enkele keer ingezet wordt, of een (slapstick)scène die met het verhaal weinig te van doen heeft, maar wel bijzonder grappig blijft (medicine) - en alvast het toneel dat op het einde een grote rol speelt, even in beeld brengt.

De acteurs zijn al even indrukwekkend en perfect gecast. Ik ben benieuwd wie Guiness' personage zo heeft ingevuld; zou Mackendrick alles al in zijn hoofd gehad hebben of heeft Guiness' hier zelf ook zijn creativiteit op losgelaten? You musn't make me ANGRY! Geniaal, evenals Katie Johnson als de naïeve, maar o zo schrandere mevrouw Lops... eh, Wilberforce. Én uiteraard het resterende 'geboefte' dat vermeld móet worden: Lom, Sellers, Parker en Green.

De film vloog weer voorbij, waarbij het beroemde stuk van Luigi Boccherini als muzikale begeleiding eigenlijk niet beter gekozen had kunnen worden, maar ook de andere (spannende en/of groteske) stukken zijn onmisbaar, gespeeld door het Sinfonia of London. De combinatie van het luchtige en het intens duistere is wat The Ladykillers extra bijzonder maakt, en door de invulling van de acteurs blijft er een zekere geloofwaardigheid overeind, ook al is het in de kern een vrij absurd en kluchtig verhaal(tje).

Nog nooit gezien of van gehoord? Probeer de trailer eens. They don't make 'em like that anymore.

(5,0*)

avatar van Woland
Godzijdank maken ze ze zo niet meer.

Vanavond heb ik me maar aan deze Britse klassieker gewaagd, maar dit was echt een verschrikking. Aardige cast, en daarom des te treuriger dat je daarmee zo'n onzettend flauwe, vreselijk oubollige klucht neerzet. Geen moment grappig, en het donkere wat sommigen hierin zien ben ik ook niet tegengekomen. Ik ben blij dat er schijnbaar mensen hier wel van hebben genoten, maar in dat kamp val ik dus niet .Een ster.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Met deze film moet je echt even volhouden, had bij het begin steeds van zet maar uit. Op gegeven moment wordt hij steeds leuker en het aan het einde wordt het verhaal helemaal prachtig.

Nog niet eens zo lang geleden dat ik hem gezien heb. Ik dacht toch zeker wel na 2000. Ik wilde hem eigenlijk niet nog eens zien maar heb het dan toch maar gedaan. Peter Sellers was dan nog wel de hoofdreden, maar hij is jong hier en toont geen irritante trekjes. De film is net als The Titfield Thunderbolt (1953) in kleur. Ik dacht hij in zwartwit was. Op dit punt heeft Ealing Studios (onderdeel van The Rank Organisation) weer een prachtige film gemaakt, met veel opnamen op locaties gemaakt, waardoor er naast het eigenlijke verhaal toch een hoop te zien valt, van het straatbeeld en omdat het huis is gesitueerd rondom een drukke spoorlijn/groot station van Londen.
Erg geforceerde komedie. Die nauwelijks leuk is. Met weer zo'n oud dametje. Ik moest aan Duplex (2003) denken en de vele Miss Marple-films.
Ja, het had met andere acteurs misschien leuker gekund. De film zelf had slechter en minder leuk gekund, maar ik vond het toch wel meevallen. 3.0

avatar van 93.9
Zo kan het dus ook!